Kvalme

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Noen som fortsatt er kvalme?
Jeg er 13+0 i dag å fortsett like kvalm :(
ga seg ikke før uke 30 sist, men "alle" sier jo at 2 svangerskap ikke trenger å være like.. så jeg hadde jo et håp.

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

:-( jeg synes så synd på dere som er kvalme :-( sender over mye antikvalmestøv! :-)

Termin 26 feb (ul sier 23 feb) med første frø <3

Sendt fra telulofen min! :-)

Er 13+4 og fortsatt kvalm.. var kvalm til fødsel sist :-( Håper jo det skal gi seg snart, men har hyperemesis og det kjem stortsett igjen i alle svangerskap. Så har ikkje så stort håp desverre. Dette er siste gang eg går gjennom det ivertfall.

Er 13+4 og fortsatt kvalm.. var kvalm til fødsel sist :-( Håper jo det skal gi seg snart, men har hyperemesis og det kjem stortsett igjen i alle svangerskap. Så har ikkje så stort håp desverre. Dette er siste gang eg går gjennom det ivertfall.

Kanskje jeg er dum å blond, men finnes det en definisjon på hyperemesis?

Kanskje jeg er dum å blond, men finnes det en definisjon på hyperemesis?

Det er veldig lite informasjon om det så du er absolutt ikkje aleina om å lure på det. Eg ante ikkje at det var det eg hadde hatt i første svangerskap før lenge etterpå.

Her er ein generell forklaring på forskjellen på vanlig svangerskapskvalme og hyperemesis: (litt lang)
Morgen kvalme vs. Hyperemesis Gravidarum

Med morgen kvalme mister du kun litt vekt eller kanskje ikke noe i det hele tatt, med HG mister du mer enn 5% av din ‘før graviditet’ vekt.

Med morgen kvalme forstyrrer ikke kvalme og/eller oppkast inntaket av nok mat og drikke hver dag, med HG gjør kvalme og/eller oppkast til at du spiser veldig lite og du blir dehydrert.

Med morgen kvalme kaster du opp en gang i blant og kvalmen kommer og går men er ikke ekstrem, men fører kanskje til at du føler deg uggen og elendig. Med HG kaster du opp ofte og kanskje til og med galle og blod om ikke du får behandling. Kvalmen er moderat til ekstrem og er der konstant.

Med morgen kvalme er diett og livstil forandring nok til at du føler deg bedre meste parten av tiden, mens med HG trenger du sannsynligvis intravenøs veske og/eller medisiner til å få kontroll på oppkast og kvalme.

Med morgen kvalme blir du som regel bedre etter første trimester, men du kan fortsatt til tider føle deg litt uvel i resten av svangerskapet, Med HG føler du deg kanskje litt bedre halvveis i svangerskapet, men du er fortsatt kvalm og kaster opp til langt ut i svangerskapet.

Med morgen kvalme klarer du for det meste å gå på jobben og ta vare på familie etc., med HG greier du sannsynligvis ikke jobbe på flere uker eller måneder og du trenger hjelp til å klare deg selv.

ja ok.. takk for utfyllende svar..
jeg kastet opp hver eneste dag (ofte magesyre) frem til uke 30 sist.. når jeg var 30 uker på vei hadde jeg gått opp 6kg... så jeg ligger vel i grenseland

ja ok.. takk for utfyllende svar..
jeg kastet opp hver eneste dag (ofte magesyre) frem til uke 30 sist.. når jeg var 30 uker på vei hadde jeg gått opp 6kg... så jeg ligger vel i grenseland

Eg klarte faktisk å gå opp 14 kg tilslutt og kasta ikkje opp dei siste 4 månedene, men det blir uansett rekna som hg. Mange legger på seg på slutten av hg. Eg gjekk ned dei første 4 månedene. Det er mange grader av hg og stortsett alle får det ulikt. Når du kaster opp og er kvalm så lenge så vil eg absolutt kalle det hg. Det finnes ei gruppe på fb for oss som har eller har hatt hg, veldig fin gruppe med masse støtte og informasjon :-) Dersom du vil vera med er det bare til å søke på Hyperemesis Norge, det er ei lukka gruppe.

Er ganske uvel. Å blir ofte kvalm av mat.. er 10 uker i morra..

Sist ga det seg ganske fort, sånn ca 12 uker ish... håper det gir seg snart. .

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Fortsatt kvalm ja. Spyr hver dag, 10+1 nå..

Jeg går heldigvis på Zofran, men kvalmen ulmer allikevel. Spiser jeg ikke ofte eller fort nok så begynner brekningene og oppkasten ikke lenge etterpå.. er 11 uker mandag.

Loggfører alt av mat og drikke og får i meg rundt 6-800 kcal med vanlig mat og kanskje 3-500 kcal ekstra hvis jeg tar næringsdrikker utenom.

Ble selv litt bedre etter uke 18 sist, fikk noen pausedager sort of speak. Men helt god ble jeg ikke før jeg fødte og var 100% sykmeldt fra positiv test.. :confused:

Nr. 2 er på vei ♡ 20. Februar 2014

Jeg er 13+1 / 12+5 i dag og fortsatt kvalm ja! Gikk over rundt uke 12 sist så hadde et håp om det. Men er mye mer kvalm denne gangen så det varer vel lenger også... Hele sommeren er ødelagt for min del! Har stort sett ligget inne i senga / sofaen. 3 korte turer på stranden er det jeg har vært frisk nok til (og det går greit for da kan jeg ligge stille der).

