La babyen ligge alene?

Jeg kunne aldri latt frøkna ligge å gråte, hun er 5mnd snart 6. Nå begynner det å gå seg til å hun kan ligge litt for seg selv, eller sitte i vippestol. Har du prøvd bæresele/sjal? Så får du hendene frie til å gjøre ting ? :) Jeg bestilte nettopp ny bæresele Og er storfornøyd! I går fikk jeg gjort masse med hun i bæresele! Og hun stortrives der :p jeg samsover med henne og hun trives best i mine hender eller med meg på leketeppet, men jeg syntes det er utrolig korselig spesielt nå som jeg kan gjøre ting samtidig som jeg kan være nær henne:Heartpink
 
Jeg hadde fått til en kjempefin rutine på sovingen fra hun var litt over to måneder frem til hun ble 4,5 måneder. Målet var å få henne til å sove i vognen (enten ute eller inne) uten at den var i bevegelse. Men det fungerte aldri, og nå er sovingen bare rene kaos her! Sover halvtime på morgenen som vanlig, men trilleturen midt på dagen har blitt kortet fra 2-3 timer til bare en time (hjelper ikke å trille når hun har sovet "ferdig" - da er hun bare urolig og gråter). Samm på kvelden - legger henne til vanlig tid og så er vi flere timer på rad hvor hun er lys våken:-(
Og så blir det ikke lettere når hun er klistrebaby i tillegg resten av dagen. Nå for tiden er det mye mer sutring enn hva som har vært vanlig for henne.
*sukk*

Det er ganske vanlig at det blir søvntull i denne alderen. Min gikk fra å sove i 5-6 og tilogmed 7 timer i strekk på natta til ping, noen dager før han ble 4 måneder våknet han hver halvtime-time hele natta til det stabiliserte seg til gjennomsnittlig annenhver time, det er det enda, 8 mnd nå (men plutselig har han perioder hvor han våkner sjeldnere, eller hyppigere). Når de blir ca 4 mnd endres søvnfasene og babyene får oftere lette søvnfaser, som mange har trøbbel med å sove videre fra. Ikke alle opplever det, men her var det veldig merkbart.

Og til startinnlegget ditt - det der er avleggs informasjon og det er trist at folk gir råd om slikt enda! Vi vet mye i dag at babyer som får respons på gråt og trøst blir mer selvstendige og tryggere som eldre. Barn lærer kun at voksne ikke stiller opp ved å la de gråte. Babyen din er bare 5 mnd, hun har vært lengre inni magen hvor hun kun opplevde nærhet og varme og aldri sult, klart babyer ønsker det utenfor magen og! Min er 8 mnd og hele veien vært klistremerkebaby, vogn har eksempelvis vært uaktuelt her. Så vi bærer mye i sjal og sele - han får nærhet og trygghet, jeg får frie armer. Vi sover dupper sammen og samsover på natt. Helt siden barsel har han blitt urolig av å bli lagt ned alene, og vet du? Jeg er ikke bekymret et sekund for at han "klarer" det når han er moden for det. Jeg syns det er trist at "babyer som sovner selv og sover natta igjennom fra x antall måneder" liksom er vidunderbarn, fordi det er vel så vanlig at det er helt motsatt, unger som trenger stimuli og nærhet for å sovne og forbli sovende, tilogmed nattmat. Hvis foreldre ikke ble matet med sånne "vidunderbarnhistorier" og "sove hele natta" blir liksom målet på hvor flink du er som forelder, så er jeg ganske sikker på at det hadde vært mye mindre slitne og triste foreldre som tror de gjør noe feil! Ja, det er slitsomt og intenst og det er mang en natt jeg ønsker meg flere timer sammenhengende søvn, men sånn er det med babyer i mitt hode. Og ved å gi gutten min den tryggheten og nærheten han åpenbart trenger så vil det løsne på sikt. Heldigvis er barnefar enig (og trøster, koser og bærer), og selv om jeg alltid ammer i søvn og på oppvåkninger kan han fint trøste om natta og få ham til å sovne igjen - med mindre han er sulten da. Og heldigvis har helsesøstra jeg har hatt til nå (dessverre pensjonist nå) fornuftig nok til å se at vi møter vårt barns behov, og ingenting er bedre enn som så! Gjør det som fungerer for ham, sa hun alltid, så lenge vi klarer det :)
 
Har latt lille samsove og ammes i søvn når det har vært behov for det. Nå har jeg begynt å tilby vann på natten istede for pupp og så lenge det er ok så er vi fornøyd, men trenger han pupp så får han det. Har også vent han til koseklut som soveassosiasjon sånn at om han våkner så er det nok med kluten og han kan ofte sovne igjen uten meg der.
Lar han aldri ligge å skrike, prøver å roe om han sutrer. Det er den eneste måten de kan si ifra på.
 
