Kvalmetråd

feb94

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Tror ikke vi har noen dedikert tråd til å diskutere/klage over kvalme! Mulig det bare er jeg som savner det, hehe. Men om noen trenger å få ut frustrasjon, eller om noen kan komme med håp om at det blir bedre om så og så lenge, slå dere løs! Jeg er i hvert fall sykt lei av å være kvalm HELE tiden :sorry: 7+1, og har vært megakvalm siden 6+3!
 
Kopiert fra tidligere innlegg ✅

Hei!

Ser det er flere som sliter med kvalme om dagen så det er fint med en tråd med tips om hvordan vi døyver kvalmen best :Heartred

Jeg har som sagt 2 HG svangerskap bak meg med trykk på «ekstrem». Sykehusinnleggelser, sondeinnleggelse, intravenøs væske, skjema for å føre opp kalorier og poliklinisk behandling frem til fødsel begge ganger, sykemeldt 100% hele svangerskapet, muskeltap med tilhørende vektnedgang.. you name it. Sykehuset sier jeg er det verste tilfellet de har vært borti :dead:

Så jeg er vel det du kan kalle en «ekspert» på kvalme etterhvert:

Jeg er uke 7+1 i dag og er fortsatt i full jobb. Ikke kastet opp én eneste gang, og her tror jeg er hvorfor: (skal sies at når jeg bikket 9 uker spydde jeg som en gris og da var det kvalmestillende som gjorde susen!)

-Drikk mye og ofte, Finn noe å drikke som er kvalmedempende, gjerne en frisk saft eller sprudlevann med smak
med en gang du blir dehydrert så vil magen frastøte alt du putter i den.. unngå dette!

-Ha noe å spise med EN GANG du våkner i senga - helst stående på nattbordet så du slipper å bevege på deg. Hos meg har det blitt saltstenger, men det kan være tørre knekkebrød, salt kjeks, chips.. noe for at magen skal fylles litt opp. Og drikk! Igjen. Viktig med væske
Jeg har alarm på 30 min før jeg må stå opp så jeg kan ligge heeeelt stille mens jeg spiser litt. Viktig med minst mulig bevegelse med en gang du våkner.

-Ha noe tilgjengelig å spise på og drikke med en gang du kjenner kvalmen siger innpå. Sult fremkaller kvalme og brekninger

-Spis kun mat som ikke fremkaller kvalme. Hos meg har det blitt litt sterkt krydret mat/spesielt indisk, og gjerne pommes frites med salt i airfryeren

-Beveg deg minst mulig etter måltid. Ta deg gjerne en lur om du har mulighet

-Lytt til kroppen. Hvis du sliter deg ut så vil dette fremkalle kvalme. Ikke tren eller gå en tur dersom du blir sliten av å gå opp en trappeavsats.. lytt til hva kroppen din orker ❤️

Dette er mine daglige tips for å holde kvalmen i sjakk. Gleder meg til å se hva dere andre gjør!
 
Tusen takk for gode tips :Heartred Sliter med at det jeg craver en dag gjør meg kvalm den neste, og syns det er vanskelig å få i seg drikke da selv vann gjør meg kvalm! Men skjønner at væske er viktig, så skal prøve å «skjerpe meg» litt der!
 
Har slitt med kvalme denne uken. 6+6 i dag. Igår forsvant det brått, noe som gjør meg nervøs da jeg blir redd for at noe er galt. Etter å ha raidet gamle tråder har jeg lest at det er vanlig å ha perioder der man ikke føler seg kvalm?
Noen andre som har opplevd å være kvalm der det plutselig har forsvunnet og alt har gått bra?
 
