La barn sitte igjen i bilen

Samboeren min kjente et barn som døde i bilbrann mens mamman var på butikken, og en gang pappa satte igjen søstera mi i bilen begynte den plutselig å rulle (han var rett ved og så det så han rakk å komme seg inn og stoppe den), så mine barn skal være miminum 8 år før de får sitte igjen i bilen. Helst eldre også. Mens vi fyller bensin og betaler på automaten ute er ok, men vi går aldri lenger enn et par meter fra bilen når ungene sitter inni.
 
Ikke på butikken, men jeg har gått inn og betalt bensin (ser bilen fra kassa, og kan også se om det er mye kø inne).

Samme her.
Aldri om jeg skal inn et sted hvor jeg ikke ser bilen.

I 2018 var det 11% av alle branner med utrykning som var brann i kjøretøy, og det tar ca 20 min til bilen er overopphetet. Ang at bil låser seg vet jeg ikke, men noen biler låser seg vel automatisk uansett etter litt og.
Har opplevd brann en gang, pga hull i bensinslangen i motorrommet. Da stoppet jeg så fort jeg luktet noe, lukket opp panseret og så en bitteliten flamme. Da løp jeg vekk og så på til brannvesenet kom. heldigvis så slukket det av seg selv, og bilen ble vraket etterpå. Dette var en gammel bil med mange skavanker.
Tror man kan unngå mye ved å jevnlig sjekke at bilene er i god stand og,og sjekke så fort man hører noen rare lyder e.l.
 
Ja livet skjer, og det er best å leve det mens vi har det.

Neida, man kan jo prøve å legge til rette. Veldig sjeldent eldste er med når vi skal handle, minste er alltid med og alltid med ut av bilen.

Ting kan jo skje når de er hjemme alene også, men hun får fremdeles lov til det. Og vi oppfordrer henne til å klatre høyt i trær, selv om hun kan skade seg skikkelig om hun ramler ned. Hun får være med både i helikopter og fly, og hun har flydd i vindtunnell mange ganger, så at hun hopper i fallskjerm når hun er gammel nok ser jeg ikke bort i fra.

Jeg tror vi påfører barna våre bekymringer og redsler ved å skulle ta alle forhåndsregler..
Mine får gjøre alt de vil. Har gått og går i ute Bhg med enormt uteområde hvor de klatrer høyt i trærne, står på slalom og langrenn ned bratte bakker, spikker med kniv, kano osv osv. Er ikke en sånn som overfører frykt/bekymringer. Men å gå fra barn(spesielt under skolealder)i bil og på camping mens de sover synes jeg er uansvarlig.
 
Det er vel helst branner som er påsatt. Så jeg vil anta sannsynligheten for at det skal skje på dagen i et område der det ferdes mye folk er tilnærmet lik null.
Dette var ikke påsatt nei....vet du ikke at biler kan begynne brenne både mens de står stille og mens de kjører?!
 
Mine får gjøre alt de vil. Har gått og går i ute Bhg med enormt uteområde hvor de klatrer høyt i trærne, står på slalom og langrenn ned bratte bakker, spikker med kniv, kano osv osv. Er ikke en sånn som overfører frykt/bekymringer. Men å gå fra barn(spesielt under skolealder)i bil og på camping mens de sover synes jeg er uansvarlig.

Enig med deg i at det er uansvarlig. Men å gå inn på bensinstasjonen å betale mens barna sitter i bilen syns jeg er helt innafor. Og at barn i skolealder venter i bilen når man handler, også greit.
 
Dette var ikke påsatt nei....vet du ikke at biler kan begynne brenne både mens de står stille og mens de kjører?!

Jeg snakker ikke om din personlige opplevelse, men om en vanlig årsak til at parkerte biler (biler som står parkert med motoren avslått) tar fyr.


Edit: Denne artikkelen er fra 2015, men beskriver vanlige årsaker til brann i biler (når motoren er slått på). Mye av det kan man forebygge selv ved å vedlikeholde bilen, samt holde motor ren.

https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306
 
Last edited:
Aldri, er så redd for at noe kan skje når jeg ikke er tilstede, det kan skje så fort også:confused:
 
Nå er min bare 2,5 år da, men så langt har det ikke falt meg inn. Han er også såpass mammadalt at det hadde nok tiltet fullstendig for han om jeg gikk fra han i bilen :p
 
Back
Topp