Lån til bolig uten egenkapital og jobb

BlåRose

Flørter med forumet
hei. Jeg er gravid og skal bli alenemamma. For tiden er jeg uten jobb og lever på sosialhjelp og bostøtte fra husbanken. Leier leilighet. Men jeg vil gjerne flytte nærmere familie siden jeg kommer til å trenge deres hjelp og støtte fremover. Ser at husleien blir for dyr om jeg skal leie i den bydelen, da de bor veldig sentralt. Derfor lurer jeg på om det er noen her som kanskje har vært i lignende situasjon økonomisk, om dere vet om jeg kan få boliglån når jeg ikke har jobb. Evt andre ting som kan være nyttig for meg å vite. Jeg er veldig bekymret i forhold til fremtiden, spesielt økonomisk sett.. Jeg har fått erklæring fra lege om at jeg har nedsatt arbeidsevne, men dette er ikke tatt videre til nav, så jeg går ikke på trygd. Men er mulig jeg har rett på det, isåfall ønsker jeg å kunne jobbe 50% vedsiden av. Kan det isåfall øke sjangsene for et boliglån om jeg søker om uføretrygd nå, da det blir en form for fast inntekt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Jeg er så fortvilet..

Vi søkte startlån i kommumen og fikk førstegangslån av husbanken. Hadde ikke egenkapital, jeg var student og mannen hadde vikariat

Du må bevise at du er i stand til å kunne betjene lånet. Du må også ha en fast inntekt. En uføretrygd vil regnes som fast inntekt, men det må være høyt nok til at du kvalifiserer til kravene om å kunne betale ikke bare lån, men også mat og annet nødvendig livsopphold, samt barnet.

Dette blir nok veldig vanskelig. Som sosialklient vil du ikke få innvilget noe lån. Så foreløpig vil nok jeg bare forberede deg på dårlige nyheter.

Men dersom du enten kommer deg i jobb eller får uføretrygd eller delvis det ene eller det andre, er kanskje et lite lån via Husbanken mulig. Det spørs helt på inntekten din. Men da må du sannsynligvis ha kausjonist/medlånetaker i et familiemedlem.

Ja det er veldig, veldig vanskelig den dag idag :( Og skjønner godt at du ønsker å flytte nærmere familie. Har du snakket med nav ang hva du har rett på i utbetaling mtp barnet? Kanskje du får nok inn til å dekke høyere husleie?
Da jeg var fikk jeg hjelp av husbanken til deler av husleien. Fordi jeg som ufør hadde så dårlig utbetalt at det jeg satt igjen med etter regninger osv var betalt var for lite til å dekke nødvenige livsopphold.

Med mindre du har vært i systemet hos nav lenge tviler jeg på at du får søke uføretrygd sånn med engang. Jeg var igjennom alt mulig av utredning og behandling osv i 8 år før jeg ble ufør. Selv med godt dokumentert sykdom .

Håper virkelig det ordner seg for deg på en måte! Skjønner godt dette bekymrer deg veldig. Håper du vil f lån hos kommunen. Nå skal du jo bli mamma og alene mødre pleier jo å få litt hjelp. Ønsker deg lykke til:) Tross bekymringene er det å bli mamma fantastisk!!

Du må bevise at du er i stand til å kunne betjene lånet. Du må også ha en fast inntekt. En uføretrygd vil regnes som fast inntekt, men det må være høyt nok til at du kvalifiserer til kravene om å kunne betale ikke bare lån, men også mat og annet nødvendig livsopphold, samt barnet.

Dette blir nok veldig vanskelig. Som sosialklient vil du ikke få innvilget noe lån. Så foreløpig vil nok jeg bare forberede deg på dårlige nyheter.

Men dersom du enten kommer deg i jobb eller får uføretrygd eller delvis det ene eller det andre, er kanskje et lite lån via Husbanken mulig. Det spørs helt på inntekten din. Men da må du sannsynligvis ha kausjonist/medlånetaker i et familiemedlem.

Ja det er veldig, veldig vanskelig den dag idag :( Og skjønner godt at du ønsker å flytte nærmere familie. Har du snakket med nav ang hva du har rett på i utbetaling mtp barnet? Kanskje du får nok inn til å dekke høyere husleie?
Da jeg var fikk jeg hjelp av husbanken til deler av husleien. Fordi jeg som ufør hadde så dårlig utbetalt at det jeg satt igjen med etter regninger osv var betalt var for lite til å dekke nødvenige livsopphold.

