Kveldsrutiner

Mor89

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Har du begynt med kveldsrutiner? Eller når har du tenkt til å begynne? Hva slags rutiner har du?
Min er to måneder. JEg tenker å starte ved tre måneder. Nå går det litt "hipp som happ" :P Trenger litt tips og råd, og fint å høre hva andre familier gjør :)

To måneder her også, fremdeles ligger småen seg samtidig som oss. Kveldsrutinen er grei nok; stell og vask med klut, på med pysj, ammer til det er tomt og så får han en liten flaske med tillegg. Da sovner han stort sett, og kan ligges rett i sengen sin og sover til rundt klokka tre-fire om natten. Utfordringen her blir å få ham til å legge seg tidligere enn oss tror jeg..

Vi har egentlig hatt litt rutiner fra dag 1 - det ble bare slik, og Mini hadde aldri natt om dagen og motsatt, så falt naturlig. Har tatt kveldsstell og på med pysj i 19tiden. Da er det masse kos og prat på stellebordet. Så er det amming, noe som tar alt fra 20min til 90min - her spiller dagsform og hvor sliten han er inn. Deretter legger vi han i vugga og pakker teppe godt rundt. Når han sover i vugga om dagen legger vi kun et fleecepledd lett over. Den første mnd lå han i vugga på stua men prøvde så å trille vugga inn på rommet hans ( er like ved stua) og bare ha på en liten nattlampe. Døren åpen slik at han fortsatt så lys fra stua og kunne høre oss. Og det gikk helt fint så vi fortsatte med det!:) triller han inn til oss når vi legger oss, men greit at han begynner å bli litt vant til sitt eget rom til når den tid kommer.

Mini er 2mnd og han sover nå fra 20-21ish til rundt 04. En sjelden gang er jeg oppe i 01tiden også. Men om natten er det kun mating og evt bleieskift. Ingen prating eller leking som han ofte legger opp til (ja, veldig vanskelig å ikke sette igang, men fikk anbefalt av jordmor at null prating og leking på natten var måten å få dem til å skjønne at det var natt på).

Vi står opp ca 07 på hverdager og da er det mating, av med pysj - og så min tur på badet:) har mer eller mindre gjort det sånn hele veien. Litt varierende de første ukene men er ikke itvil om at mini vet hva som skjer , og at han er på badet med meg i godt humør fordi han vet det blir leking etterpå ;)

Har du begynt med kveldsrutiner? Eller når har du tenkt til å begynne? Hva slags rutiner har du?
Min er to måneder. JEg tenker å starte ved tre måneder. Nå går det litt "hipp som happ" :p Trenger litt tips og råd, og fint å høre hva andre familier gjør :)
Vi begynte med leggerutiner når hun var 5 uker. Nå er hun snart 11 uker. Begynner med kveldsstellet 18.30. Noen kvelder dusjer hun sammen med en av oss eller blir badet, andre kvelder dropper vi det. Så er det på med pysj og litt kos i stua for å roe henne ned litt. Får flaske i senga 19.00, og blir lagt ned våken i egen seng. Setter på musikk fra babycallen og sitter med henne til hun finner roen selv (sitter der mest fordi smokken detter ut veldig ofte de første 10 minuttene:p). Hun har som regel sovnet innen 19.30. Det har gått som smurt siden vi startet, har faktisk ikke hatt en eneste kveld der hun våkner eller gråter:)

Næh, vi har ikke noe særlig rutiner, og ikke noe stort ønske om det heller. Bytter til pyjamas når jeg tror jeg skifter siste bleie før natten, men bommer ofte på tidspunktet da hun sovner til veldig forskjellige tider. Det gjør meg ingenting om det ender med at hun sover i vanlige klær heller. Har ingen planer om faste tidspunkt for noe før hun er 6 mnd og begynner med fast føde. Da skal hun få tilbud om kveldsmat sammen med resten av familien hvis hun greier å holde seg våken så lenge, og får seg sikkert en tannbørste hun kan tygge på mens storesøsknene pusser tenner. Regner med at hun glir inn i deres rytme etterhvert da.

Mini er 9 uker. Sovner en gang mellom 11-02 og sover fra 4,5-8 timer. Men heelt bingo på når han legger seg. Ammer, kveldsstell og så prøver vi å legge. En god del byssing og evt mer amming før han faller til ro nok eller sovner.

Jeg ble inspirert av tråden her og skal gjøre noen endringer. Det er nemlig ganske håpløst at hun er mest våken sent på kvelden. Fra nå skal jeg ta "siste måltid" inne på soverommet ca kl 21.30. Så prøve å legge henne etter det. Ikke ut i stua og surre etter det. Gjort et forsøk i dag og hun ligger nå alene i senga si og småprater med seg selv. Mammahjertet syns det er ganske vanskelig, men jeg vet at hun trenger ro. Hun pleier å være ganske urolig på kvelden og det skyldes nok overstimulering av oss og tv.