Et barn skal aldri ligge alene å gråte. Det burde INGEN fagpersoner råde til. Et gråtende barn trenger nærhet og trøst. Ikke å få følelsen av at når h*n ligger å gråter blor h*n ikke hørt.
 
Vi har fått en veldig snill jente som sov rundt hver natt da hun var kommet over 4mnd periode, men hun har alltid slitt med søvn på dagen:) da sovnet hun alltid på meg og våknet hvis jeg prøvde å legge henne ned:) ble mye sitting i godstolen med henne sovende i fanget,prioriterte det fremfor å styre i huset en stund:) følte det var riktig for oss, men også fordi jeg syntes det var koselig og visste at det ikke varer evig:)
Nå er hun en trygg og meeeeget nysgjerrig 9mnd gammel jente, som vet hva hun vil:) vet ikke om den nærheten hun fikk gjorde at hun ble trygg, men liker selv å tro det ;-)

Vil ønske deg lykke til, og håper det roer seg snart<3 selv om det er intenst, så tar det slutt en gang, og da har ikke babyen tid til å klistre seg til mammaen sin ;-)
 
Det er så dumt å høre at leger og helsesøstre enda anbefaler dette, spesielt når de sier det til mødre som gjerne er slitne og eller usikker på hva de skal gjøre.
 
Mine har også våknet så fort de ble lagt ned. Det er slitsomt og en får lite tid til å gjøre annet, men det går heldigvis over. :) En må bare innfinne seg med at slik er det og at sånn må det gjøres ellers kommer man til å slite.
Men det høres jo ut som at det er på vei å bli bedre da, at hun ikke skriker på vei ned hver gang enda. :)


Jeg vet, det er vanskelig å finne ut hva man skal gjøre. :/ Styrkeklem <3 Bare ikke gjør noe som strider totalt imot mammahjertet ditt for babyen kan føle usikkerheten din og dermed bli utrygg på situasjonen. Ikke la deg stresse av lege og helsesøster, de vil gjerne at man har A4-babyer. Mange av dem, i hvert fall. De kommer med mye generelt snakk og setter seg iblant ikke inn i hvordan DIN baby er.
Hei.
Når følte du at du var litt mer "fri"?

Det er nettopp det inntrykket jeg har. Og så fort jeg stiller spørsmål til hvordan jeg skal gjøre det for min baby, så får jeg ingen svar tilbake.
 
Vi har fått en veldig snill jente som sov rundt hver natt da hun var kommet over 4mnd periode, men hun har alltid slitt med søvn på dagen:) da sovnet hun alltid på meg og våknet hvis jeg prøvde å legge henne ned:) ble mye sitting i godstolen med henne sovende i fanget,prioriterte det fremfor å styre i huset en stund:) følte det var riktig for oss, men også fordi jeg syntes det var koselig og visste at det ikke varer evig:)
Nå er hun en trygg og meeeeget nysgjerrig 9mnd gammel jente, som vet hva hun vil:) vet ikke om den nærheten hun fikk gjorde at hun ble trygg, men liker selv å tro det ;-)

Vil ønske deg lykke til, og håper det roer seg snart<3 selv om det er intenst, så tar det slutt en gang, og da har ikke babyen tid til å klistre seg til mammaen sin ;-)
Hei!
Haha, sant! Vet at det vil gå over, men jeg blir så fortvilet.
Nå har jeg forsøkt å få henne til å sove alene på dagtid, korte dupper går fint, men ikke den litt lange duppen. Kommer vel sikkert etterhvert?
 
Jeg kunne aldri latt frøkna ligge å gråte, hun er 5mnd snart 6. Nå begynner det å gå seg til å hun kan ligge litt for seg selv, eller sitte i vippestol. Har du prøvd bæresele/sjal? Så får du hendene frie til å gjøre ting ? :) Jeg bestilte nettopp ny bæresele Og er storfornøyd! I går fikk jeg gjort masse med hun i bæresele! Og hun stortrives der :p jeg samsover med henne og hun trives best i mine hender eller med meg på leketeppet, men jeg syntes det er utrolig korselig spesielt nå som jeg kan gjøre ting samtidig som jeg kan være nær henne:Heartpink
Hei.

Bæresele bruker jeg kun til korte turer fordi det er så styrete med vogn innimellom - spesielt når hun ikke liker vognen...
Men bæresjal bruker jeg hjemme. Iblant oftere. Sånn som i dag har hun vært ekstremt grinete, så da måtte sjalet på.

