Kvalmedempende?

Babylykke23

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Gresskarfrøene2023
Hei :happy: Noen som har fått noe kvalmedempende/ har noen triks i ermet for å komme seg gjennom dagen?
Fikk forskrevet tre ulike kvalmedempende i går, men merker jeg er veldig skeptisk. I vedlegget på den ene står det også spesifikt at det ikke skal brukes av gravide? :bored:

Hei :happy: Noen som har fått noe kvalmedempende/ har noen triks i ermet for å komme seg gjennom dagen?
Fikk forskrevet tre ulike kvalmedempende i går, men merker jeg er veldig skeptisk. I vedlegget på den ene står det også spesifikt at det ikke skal brukes av gravide? :bored:
Jeg bruker postafen, og tar en tab om morgenen og en om kvelden. Den skal man vist ikke kjøre bil med, så har fått afipran som jeg skal ta når jeg må kjøre. Afipran skal man nemlig ikke ta for mange dager etter hverandre. :hilarious:

Jeg tar Xonvea, spesielt beregnet for kvalme i svangerskap. Hjelper masse:)

Jeg bruker postafen, og tar en tab om morgenen og en om kvelden. Den skal man vist ikke kjøre bil med, så har fått afipran som jeg skal ta når jeg må kjøre. Afipran skal man nemlig ikke ta for mange dager etter hverandre. :hilarious:
Hvorfor skal man ikke ta den mange dager etter hverandre? Jeg fikk den av legen og kan ta den 3 ganger daglig fikk jeg beskjed om :smiley-ashamed004

Afipran (eller Metoclopramide orifarm 10mg) er også en av de jeg fikk, kan ta en tablett inntil 3 ganger daglig står det :confused005
Leveringsproblemer på apoteket så fikk tilsvarende virkestoff i en annen tablett istedenfor.

I pakningsvedlegget står det: anbefales ikke dersom du ammer, fordi det utskilles i morsmelk og kan på ikke barnet. Men ingenting ved graviditet :rolleyes:

Jeg fikk også afipran fra legen i dag, fikk beskjed om å bruke den inntil 3 ganger daglig i noen dager og hvis ingen bedring så kan jeg prøve noe annet. Håper at den hjelper litt, det er utrolig slitsomt å være kvalm hele tiden og føle at jeg må kaste opp mesteparten av dagen. Har det noe å si om man tar det før eller etter mat? Har noen erfaring?

Postafen har jeg brukt et par ganger (anbefalt av lege), men det er kanskje ikke sterkt nok for deg?
Det er for reisesyke sant? Fikk prøve noe sånt hos en venninne, men det hjalp ikke nok til å fungere i jobb etc.

Jeg fikk blant annet Zofran som står spesifikt at gravide kvinner ikke må bruke i første trimester grunnet økt risiko for leppe/ganespalting.

Fikk også Zonat, noen erfaring der?

Hvorfor skal man ikke ta den mange dager etter hverandre? Jeg fikk den av legen og kan ta den 3 ganger daglig fikk jeg beskjed om :smiley-ashamed004
Var noe nevrologiske bivirkninger sa legen min :confused005 har tidligere hørt noen nemt noe om epilepsilignende symptom, men ta det med en klype salt siden jeg er usikker. :smiley-ashamed004

sniker fra september. Jeg har gått på Xonvea ca en måned nå, og det funker veldig bra. Blir veldig trøtt av dem da, men føler det er bedre enn kvalme :smiley-ashamed004 verdt å merke seg at man får den kun på vanlig resept da, ikke på blå resept, så det koster 300kr for 20 piller. Og minste dosen er 2 piller daglig. Men synes den funker bedre enn Postafen

Kjører du bil? Har fått beskjed om at man ikke skal kjøre med de, men er jo avhengig av bil. :confused005
Ja, det gjør jeg, men passer på å ta de noen timer før jeg skal kjøre. Står ofte opp på natta og tar tabletten, og jeg tar kun en i døgnet. Jeg ble veldig trøtt av de første uka, men det avtok etter hvert. Man skal jo bare la være å kjøre bil om man merker at de påvirker konsentrasjonsevnen/man blir sløv :)

Ja, det gjør jeg, men passer på å ta de noen timer før jeg skal kjøre. Står ofte opp på natta og tar tabletten, og jeg tar kun en i døgnet. Jeg ble veldig trøtt av de første uka, men det avtok etter hvert. Man skal jo bare la være å kjøre bil om man merker at de påvirker konsentrasjonsevnen/man blir sløv :)
Jeg fikk beskjed om å ikkje kjøre i det heletatt på de :confused005 tar 2stk i døgnet, en morgen og en kveld.

Jeg fikk beskjed om å ikkje kjøre i det heletatt på de :confused005 tar 2stk i døgnet, en morgen og en kveld.
Veldig mange allergitabletter/antihistaminer (det er jo det Postafen er) som gir sløvhet. Men det betyr ikke at man absolutt ikke skal kjøre, men være oppmerksom på hvordan de påvirker en :) Om du ikke blir trøtt hadde jeg bare kjørt som vanlig. Min lege sa ikke noe på det.

Veldig mange allergitabletter/antihistaminer (det er jo det Postafen er) som gir sløvhet. Men det betyr ikke at man absolutt ikke skal kjøre, men være oppmerksom på hvordan de påvirker en :) Om du ikke blir trøtt hadde jeg bare kjørt som vanlig. Min lege sa ikke noe på det.
Rart hvordan noen leger kan være så opplyst, mens andre ikke.. :confused005 :hilarious:

Den skal jeg spørre om :happy:
*Sniker og vet ikke om du har fått lignende svar allerede.

Både postafen og xenova har antihistaminer som virkemiddel. Man kan evt ta postafen sammen med vitamin b6 eller xenova som har en annen type antihistamin+pyridoksin (b6) i en og samme tbl.

Afipran eller i værste fall largactil kan jo vurderes av legen? Men føler FL er veldig dårlig på svangerskapskvalme og dermed ikke like oppdatert på medikamentell behandling som eks gyn som tar imot hyperimisis pas.

Back
Topp