Har slitt med kvalme denne uken. 6+6 i dag. Igår forsvant det brått, noe som gjør meg nervøs da jeg blir redd for at noe er galt. Etter å ha raidet gamle tråder har jeg lest at det er vanlig å ha perioder der man ikke føler seg kvalm?
Noen andre som har opplevd å være kvalm der det plutselig har forsvunnet og alt har gått bra?
Har du fortsatt andre symptomer? Det er visst ganske typisk at symptomer kommer og går akkurat denne tiden, så får håpe du bare er heldig og har fått et avbrekk fra kvalmen :Heartred
 
Har du fortsatt andre symptomer? Det er visst ganske typisk at symptomer kommer og går akkurat denne tiden, så får håpe du bare er heldig og har fått et avbrekk fra kvalmen :Heartred
Jaa, ømme bryster, murringer og hyppig urinering.
Får håpe det ❤️
 
Tusen takk for gode tips :Heartred Sliter med at det jeg craver en dag gjør meg kvalm den neste, og syns det er vanskelig å få i seg drikke da selv vann gjør meg kvalm! Men skjønner at væske er viktig, så skal prøve å «skjerpe meg» litt der!
Viktig med lite vann, men ofte! Slik jeg prøver å få i meg mest mulig. Ha på en alarm på tlf hvert kvarter hele dagen feks :angel4
 
Har slitt med kvalme denne uken. 6+6 i dag. Igår forsvant det brått, noe som gjør meg nervøs da jeg blir redd for at noe er galt. Etter å ha raidet gamle tråder har jeg lest at det er vanlig å ha perioder der man ikke føler seg kvalm?
Noen andre som har opplevd å være kvalm der det plutselig har forsvunnet og alt har gått bra?
Jeg har det helt likt. For en uke siden slo kvalmen (og svimmel og uggenheten) inn med et smell og jeg har vært ganske dårlig hver dag denne uken. I går og hittil i dag hadde jeg det derimot helt fint. Syns ikke jeg er så trøtt lengre heller. Er 7+4 i dag. Puppene er fortsatt ømme, men lurer på om de er litt mindre ømme (men det kan også være innbilning). Skal ta ultralyd på tirsdag og har nå overbevist meg selv om at det ikke kommer til å være noen hjerteslag…
 
Har en drikkeflaske som rommer 1 L og den fyller jeg med isvann eller en god saft. Drikker to til tre sånne om dagen og det hjelper og holde det litt i sjakk. Men er utrolig slitsomt når kvalmen kommer og går hele dagen. Er 9+2 nå og har holdt på siden 6 ca:depressed:
 
Takk for mange gode tips her! Hos meg slo kvalmen inn skikkelig for to dager siden. Er 7+0 i dag. Knekkebrød og fanta fungerer for min del. Appelsiner også! Ved forrige svangerskap mistet jeg helt matlysten på samme tid som nå, så jeg spiste altfor lite. Tror ikke det er løsningen, så prøver å spise heller langsomt, og få i meg noe. Forrige gang gikk kvalmen over nesten akkurat da jeg var bikket 12 uker, så jeg håper det blir tilfelle denne gangen også. Får bare holde ut :alien
 
Jeg hadde en ganske bra dag i går, etter å ha fulgt rådene over! Jeg begynte med Afipran fra sengen da jeg våknet, før kvalmen rakk å sette inn ordentlig. Fikk deretter mannen til å lage ristet loff med ost og servere på sengen, spiste meeegasakte uten bevegelse, drakk litt vann og la meg til å sove en halvtime til. Dro deretter på stranden i frisk sjøluft, det gjorde mirakler! Tilbake til å spy igjen i dag, men skal leve lenge på den dagen i går :cheers
 
@MotherOfDragons Jeg følger rådene dine og har fått litt mer dreisen på kvalmen nå! Spesielt rolig start på dagen med kjeksbolle på nattbordet har vært gull for meg. Mannen holdt på å bli håndløs da han begynte å forsyne seg her om dagen bare
Takk❤️
Sååå kjekt å høre tipsene hjelper!! Blir det altfor ille så er det ikke galt å be om kvalmestillende av legen heller. Da blir livet litt enklere ❤️

