Kveldsrutiner

Jeg også mistenker at jeg overstimulerer kanskje. For hun er sååå lyyyys våken. Bør nok endre litt her vi også. men skal gi det en myk overgang.
Ja, samme tenkte vi. Derfor har vi startet med å gå på rommet ca 30 min tidligere. Så øker vi sakte men sikkert. Var ingen suksess i går. Hadde nok vondt i magen, så hylte fra tolv til ett. Men sov til sju.

Dere som får barnet til å sove så lenge på natten, fullammer dere ? Eller gir dere mme? Mi på 7 uker sover maks 3 t i strekk..
Sniker fra oktober :p

Delammer, en flaske mme rundt klokka 20. Så sovner poden mellom 11-02. I går var kl 00 og han våkna kl 8. Fikk mat og sov til 930. Men jeg har så spreng på morgen at jeg må pumpe det ene brystet. Så nå begynner vi å få et finfint lager i fryseren også.

Varierer veldig her å, men bruker å ta kveldsstellet i 20-21tida, bader 2-3 ganger i uka. Noen kvelder er hun bare rolig, og sovner godt fra rundt kl.23 etter å fått masse pupp, og sover da til kl.3-5, får pupp og sovner igjen med en gang til kl.8 :) Da skifter vi bleie, får pupp og koser oss litt i senga før vi står opp eller evt sover en time til ;) :P Men så er det noen kvelder hvor hun er veldig urolig eller har vondt i magen, å da kan hun holde det gående til kl.1-2 får hun finner roen. Så da blir det mye byssing, bæring og synging!

Varierer veldig her å, men bruker å ta kveldsstellet i 20-21tida, bader 2-3 ganger i uka. Noen kvelder er hun bare rolig, og sovner godt fra rundt kl.23 etter å fått masse pupp, og sover da til kl.3-5, får pupp og sovner igjen med en gang til kl.8 :) Da skifter vi bleie, får pupp og koser oss litt i senga før vi står opp eller evt sover en time til ;) :P Men så er det noen kvelder hvor hun er veldig urolig eller har vondt i magen, å da kan hun holde det gående til kl.1-2 får hun finner roen. Så da blir det mye byssing, bæring og synging!
Akkurat som her.. ;)

Dere som får barnet til å sove så lenge på natten, fullammer dere ? Eller gir dere mme? Mi på 7 uker sover maks 3 t i strekk..
Sniker fra oktober :-p

Jeg fullammer, og Mi sin på snart 11 uker kan godt sove hele natta, da fra 21/22tida til 7tida - eller senere. I natt gjorde hun ikke det, så er litt opp og ned. Mistenker økedøgn, lenge siden sist.

Begynte tidlig med rutiner, men han har vært våken ganske lenge uansett. Begynner heldigvis å bli litt mer kveldstrett, og har denne uken sovnet før 22 nesten hver kveld. Steller på bad og tar på nattdrakt (noen ganger bad eller massasje) ca klokken 20.00. Siste store måltid ca.21, samboer må så holde han en liten stund for å unngå overspising og mye gulp, og så får han litt påfyll melk rett før soving nærmere 21.30-22, da er han gjerne ganske trett. I natt sov han fra 22-04, noe som var helt fantastisk! Sover sjeldent mer enn 2-3timer av gangen.

Var forresten hos helsesøster denne uken, og hun var veldig opptatt av kveldsrutinene. Sa at det var viktig at han la seg kl.19, og at de etter det gjerne var overtrette. Ble litt provosert over måten hun la det frem på. Selvsagt har vi forsøkt å legge han tidligere, men det ender gjerne med at han sovner enda senere enn til vanlig pga at han blir frustrert og kaver seg opp. Sovner han, våkner han etter 30min.. Han er tross alt bare 11 uker, så her tar vi tiden til hjelp ihverfall. Ser jo tydelig at døgnrytmen blir bedre og bedre :)

Hvordan er dagsrytmen ellers? I dag er egentlig en typisk dag. Våkna 8. Spiste, sov til 930 og spiste da og 1030. Lekte litt tok morgenstell. Små sov litt. Spiste rett før vi gikk ut kl 13ish. Sov til 1630. Spiste. Leke og prate. 1830 spise på ny. Nå pleier han være våken frem til 23-02 og spiser tre, fire ganger før det. Så er det natt. Han får gjerne smokken hvis han våkner halvveis. Så våkner han opp og vil ha første måltid mellom 5 og 8.

Her legger vi han samtidig som oss enda. Får siste måltid ca kl. 23.00. Da får han 150 ml mme (ammer ikke). Deretter legger vi han i egen seng ved siden av vår seng på rommet vårt. Kaldt og godt på rommet. De tre siste netter har han sovet fra vi har lagt han og til 09(!) uten å være våken for mat. De gangene han vil ha mat på natten, har det vært maks 1 gang ila natta. Tenker at ettersom han sover så lenge sammenhengende nå, så kan vi sikkert prøve å legge han tidligere. Jeg har værtfall ikke behov for å sove til 9 hver morgen :-p

Jeg kan stille klokka etter sønnen min. Har en fast rutine. Han er 9 uker gammel.

