Kyssesyken hos barn i barnehage

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Noen av dere som har vært borti det?

Det har nemlig vært tilfelle i bhg der frøkna går...

Og nå er hun syk, og jeg lurer litt på hva jeg skal tenke på med tanke på at det -kan- være en sånn type smitte.

Hun er syk på en måte hun ikke har vært på før, og derfor jeg lurer; hun spiser ikke, uansett hva hun får tilbud om. Drikker helst bare vann. Og det blir det jo lite næring av.

Hun har feber, er slapp, men kan samtidig i perioder leke og se grei ut. Hun er forkjøla, sier hun har sår hals, og at alt smaker rart. Lukter sykdom av munnen hennes.

Aldri opplevd før at hun ikke spiser når hun er syk, og det bekymrer meg litt.

Er ca 31 timer siden hun fikk i seg noe mat nå. Og ikke en liter væske en gang i dag. Det har heldigvis vært sjokolademelk, milkshake og vann. Så noe næring der iallefall.

Går inn i 3 døgn med feber nå. Hanglet litt i helga, og feberen kom kveld/natt til mandag. Men var litt sliten på slutten av forrige uke før helga.

Noen med erfaring fra så små barn med kyssesyken?
 
Enig med Sara. Legen! Prøvd å gi henne smoothie? Det ville lille mann ha når han ikke ville ha mat og var syk.
 
Jeg tenker det er greit å ringe legen jeg.
Enig med Sara. Legen! Prøvd å gi henne smoothie? Det ville lille mann ha når han ikke ville ha mat og var syk.
Ville ringt legen og fått sjekket
Men får man sjekket det så tidlig i forløpet? Ifølge alt jeg leser kan man få falskt negativt prøveresultat hvis man tar prøver for tidlig...

Jeg skal se hvordan hun er nå når hun våkner og et par timer frem i tid, så ser jeg hvordan det bærer av sted.

Så en film på "sykt barn" i går, og hun er ikke sånn som disse andre barna, de var tydelig hovne i lymfekjertlene på halsen, jeg får studere henne litt godt. Så enten er det ikke det hun har, eller hun er for tidlig i forløpet...

Men definitivt legen ja hvis dette fortsetter. Det er i grunnen litt ekkelt når hun ikke vil ha i seg noe...
 
Uffda. :( Mager trøst at barn rammes ikke "like hardt" av kyssesyken som når man blir eldre.
(Misforstå meg rett)

Håper jenta di blir fort frisk, god bedring! :Heartred
 
Uffda. :( Mager trøst at barn rammes ikke "like hardt" av kyssesyken som når man blir eldre.
(Misforstå meg rett)

Håper jenta di blir fort frisk, god bedring! [emoji813]red
Ja er det jeg har lest og.

Noen kan jo ja det uten å ha symptomer og.

Hun stod nå opp, var på do og la seg på sofaen...

Det hører jo med til historien, som jeg glemte å skrive i HI, at hun har astma også, så ting setter seg jo mer i brystet når hun blir syk. Men aldri vært på denne måten likevel. Eller, hun var rimelig syk da hun, mest sannsynlig, hadde uvi som enda yngre. Da var hun omtrent apatisk også til slutt. Det er hun ikke nå
 
Om det er kyssesyken eller ei så tenker jeg at en legesjekk snart er på tide i forhold til at hun i alle fall ikke er frisk
 
Mistenker du kyssesyken, drar du til legen. Alle sykdommer følger ikke nødvendigvis lærebøkene slavisk.
Om det er kyssesyken eller ei så tenker jeg at en legesjekk snart er på tide i forhold til at hun i alle fall ikke er frisk
Går visst mye feber og forkjølelse i bhg sa de i dag.

Tar en telefon om ikke lenge og hører med dem iallefall
 
Hvordan går det med henne i dag får hun i seg mat? Drikke i det minste? Feber og lite drikke gir fare for å bli dehydrert
 
Hvordan går det med henne i dag får hun i seg mat? Drikke i det minste? Feber og lite drikke gir fare for å bli dehydrert
Det har kommet seg litt. Fått i henne tynn saft, litt kjeks og en smoothiepose. Og hun har nå lekt, spilt spill osv i et par timer.

Hun var rimelig slapp en liten periode, da var jeg på nippet til å ringe, men så fikk hun i seg litt og kviknet til. Så da drøyde jeg det. Men blir hun slappere igjen får jeg ringe legevakta å høre tenker jeg.

Jeg har omtrent tvunget henne til å drikke jevnt og trutt. Hun tisset i sted, ganske mye og var fin farge. Altså ganske blankt. Lukta ikke noe heller. Så jeg tenker at hun ikke er dehydrert.
 
Jeg har selv hatt kyssesyke før jul i fjor. Sykdomsforløpet for min del var veldig langt. Begynte med dårlig matlyst og ekstrem tretthet. Gikk ned noen kg i vekt. Jeg skjønte ikke hva det var, så prøvde å fortsette hverdagen som før. Gikk på en kjempesmell og har vært sjukmeldt både helt og delvis helt frem til nå (har svangerskapspenger nå).
Jeg hadde høye leververdier og fikk streng beskjed om å ta det med ro. Jeg hadde også feber, halsvondt og følte meg sjuk.

Det er to forskjellige prøver for kyssesyke. En hurtigtest (stikk i fingeren) og en blodprøve som de sender inn til lab. Hurtigtesten var negativ hos meg, men blodprøven viste kyssesyke. Mistenker at jeg ble smitta av sønnen min, vi var mye sjuk i fjor høst. Han var også som meg, slapp veldig lenge. Han er derimot helt fin igjen nå. Det er ikke jeg! Er fortsatt utbrent og sliter med indre uro og dårlig konsentrasjon. Kroppen min ble helt rar.. var også veldig kvalm både under utbruddet og i ettertid.