Hahahaha!! Ja hva er det med disse mannfolka.. jeg blikka mannen noe sykt når han begynte å drikke av MIN saft. Jeg trenger all væsken jeg kan få liksom :smiley-angry007:hilarious::hilarious:
 
Sååå kjekt å høre tipsene hjelper!! Blir det altfor ille så er det ikke galt å be om kvalmestillende av legen heller. Da blir livet litt enklere ❤️

Hahahaha!! Ja hva er det med disse mannfolka.. jeg blikka mannen noe sykt når han begynte å drikke av MIN saft. Jeg trenger all væsken jeg kan få liksom :smiley-angry007:hilarious::hilarious:
Yes☺️ Fått litt kvalmestillende også, men ikke trengt dem (omtrent, tatt 1 eller 2 bare) etter jeg fulgte rådene dine

Hvordan våger de! Haha. Begynte å grine da han tok siste Nude-isen. Han hadde spist opp sin egen, ekle is og tenkte da at min SISTE is var greit å ta?? Altså, fyren lever farlig
 
Har slitt med kvalme denne uken. 6+6 i dag. Igår forsvant det brått, noe som gjør meg nervøs da jeg blir redd for at noe er galt. Etter å ha raidet gamle tråder har jeg lest at det er vanlig å ha perioder der man ikke føler seg kvalm?
Noen andre som har opplevd å være kvalm der det plutselig har forsvunnet og alt har gått bra?
Hei igjen, ville bare følge opp etter mitt litt pessimistiske svar over og si at vi hørte hjerte og alt var perfekt på ultralyd i dag 7+4. fikk beskjed om at symptomer svinger veldig i denne perioden!
 
Hei igjen, ville bare følge opp etter mitt litt pessimistiske svar over og si at vi hørte hjerte og alt var perfekt på ultralyd i dag 7+4. fikk beskjed om at symptomer svinger veldig i denne perioden!
Åå, så godt å høre!!
 
Jeg trodde ikke det gikk an å bli dårligere, men her er jeg! Skal til legen i dag og få sykemelding :sorry: Håper jeg snart får en pause fra kvalmen selv, men da kommer jeg sikkert til å bli megastresset for at noe er galt i stedet for :laughing002
 
Skal endelig prøve noe kvalmestillende! Fikk resept på xonvea i dag. Håååper på effekt! Noen som har erfaring?
 
Skal endelig prøve noe kvalmestillende! Fikk resept på xonvea i dag. Håååper på effekt! Noen som har erfaring?
Åå, heldig! Krysser fingrene for deg. Jeg var hos legen og fikk sykemelding i dag, pluss beskjed om å prøve B6… Afipran funker ikke så godt for meg. Har egentlig lyst til å prøve Xonvea, men usikker på om det er «siste utvei» eller om legen min bare ikke har hørt om det? Virker som mange har god effekt :)
 
Åå, heldig! Krysser fingrene for deg. Jeg var hos legen og fikk sykemelding i dag, pluss beskjed om å prøve B6… Afipran funker ikke så godt for meg. Har egentlig lyst til å prøve Xonvea, men usikker på om det er «siste utvei» eller om legen min bare ikke har hørt om det? Virker som mange har god effekt :)

Legen min hadde virkelig ikke peiling på kvalmestillende. Først foreslo hun at jeg skulle prøve ingefær. Så fant hun ikke noe da hun letet i systemet sitt etter kvalmestillende til gravide, men sa at hun skulle skrive en resept. Da jeg sjekket helsenorge var det xonvea hun hadde gått for. Du kan jo spørre legen din? Det virker jo som xonvea skal være veldig trygt siden det er for gravide. Men veldig dyrt, syns jeg! 299,- for en pakke som kommer til å vare i 10 dager hvis laveste dose er nok, hvis jeg må ha maks dose varer det bare 5 dager
 
Back
Topp