Jeg ble inspirert av tråden her og skal gjøre noen endringer. Det er nemlig ganske håpløst at hun er mest våken sent på kvelden. Fra nå skal jeg ta "siste måltid" inne på soverommet ca kl 21.30. Så prøve å legge henne etter det. Ikke ut i stua og surre etter det. Gjort et forsøk i dag og hun ligger nå alene i senga si og småprater med seg selv. Mammahjertet syns det er ganske vanskelig, men jeg vet at hun trenger ro. Hun pleier å være ganske urolig på kvelden og det skyldes nok overstimulering av oss og tv.
Sånn var det her og, og jeg var utslitt når klokka var 22 på kvelden... Nå som hun legger seg 19.30 har jeg mye mer overskudd til å være mamma når hun er våken. De første kveldene var det strevsomt, men hun har respondert veldig bra på stramme kveldsrutiner så nå har vi ingen problemer når hun skal legges:)

Her har han selv hatt sine egne faste rutiner fra vi kom hjem egentlig!! Var en periode han sovna 01 og spiste hver 3 time på natta.. Men plutselig valgte han å sovne 21.30 og sover til 5, spiser og sovner videre til ca 8.30. I starten lå han rolig å titta rundt i rommet en stund før han sovna,
Men han var rolig.. Nå sovner han nesten før vi legger han!!

Før han legger seg for kvelden så tar vi på pysj, skifter bleie og tuller litt på stellebordet, før vi slapper av litt, han får mat og vi legger han i bed side criben. Da sovner ham ganske fort:) sjelden han gråter, da er han overtrøtt. Han er 2 mnd, men han har som sagt styrt dette selv! Jeg har ikke villet innføre rutiner jeg heller før 3-4 mnd, men når det fungerer sånn som nå så fortsetter vi:D

Sånn var det her og, og jeg var utslitt når klokka var 22 på kvelden... Nå som hun legger seg 19.30 har jeg mye mer overskudd til å være mamma når hun er våken. De første kveldene var det strevsomt, men hun har respondert veldig bra på stramme kveldsrutiner så nå har vi ingen problemer når hun skal legges:)
Blir spennende å se om det fungerer. Har hatt en runde med hyl og så byssing. Sov 10 min og ligger nå lys våken som vanlig. Men hun ligger i egen seng (helt inntil min) for første gang. Får bare være konsekvent på rutinene, så blir det nok bra. Vi er jo vanedyr av natur. ;)

Måtte begynne å legge han på soverommet fra han var 3-4 uker gammel. Trengte fred og ro etter en lang dag. Ca 21 hadde han fått nok :rolleyes:

Her har vi ubevisst fått en rutine, og denne har frøkna styrt helt selv! Når vi bader, er det rundt 19.30-20 tiden (egt bare fordi det er da det passer oss).. Da er det pysj og amming. Hun sovner til ca 23 - da skifter vi bleie, ammer også sovner hu igjen. Da legger jeg hu i vuggen på rommet vårt også sover hu til kl 7 :) Hun er 11 uker gammel - og jeg føler meg superheldig! :D Hun har skjønt at natten er til å sove :P

Her har vi ubevisst fått en rutine, og denne har frøkna styrt helt selv! Når vi bader, er det rundt 19.30-20 tiden (egt bare fordi det er da det passer oss).. Da er det pysj og amming. Hun sovner til ca 23 - da skifter vi bleie, ammer også sovner hu igjen. Da legger jeg hu i vuggen på rommet vårt også sover hu til kl 7 :) Hun er 11 uker gammel - og jeg føler meg superheldig! :D Hun har skjønt at natten er til å sove :P
Sånn er det her også!! Har ikke noe jeg kan klage på:D

Dere som får barnet til å sove så lenge på natten, fullammer dere ? Eller gir dere mme? Mi på 7 uker sover maks 3 t i strekk..
Sniker fra oktober :-p

Dere som får barnet til å sove så lenge på natten, fullammer dere ? Eller gir dere mme? Mi på 7 uker sover maks 3 t i strekk..
Sniker fra oktober :p
sånn er det her også - rekorden er 4,5 timer, men vanligvis våkner han etter to-tre timer hele natten gjennom.

Her har vi ubevisst fått en rutine, og denne har frøkna styrt helt selv! Når vi bader, er det rundt 19.30-20 tiden (egt bare fordi det er da det passer oss).. Da er det pysj og amming. Hun sovner til ca 23 - da skifter vi bleie, ammer også sovner hu igjen. Da legger jeg hu i vuggen på rommet vårt også sover hu til kl 7 :) Hun er 11 uker gammel - og jeg føler meg superheldig! :D Hun har skjønt at natten er til å sove :p

Ååå for en drøm dere er heldige altså.. Er slik jeg kunne sett for meg!

Jeg også mistenker at jeg overstimulerer kanskje. For hun er sååå lyyyys våken. Bør nok endre litt her vi også. men skal gi det en myk overgang.

Sniker fra oktober :-p
Jeg fullammer:) min sov også 3 t i strekk på natten helt i starten!! Han spiser annenhver time på dagen, så han har liksom litt lenger pause på natta nå;)

Back
Topp