Barn tåler kyssesyke som regel mye bedre enn voksne. Jeg var 29 når jeg fikk den, så maks uflaks. Vil også få sagt at det ikke smitter så veldig lett. Mannen min ble sjekka for kyssesyke etter jeg ble syk og han slapp unna. Vil si vi er ganske tett på hverandre[emoji38] uansett, den eneste måten å bekrefte/avkrefte kyssesyke på, er å dra til lege. God bedring til gullet ditt!
 
Jeg har selv hatt kyssesyke før jul i fjor. Sykdomsforløpet for min del var veldig langt. Begynte med dårlig matlyst og ekstrem tretthet. Gikk ned noen kg i vekt. Jeg skjønte ikke hva det var, så prøvde å fortsette hverdagen som før. Gikk på en kjempesmell og har vært sjukmeldt både helt og delvis helt frem til nå (har svangerskapspenger nå).
Jeg hadde høye leververdier og fikk streng beskjed om å ta det med ro. Jeg hadde også feber, halsvondt og følte meg sjuk.

Det er to forskjellige prøver for kyssesyke. En hurtigtest (stikk i fingeren) og en blodprøve som de sender inn til lab. Hurtigtesten var negativ hos meg, men blodprøven viste kyssesyke. Mistenker at jeg ble smitta av sønnen min, vi var mye sjuk i fjor høst. Han var også som meg, slapp veldig lenge. Han er derimot helt fin igjen nå. Det er ikke jeg! Er fortsatt utbrent og sliter med indre uro og dårlig konsentrasjon. Kroppen min ble helt rar.. var også veldig kvalm både under utbruddet og i ettertid.

Barn tåler kyssesyke som regel mye bedre enn voksne. Jeg var 29 når jeg fikk den, så maks uflaks. Vil også få sagt at det ikke smitter så veldig lett. Mannen min ble sjekka for kyssesyke etter jeg ble syk og han slapp unna. Vil si vi er ganske tett på hverandre[emoji38] uansett, den eneste måten å bekrefte/avkrefte kyssesyke på, er å dra til lege. God bedring til gullet ditt!
Takk for svar. Ja jeg har skjønt at barn kan tåle det bedre.

Nå har hun fått i seg litt mat da, i løpet av dagen. Smoothiepose, litt kjeks, en yoghurt og et par spiseskjeer risengrynsgrøt med smør, sukker og kanel, og drukket et halvt glass saft. Så noe mer næring i dag. Men feber igjen nå, 38.4.

Men fryktelig tett er hun da...

Er jo ikke sikkert det er det i det hele tatt, men jeg tenker det er greit å ha det i bakhodet hvis det drar ut i lengde.
 
Takk for svar. Ja jeg har skjønt at barn kan tåle det bedre.

Nå har hun fått i seg litt mat da, i løpet av dagen. Smoothiepose, litt kjeks, en yoghurt og et par spiseskjeer risengrynsgrøt med smør, sukker og kanel, og drukket et halvt glass saft. Så noe mer næring i dag. Men feber igjen nå, 38.4.

Men fryktelig tett er hun da...

Er jo ikke sikkert det er det i det hele tatt, men jeg tenker det er greit å ha det i bakhodet hvis det drar ut i lengde.

Bare å ta en sjekk om det skulle drøye[emoji846] masse god bedring!
 
Bare å ta en sjekk om det skulle drøye[emoji846] masse god bedring!
Vi var hos legen i går.

De sjekket alt mulig; crp, streptest og kyssesykeprøve, alt negativt.

Sjekket hals, ører, hjerte og lunger. Alt bra.

Så da er det vel bare virus.

Men hun er i mye bedre form i dag, ingen feber og er mye mer aktiv.
Spiser ikke all verden, men noe mer iallefall.

Tenker det var influensa eller noe jeg.
 
Vi var hos legen i går.

De sjekket alt mulig; crp, streptest og kyssesykeprøve, alt negativt.

Sjekket hals, ører, hjerte og lunger. Alt bra.

Så da er det vel bare virus.

Men hun er i mye bedre form i dag, ingen feber og er mye mer aktiv.
Spiser ikke all verden, men noe mer iallefall.

Tenker det var influensa eller noe jeg.

Det høres lovende ut! Men min hurtigtest for kyssesyke var også negativ. Var blodprøven som viste kyssesyke på meg. Uansett er det vel ikke kjempesannsynlig at det skulle være kyssesyke[emoji846] har influensaen begynt å komme? Uff[emoji85]
 
Det høres lovende ut! Men min hurtigtest for kyssesyke var også negativ. Var blodprøven som viste kyssesyke på meg. Uansett er det vel ikke kjempesannsynlig at det skulle være kyssesyke[emoji846] har influensaen begynt å komme? Uff[emoji85]
Nei jeg vet ikke jeg, men sannsynligheten for kyssesyke er vel liten. Men fortsetter hun å hangle får de ta ordentlige blodprøver...

Tja, jeg vet ikke helt om influensaen har kommet, men jeg ser ikke hva annet det da skulle være. Man blir da ikke så satt ut av en forkjølelse..?
 
Min lillesøster hadde kyssesyken når mi frøken var 1 1/2 år, da drakk dem av samme glass så jeg ringte legen å spurte om det var farlig for barn å få det. Fikk beskjed om at det blir som en kraftig forkjølelse. Hun ble veldig forkjøla, men gikk fort over så vet ikke om det var det. Men ring legen å forhør deg :)
 
Back
Topp