Kopiert fra tidligere innlegg
Hei!
Ser det er flere som sliter med kvalme om dagen så det er fint med en tråd med tips om hvordan vi døyver kvalmen best
Jeg har som sagt 2 HG svangerskap bak meg med trykk på «ekstrem». Sykehusinnleggelser, sondeinnleggelse, intravenøs væske, skjema for å føre opp kalorier og poliklinisk behandling frem til fødsel begge ganger, sykemeldt 100% hele svangerskapet, muskeltap med tilhørende vektnedgang.. you name it. Sykehuset sier jeg er det verste tilfellet de har vært borti
Så jeg er vel det du kan kalle en «ekspert» på kvalme etterhvert:
Jeg er uke 7+1 i dag og er fortsatt i full jobb. Ikke kastet opp én eneste gang, og her tror jeg er hvorfor: (skal sies at når jeg bikket 9 uker spydde jeg som en gris og da var det kvalmestillende som gjorde susen!)
-Drikk mye og ofte, Finn noe å drikke som er kvalmedempende, gjerne en frisk saft eller sprudlevann med smak
med en gang du blir dehydrert så vil magen frastøte alt du putter i den.. unngå dette!
-Ha noe å spise med EN GANG du våkner i senga - helst stående på nattbordet så du slipper å bevege på deg. Hos meg har det blitt saltstenger, men det kan være tørre knekkebrød, salt kjeks, chips.. noe for at magen skal fylles litt opp. Og drikk! Igjen. Viktig med væske
Jeg har alarm på 30 min før jeg må stå opp så jeg kan ligge heeeelt stille mens jeg spiser litt. Viktig med minst mulig bevegelse med en gang du våkner.
-Ha noe tilgjengelig å spise på og drikke med en gang du kjenner kvalmen siger innpå. Sult fremkaller kvalme og brekninger
-Spis kun mat som ikke fremkaller kvalme. Hos meg har det blitt litt sterkt krydret mat/spesielt indisk, og gjerne pommes frites med salt i airfryeren
-Beveg deg minst mulig etter måltid. Ta deg gjerne en lur om du har mulighet
-Lytt til kroppen. Hvis du sliter deg ut så vil dette fremkalle kvalme. Ikke tren eller gå en tur dersom du blir sliten av å gå opp en trappeavsats.. lytt til hva kroppen din orker
Dette er mine daglige tips for å holde kvalmen i sjakk. Gleder meg til å se hva dere andre gjør!