Tusen takk for utfyllende svar og mye informasjon :) jeg har ikke snakket med nav enda, men før jeg ble gravid var maks beløpet jeg kunne få til å dekke husleie på 6000kr. I den bydelen jeg ser på leiligheter nå ligger leien mellom 11-15000 i Mnd. Det er et veldig høyt beløp så jeg blir litt bekymret. Men jeg skal ta å få ordnet en time hos nav i løpet av uken.

Med mindre du har vært i systemet hos nav lenge tviler jeg på at du får søke uføretrygd sånn med engang. Jeg var igjennom alt mulig av utredning og behandling osv i 8 år før jeg ble ufør. Selv med godt dokumentert sykdom .

Håper virkelig det ordner seg for deg på en måte! Skjønner godt dette bekymrer deg veldig. Håper du vil f lån hos kommunen. Nå skal du jo bli mamma og alene mødre pleier jo å få litt hjelp. Ønsker deg lykke til:) Tross bekymringene er det å bli mamma fantastisk!!

Jeg har vært i systemet i ca 7 år, så begynner å bli en god stund. Men har prøvd forskjellige tiltak fordi jeg ville ut av systemet , men begynner å innse etterhvert at kanskje jeg rett og slett må uføretrygdes hvertfall delvis. :/ håper de lar meg søke ihvertfall! Tusen takk for oppmuntrende ord :)

Du vet du kan søke om bostøtte?

Ja, jeg får bostøtte der jeg bor nå, men maks beløpet som ble dekket var på 6000kr. De leilighetene jeg ser på nå er dobbelt så dyre.
Også hadde vært godt å kunne fått seg noe eget nå som det kommer et barn inn i situasjonen også. Å føle at det er litt stabilitet og mer tryggere fremtid på en måte. Men skjønner at det nok ikke blir lett å få lån i min situasjon

Når barnet kommer vil du ha rett på overgangsstønad osv, så da stiger inntekten betraktelig fra sosialstønad da :) men tviler på du får lån med kun det som inntekt desverre.

Jeg har vært i systemet i ca 7 år, så begynner å bli en god stund. Men har prøvd forskjellige tiltak fordi jeg ville ut av systemet , men begynner å innse etterhvert at kanskje jeg rett og slett må uføretrygdes hvertfall delvis. :/ håper de lar meg søke ihvertfall! Tusen takk for oppmuntrende ord :)
Åja misforsto da. Trodde ikke du hadde noen hjelp fra nav( langvarig altså) Da vil jeg tro det kan være aktuelt med ufør ja. Ingen som ønsker det men det er ialefall en fast inntekt sånn iforhold til et lån. Håper det løser seg for deg. Du fortjener ditt eget hjem med babyen din:) Vet hvordan det er å bekymre seg ang økonomi

Ja, jeg får bostøtte der jeg bor nå, men maks beløpet som ble dekket var på 6000kr. De leilighetene jeg ser på nå er dobbelt så dyre.
Også hadde vært godt å kunne fått seg noe eget nå som det kommer et barn inn i situasjonen også. Å føle at det er litt stabilitet og mer tryggere fremtid på en måte. Men skjønner at det nok ikke blir lett å få lån i min situasjon
Skjønner hva du mener. Er alenemor selv og bare leier. Kjedelig :/

Akkurat egenkapitaldelen kan løses ved at dine foreldre kan være kausjonister, altså at de stiller boligen sin som sikkerhet. Men da må banken vurdere deres økonomi og verdien på deres bolig.

Du kan søke nav om aap (arbeidsavklaringspenger), så finner de en praksisplass du kan prøve deg i. Bare si hvor mange prosent du tror du kan klare.
Da er du iallefall sikret inntekt i 3 år.
Tviler for at du får lån, men skader ikke å prøve.
Har selv vært i nav-systemet i 10 år, og selv om arbeid med bistand så at jeg trengte å bli uføretrygdet for 8 år siden, er det nå først nav har innsett at de har slitt meg ut på alle praksisplassene de har sendt meg til. Har en kronisk sykdom som er blitt verre med årene.

Hvis du ikke har jobb og er ufør tror jeg det skal godt gjøres å få lån. Og ettersom det er dyrt å leie så er det vel kanskje dyrt å kjøpe og? Bankene krever egenkapital eller kausjonist, men du må og ha inntekt for å kunne betjene lånet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Tror nok også du kommer til å slite med å få lån, dessverre. Bankene er nok forsiktige, og så lenge du ikke har veldig god, fast inntekt, og heller ikke egenkapital, så skal det nok veldig godt gjøres.
Høres ut som husprisene også er dyre mtp leieprisen?

Du har ingen mulighet til å flytte hjem en stund, og da kan spare opp penger? Tror dessverre det er vanskelig for deg å få lån.

Back
Topp