Kynnere vs maserier

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Dere som har født før, og har vært gjennom dette før...hvordan kjenner man forskjell på kynnere og maserier?
Har hatt rikelig med kynnere de siste ukene, men det har aldri vært direkte plagsomt eller vondt. En del av dem har jeg ikke lagt merke til selv (jm kommenterte at hun måtte vente til sammentrekningene gav seg før hun kunne kjenne etter leiet på babyen sist kontroll, jeg kjente ikke selv at jeg hadde det da). De siste par dagene har jeg hatt mer smertefulle sammentrekninger, der det ikke er noe tvil om at livmora mi jobber, jeg puster og peser meg gjennom dem. Ikke regelmessige, og ikke døgnet rundt, mest på kveldene. Tar seg heller ikke opp i styrke og smerter, så jeg er ikke engstelig for at det er "skikkelige" rier på gang. Men er det fortsatt "bare" kynnere, eller kan det være at det nå begynner å bli litt mer?

Vil jo si at det hvertfall er maserier når du får så vondt. Kynnere er for meg bare at magen blir hard, litt ubehagelig noen ganger. Men når det kombineres med menssmerter så er det maserier. Hadde nesten ikke maserier før helt på slutten første gangen min, nå har jeg hatt det mye. Var mye usikker, men når jeg måtte puste meg gjennom hver ri og de bare ble sterkere og fortsatte å komme i tak visste jeg at det var ekte ;) anbefaler en rie-teller som du kan laste ned på tlf, da er det fort gjort å utelukke ekte rier ;)

Jeg har hatt akkurat den samme greia nå de siste dagene. De begynte på lørdagen, fordi jeg var ganske aktiv, og jeg har fått vonde kynnere/ maserier i dagene frem til i dag tidlig, da jeg våknet av å være sliten i bekkenet og plutselig få skikkelig vondt bak i korsryggen og menssmerter. Det er gått over nå, men får se hvordan det blir ut over dagen, før jeg ringer føden.

Har stadig slike vonde kynnere med menssmerter og får det oftere og oftere nå. Det er ganske vondt, men når det er ordentlige rier vil du merke at det blir regelmessig, bygger seg opp til en smertetopp midt i rien, og er mye kraftigere. Når jeg fikk ordentlige rier sist var det ikke tvil!

Vil jo si at det hvertfall er maserier når du får så vondt. Kynnere er for meg bare at magen blir hard, litt ubehagelig noen ganger. Men når det kombineres med menssmerter så er det maserier. Hadde nesten ikke maserier før helt på slutten første gangen min, nå har jeg hatt det mye. Var mye usikker, men når jeg måtte puste meg gjennom hver ri og de bare ble sterkere og fortsatte å komme i tak visste jeg at det var ekte ;) anbefaler en rie-teller som du kan laste ned på tlf, da er det fort gjort å utelukke ekte rier ;)

Da har jeg nok ikke kjent kynnerne mine selv, kun maserier siste mnd. For det er skikkelig menssmerter i ryggen når det setter igang, med nedpress og do-løping. Sist vurderte jeg å bare skvette i trusa, var jo knapt nok til å fylle et fingerbøll uansett :laughing:

Har stadig slike vonde kynnere med menssmerter og får det oftere og oftere nå. Det er ganske vondt, men når det er ordentlige rier vil du merke at det blir regelmessig, bygger seg opp til en smertetopp midt i rien, og er mye kraftigere. Når jeg fikk ordentlige rier sist var det ikke tvil!
Ja, jeg er ikke redd for at det er ordentlige rier, men lurte mest på å kjenne forskjellen mellom maserier og kynnere :) Maserier kan man vel ha opp til flere uker før fødsel har jeg lest, og er med på modningen, men gir ingen åpning.

Kynnere for meg er at magen strammer seg ved aktivitet.. Roer seg i ro.. Ikke smertefullt..

Maseriene kommer regelmessig, varer ca 1 minutt og holder på sånn i mange timer.. Kommer gjerne hver kveld... Synes heller ikke det er spesielt smertefullt.. Men kan kjenne takene i rygg og presse ned i perioder..

Må kanskje legge til at jeg synes ikke reine var spesielt vonde heller da, kom inn med 8 cm.. Da måtte jeg konsentrere meg godt om pusten ;)

Kynnere for meg er at magen strammer seg ved aktivitet.. Roer seg i ro.. Ikke smertefullt..

Maseriene kommer regelmessig, varer ca 1 minutt og holder på sånn i mange timer.. Kommer gjerne hver kveld... Synes heller ikke det er spesielt smertefullt.. Men kan kjenne takene i rygg og presse ned i perioder..

Må kanskje legge til at jeg synes ikke reine var spesielt vonde heller da, kom inn med 8 cm.. Da måtte jeg konsentrere meg godt om pusten ;)
Syns iallfall det jeg har hatt de siste kveldene har vært ett par hakk vondere enn kynnerne jeg har vært vant til :p Også har det kommet helt av seg selv, mens jeg ligger på sofaen og slapper av, uten noen form for aktivitet på forhånd.

Bare merker kroppen min jobber på en annen måte nå enn tidligere, og har litt mer vondter her og der (en del vondt/stikking i underlivet feks). Håper det betyr det er modning på gang, og at kroppen er klar til fødsel når det nærmer seg termin! Vil så gjerne unngå overtid og igangsetting...

Syns iallfall det jeg har hatt de siste kveldene har vært ett par hakk vondere enn kynnerne jeg har vært vant til :p Også har det kommet helt av seg selv, mens jeg ligger på sofaen og slapper av, uten noen form for aktivitet på forhånd.

Bare merker kroppen min jobber på en annen måte nå enn tidligere, og har litt mer vondter her og der (en del vondt/stikking i underlivet feks). Håper det betyr det er modning på gang, og at kroppen er klar til fødsel når det nærmer seg termin! Vil så gjerne unngå overtid og igangsetting...

Jeg hadde det slik fra samme tid sist.. (33-34 uker) men fødte ikke før uke 41 likevel... En uke over termin

Back
Topp