Opp kl 7 for mat, våken maks en time og sover igjen.
Opp kl 10-11 for mat. Stort sett våken 2 timer før han sovner igjen.
Så spiser han kl 13-14 og er våken, sover ca en time rundt kl 15.
Mat igjen rundt kl 17, og våken helt frem til kveldsstell/bad rundt kl 19. Pysjen blir da tatt på og han spiser og legger seg. Sover da helt til kl 7 dagen etterpå.

Noen dager sovner han med en gang han blir lagt, andre dager sitter jeg der i 15-20 min fot å putte smokken tilbake i munnen når han mister den før han sovner.

Jeg klager absolutt ikke! :happy:

Han får kun mme.

Her har vi ubevisst fått en rutine, og denne har frøkna styrt helt selv! Når vi bader, er det rundt 19.30-20 tiden (egt bare fordi det er da det passer oss).. Da er det pysj og amming. Hun sovner til ca 23 - da skifter vi bleie, ammer også sovner hu igjen. Da legger jeg hu i vuggen på rommet vårt også sover hu til kl 7 :) Hun er 11 uker gammel - og jeg føler meg superheldig! :D Hun har skjønt at natten er til å sove :P
Vi har det ca likt! Bare jeg skifter bleie å ammer så ligger vi å drar oss til 9-10 tiden:-P

3 mnd om 8 daga :)
Hær e d mye tull me soving. Han har snudd døgne, men no e han syk så han sover mer på natta. Men vi gir han litt velling åsså mme. Så stelle vi å kler på pysj i 23.00 tia kvær kveld, åsså sover han i stor senga ilamme mæ. Dær ligg vi hele natta uansett om han sover eller ikke. Han e stortsett vældi rolig om natta. Smile, flire å pludre som bare d :) men mye vræling når han e sulten... Kvær kveld syng æ noen natta sanga å sir at "no e d natt, no skal vi sove" så kansje han engang blir å skjønne d ;p
Sia han har snudd døgne helt fikk æ råd hos helsesøster å ha han ute i vogna på dagen, så han fikk sove dær. Men d går jo ikke sia mannen e mye borte på jobb å æ må jo sove når lille sover... Så d e blitt en ond sirkel d dær. Får bare håpe d blir bedre når mørketia e over :)

3 mnd om 8 daga :)
Hær e d mye tull me soving. Han har snudd døgne, men no e han syk så han sover mer på natta. Men vi gir han litt velling åsså mme. Så stelle vi å kler på pysj i 23.00 tia kvær kveld, åsså sover han i stor senga ilamme mæ. Dær ligg vi hele natta uansett om han sover eller ikke. Han e stortsett vældi rolig om natta. Smile, flire å pludre som bare d :) men mye vræling når han e sulten... Kvær kveld syng æ noen natta sanga å sir at "no e d natt, no skal vi sove" så kansje han engang blir å skjønne d ;p
Sia han har snudd døgne helt fikk æ råd hos helsesøster å ha han ute i vogna på dagen, så han fikk sove dær. Men d går jo ikke sia mannen e mye borte på jobb å æ må jo sove når lille sover... Så d e blitt en ond sirkel d dær. Får bare håpe d blir bedre når mørketia e over :)
Sover han ikke hvis vogna står i ro? Hvis han gjør det så kan du jo sove når han sover ute med babycall på.
Har du faste tidspunkt for når du gir mat? Det hjelper veldig, og er jo faktisk mulig når du gir mme. Da treffer du ca samme leggetidspunkt hver kveld. Vi brukte ca en måned på å flytte leggingen fra 21 til 19. Nå kan jeg stille klokka etter når hun skal ha mat, og hun får siste flaske i senga 18.30 etter at vi har badet og skiftet til pysj.

Sover han ikke hvis vogna står i ro? Hvis han gjør det så kan du jo sove når han sover ute med babycall på.
Har du faste tidspunkt for når du gir mat? Det hjelper veldig, og er jo faktisk mulig når du gir mme. Da treffer du ca samme leggetidspunkt hver kveld. Vi brukte ca en måned på å flytte leggingen fra 21 til 19. Nå kan jeg stille klokka etter når hun skal ha mat, og hun får siste flaske i senga 18.30 etter at vi har badet og skiftet til pysj.
Jo, men når æ sovne så sovne æ så godt. E så redd æ ikke skal høre han da... Jo, vi begynne ca 22.30 me mat. 5 min fra eller til selvfølgelig.

Følger hennes naturlige rutiner :)
Lagt henne i senga på natta fra dag 1, så har sakte men sikkert innført "legging" rundt 20-21, alt etter som når hun sov/spiste sist :)

Back
Topp