Hyperemesis her også :/

Fortsatt kvalm og kaster opp til tross for kvalmestillende. Er 11+2 ifølge UL

Kvalmen og oppkastet gav seg ikke før i uke 17 med førstemann, så jeg forventer igrunn å være kvalm til da.
My bedre å bli positivt overrasket :p

Termin 16 februar

Det er veldig lite informasjon om det så du er absolutt ikkje aleina om å lure på det. Eg ante ikkje at det var det eg hadde hatt i første svangerskap før lenge etterpå.

Her er ein generell forklaring på forskjellen på vanlig svangerskapskvalme og hyperemesis: (litt lang)
Morgen kvalme vs. Hyperemesis Gravidarum

Med morgen kvalme mister du kun litt vekt eller kanskje ikke noe i det hele tatt, med HG mister du mer enn 5% av din ‘før graviditet’ vekt.

Med morgen kvalme forstyrrer ikke kvalme og/eller oppkast inntaket av nok mat og drikke hver dag, med HG gjør kvalme og/eller oppkast til at du spiser veldig lite og du blir dehydrert.

Med morgen kvalme kaster du opp en gang i blant og kvalmen kommer og går men er ikke ekstrem, men fører kanskje til at du føler deg uggen og elendig. Med HG kaster du opp ofte og kanskje til og med galle og blod om ikke du får behandling. Kvalmen er moderat til ekstrem og er der konstant.

Med morgen kvalme er diett og livstil forandring nok til at du føler deg bedre meste parten av tiden, mens med HG trenger du sannsynligvis intravenøs veske og/eller medisiner til å få kontroll på oppkast og kvalme.

Med morgen kvalme blir du som regel bedre etter første trimester, men du kan fortsatt til tider føle deg litt uvel i resten av svangerskapet, Med HG føler du deg kanskje litt bedre halvveis i svangerskapet, men du er fortsatt kvalm og kaster opp til langt ut i svangerskapet.

Med morgen kvalme klarer du for det meste å gå på jobben og ta vare på familie etc., med HG greier du sannsynligvis ikke jobbe på flere uker eller måneder og du trenger hjelp til å klare deg selv.
Tror jeg har en blanding...?

Har gått ned ca 10% av før svangerskaps vekt.

Jeg spiser alt for lite (både mengde og for lite variert til å få nok næringsstoffer) men er ikke dehydrert.

Kvalmen et moderat til ekstrem men kaster "bare" opp innimellom (skal mye til for at jeg kaster opp uansett).

Om jeg spiser eller ikke eller hva jeg spiser spiller ingen rolle. Medisiner jeg har prøvd, akupunktur og alle kjerringråd fungerer ikke.

Ikke bedre etter første trimester!

Klarer absolutt ikke å være på jobb, har vært sengeliggende i 8 uker nå. Klarer ikke ta meg av sønnen min alene, husarbeid er bare å glemme.

...må kanskje kaste opp oftere og bli dehydrert for å kvalifisere...

Jeg spiser alt for lite (både mengde og for lite variert til å få nok næringsstoffer) men er ikke dehydrert.

Kvalmen et moderat til ekstrem men kaster "bare" opp innimellom (skal mye til for at jeg kaster opp uansett).

Om jeg spiser eller ikke eller hva jeg spiser spiller ingen rolle. Medisiner jeg har prøvd, akupunktur og alle kjerringråd fungerer ikke.

Klarer absolutt ikke å være på jobb, har vært sengeliggende i 8 uker nå. Klarer ikke ta meg av sønnen min alene, husarbeid er bare å glemme.

høres ut osm meg bortsett fra at jeg ikke har gått ned..

Sniker litt. Har du gått ned 10% av før graviditetsvekt så burde legen din sende deg til sykehus og sjekke om du bør bli lagt inn. Grensen går faktisk på 7% mener jeg og hvis urinprøven viser at du er i ketose så bør du få væskebehandling så fort som mulig! Ketose er en tilstand som kan være farlig for fosteret og også for mor! Jeg ville tatt kontakt med legen i morgen hvis jeg var deg

Vil tru at du kvalifiserer altså.. Etter å ha snakka med mange som har eller har hatt dette så har eg lært at det er mange grader av sjukdommen og den lista er bare den generelle definisjonen. Men det er desverre mange leger som har begrensa med informasjon om hg og kaller alt for vanlig svangerskapskvalme.

Er 12+2 i dag. Ikke noe bedre enda. Drev på i 7mnd med førstemann. Men da kastet jeg opp hele tiden. Gjør ikke det nå. Men like kvalm. Å begynner på jobb igjen onsdag. Jobber på gastro avd på sykehuset. Gud å jeg gruer meg.

♥9 November 2008♥
♡9 Februar 2014 ♡

Fortsatt kvalm, men har ikke spydd de siste 2 ukene :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vil tru at du kvalifiserer altså.. Etter å ha snakka med mange som har eller har hatt dette så har eg lært at det er mange grader av sjukdommen og den lista er bare den generelle definisjonen. Men det er desverre mange leger som har begrensa med informasjon om hg og kaller alt for vanlig svangerskapskvalme.
Så dvs at jeg mest sannsynlig vil slite med kvalmen hele svangerskapet?

Back
Topp