Kveldsrituale

iGnite

Forelsket i forumet
Hvordan går kveldene hos dere? Når starter dere kveldsstell og mat osv? :) bader dere lille hver kveld, leser, synger?

Går på badet Ca 17-17:15 og bader eller dusjer. Så litt melk før han legges i senga og får leke med kosekluter og sovne der i ro og fred. Slik har vi hatt det siden han var 2 mnd.:)
Ingen lesing enda men synger gjerne når han får flaske.

Her er det som følger:
1830: grøt
1915: Pupp
1930: Nattbleie, pysj og tannpuss.

Sovner selv rundt kl 20, men en av oss må sitte der til hun sovner:) Er helt stille, stryker noen ganger litt på henne bare:)

18.30: Grøt. Deretter bading, men ikke alltid.
18.45-19: Legges i senga. Synger et par sanger, så finner hun etter hvert roen og sovner.

Våkner som regel et par ganger i løpet av natta enda da.

18:00 middag ca
Lek
Ca 19:00 grøt
Dusjer etter grøt
Pysjamas og nattbleie etter dusj
Leker men eg gjør sengen hennes klar, så legger vi lekene i lekeboksen
Så leser eg og / eller synger mens hun stusser i sengen
Kyss på hodet og natta
Er som regel sovnet i mellom 8-9

Får grøt kl 17, så går vi på badet å steller etter det. Så pleier jeg å tilby litt pupp 17.30, men det er hun ikke veldig interessert i lenger, så da ligger hun mest bare å tuller. Så pusser vi tennene også er hun klar for senga kl 18. Da er det som regel pappaen som går inn på rommet med henne, så sovner hun av seg selv innen fem minutter

Jeg får nyansere verden litt jeg da!Grøt 18.00.Pupp eller flaske 18.30.Kveldsstell rundt 19.Synger litt på rommet hans.Sier at nå er det natta og lignende før jeg legger han ned.Han reiser seg og står i sengen et halvt sekund etterpå.Jeg legger han ned og han står opp igjen.Legg inn litt/mye skrik og hyl.Sovner etter en halv time til time.Sånn går no dagan!

Etter en uke+ med ferie har rutinene sklidd helt ut. Noen ganger legger han seg litt over 18, andre ganger blir det ikke før 21 .. I alle tilfeller starter vi kveldsritualet med litt middag, så gjerne en time etter går vi på badet, bytter bleie, pusser tennene og synger litt. Tar på pysj og finner sengen. Ammes i søvn - hvis han ikke er trøtt utløser det gjerne et lite turnmesterskap i sengen, hvor det klatres, prates og ropes (hender da at han 'vinner', blir med en tur ned før vi prøver igjen. Vanligvis går det på andre forsøk)

Ulempen er da at han sovner i vår seng, med da en ekstra challenge med å få flyttet ham over i egen seng..

Vi bader ikke hver kveld, så kveldsrutinene er bare middag, skifte til pysj/eller til bare bleie (alt ettersom hvor varmt det er), pusse tennene og legge :)

Vi spiser grøt kl 18. Bader eller bare vasker med klut og tar på pysjen og pusser tenner. Så legges hun ca 18:30-19 og sovner av seg selv :)

Her er det grøt klokka 18 så er det på badet og skifte til pysj, vaske seg i ansiktet og hender for vi har tannpuss til sist før han blir lagt i seng rundt 19 :-) sovner ikke av seg selv så enten hevelser bf må være der med han til HB sovner (stort sett bf siden han er flinkere og har bedre tålmodighet til all denne tullingen D driver med for tiden siden han ikke vil legge seg) sover stortsett innen halv åtte - åtte

Gir grøt i 18.30 tida, bader med broren etter det, men ikke hver dag. Tannpuss og legging rundt 19.30. I det siste har faren kunnet legge han ganske greit, ellers i sommer har jeg ofte trillet han en liten tur og latt han sove i vogna til vi skal legge oss. Hender jeg tar en lett utvei og ammer han i søvn også:)

Bader henne rundt 18.30 før hun får grøt. Så pusser vi "tenner" og grer håret før hun får pupp og legges. Lengden på kveldsstellet tilpasses hvor trøtt hun er. Er hun veldig trøtt er vi effektive og hvis hun fortsatt har masse energi bruker vi litt lengre tid så hun roer seg. Som regel sovner hun på puppen, hvis ikke sitter vi litt på rommet og snakker om dagen og synger nattasang før hun legges. Er våken en gang i løpet av den første timen hvor vi noen dager må gi vann og ellers bare dytte inn smokken igjen.

Jeg begynte å jobbe igjen på mandag og føler (men kan jo være innbilling også) at hun trenger litt mer kos om kvelden så jeg lar hun som regel sovne på meg før hun legges i seng. Ekstra kos for både mor og barn :Heartred

Back
Topp