Det er absolutt koselig, men tror "problemet" mitt er at jeg er så usikker på hvordan jeg skal gå frem for å la henne ligge litt alene uten at hun gråter bare jeg løper inn på kjøkkenet for å smøre meg en skive. Men det har blitt bedre siden fødsel! Helt i starten begynte hun å gråte så fort hun skjønte at hun er på vei ned i sengen/på sofa.
 
Har latt lille samsove og ammes i søvn når det har vært behov for det. Nå har jeg begynt å tilby vann på natten istede for pupp og så lenge det er ok så er vi fornøyd, men trenger han pupp så får han det. Har også vent han til koseklut som soveassosiasjon sånn at om han våkner så er det nok med kluten og han kan ofte sovne igjen uten meg der.
Lar han aldri ligge å skrike, prøver å roe om han sutrer. Det er den eneste måten de kan si ifra på.
Kan jeg spørre hvordan du fikk din til å ta kosekluten?
 
Kan jeg spørre hvordan du fikk din til å ta kosekluten?
Har fått han til å holde på den istede for puppen når han ammes. Funker ikke 100%enda men innimellom. Håper det funker i natt for sambo er alene med guttene i natt...
 
Hei!
Haha, sant! Vet at det vil gå over, men jeg blir så fortvilet.
Nå har jeg forsøkt å få henne til å sove alene på dagtid, korte dupper går fint, men ikke den litt lange duppen. Kommer vel sikkert etterhvert?
Min jente sov maks 15-20min om ganga to-tre ganger i løpet av dagen hvis jeg ikke holdt henne, det holdt hun på med til hun var nesten 7mnd :-o derimot sov hun godt på natt som regel:) det går seg til, nå er hun 9mnd og har en "lang" lur fra ca 12-14, og muligens en liten halvtime i 16-17tida, men ikke ofte hun har to lurer om dagen :) hun sover for det meste helga natta da,legger seg 19-19.30, så vi får noen timer for oss selv på kvelden før vi legger oss:)

Det blir bedre, lover deg! Forstår det er fortvilende, men samtidig varer ikke denne tida med de små såå lenge. Det går fryktelig fort, skal jeg si deg :-o <3
 
Har fått han til å holde på den istede for puppen når han ammes. Funker ikke 100%enda men innimellom. Håper det funker i natt for sambo er alene med guttene i natt...
Smart! Jeg har brukt kosekluten innimellom og strøket på kinnet med en finger... Kanskje gjøre det litt oftere fremover slik at hun assosierer den med soving:) Takk for tips!
 
Min jente sov maks 15-20min om ganga to-tre ganger i løpet av dagen hvis jeg ikke holdt henne, det holdt hun på med til hun var nesten 7mnd :-o derimot sov hun godt på natt som regel:) det går seg til, nå er hun 9mnd og har en "lang" lur fra ca 12-14, og muligens en liten halvtime i 16-17tida, men ikke ofte hun har to lurer om dagen :) hun sover for det meste helga natta da,legger seg 19-19.30, så vi får noen timer for oss selv på kvelden før vi legger oss:)

Det blir bedre, lover deg! Forstår det er fortvilende, men samtidig varer ikke denne tida med de små såå lenge. Det går fryktelig fort, skal jeg si deg :-o <3
Takk!! Litt frekt å si det, men er litt "deilig" å høre at jeg ikke er alene om enkelte ting. Blir sånn i tvil når alle rundt meg har unger som kan ligge alene og sove i timesvis. Er jeg heldig får jeg akkurat en halvtime i løpet av dagen.
 
Takk!! Litt frekt å si det, men er litt "deilig" å høre at jeg ikke er alene om enkelte ting. Blir sånn i tvil når alle rundt meg har unger som kan ligge alene og sove i timesvis. Er jeg heldig får jeg akkurat en halvtime i løpet av dagen.
Absolutt ikke frekt å si, godt å høre andres erfaringer;-) som sagt har jeg vært superheldig med nattesøvnen, men dagsøvnen strevde vi lenge med:) liten trøst oppi alt ;-)
 
Hei.
Når følte du at du var litt mer "fri"?

Det er nettopp det inntrykket jeg har. Og så fort jeg stiller spørsmål til hvordan jeg skal gjøre det for min baby, så får jeg ingen svar tilbake.

Fri i forhold til legging, mener du? Jeg ammet guttungen i søvn på kvelden fram til han var minst et år. Husker ikke helt når han ikke måtte ha nærhet hele tiden for å sove. Her har igrunn soving vært et slit i over et år etter han var født. :p Amming fem til ti ganger fra han la deg til dagen begynte kl 05...

Det går seg til. :) Ikke alt har en løsning og da må en bare bite tennene sammen og stå i det. Det er slitsomt med babyer og det må en bare innfinne seg med selv om man føler at man går fra forstanden. :p
 
Back
Topp