Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er 13+4 og fortsatt kvalm.. var kvalm til fødsel sist :-( Håper jo det skal gi seg snart, men har hyperemesis og det kjem stortsett igjen i alle svangerskap. Så har ikkje så stort håp desverre. Dette er siste gang eg går gjennom det ivertfall.
Kanskje jeg er dum å blond, men finnes det en definisjon på hyperemesis?
ja ok.. takk for utfyllende svar..
jeg kastet opp hver eneste dag (ofte magesyre) frem til uke 30 sist.. når jeg var 30 uker på vei hadde jeg gått opp 6kg... så jeg ligger vel i grenseland
Tror jeg har en blanding...?Det er veldig lite informasjon om det så du er absolutt ikkje aleina om å lure på det. Eg ante ikkje at det var det eg hadde hatt i første svangerskap før lenge etterpå.
Her er ein generell forklaring på forskjellen på vanlig svangerskapskvalme og hyperemesis: (litt lang)
Morgen kvalme vs. Hyperemesis Gravidarum
Med morgen kvalme mister du kun litt vekt eller kanskje ikke noe i det hele tatt, med HG mister du mer enn 5% av din ‘før graviditet’ vekt.
Med morgen kvalme forstyrrer ikke kvalme og/eller oppkast inntaket av nok mat og drikke hver dag, med HG gjør kvalme og/eller oppkast til at du spiser veldig lite og du blir dehydrert.
Med morgen kvalme kaster du opp en gang i blant og kvalmen kommer og går men er ikke ekstrem, men fører kanskje til at du føler deg uggen og elendig. Med HG kaster du opp ofte og kanskje til og med galle og blod om ikke du får behandling. Kvalmen er moderat til ekstrem og er der konstant.
Med morgen kvalme er diett og livstil forandring nok til at du føler deg bedre meste parten av tiden, mens med HG trenger du sannsynligvis intravenøs veske og/eller medisiner til å få kontroll på oppkast og kvalme.
Med morgen kvalme blir du som regel bedre etter første trimester, men du kan fortsatt til tider føle deg litt uvel i resten av svangerskapet, Med HG føler du deg kanskje litt bedre halvveis i svangerskapet, men du er fortsatt kvalm og kaster opp til langt ut i svangerskapet.
Med morgen kvalme klarer du for det meste å gå på jobben og ta vare på familie etc., med HG greier du sannsynligvis ikke jobbe på flere uker eller måneder og du trenger hjelp til å klare deg selv.
høres ut osm meg bortsett fra at jeg ikke har gått ned..Tror jeg har en blanding...?
Har gått ned ca 10% av før svangerskaps vekt.
Jeg spiser alt for lite (både mengde og for lite variert til å få nok næringsstoffer) men er ikke dehydrert.
Kvalmen et moderat til ekstrem men kaster "bare" opp innimellom (skal mye til for at jeg kaster opp uansett).
Om jeg spiser eller ikke eller hva jeg spiser spiller ingen rolle. Medisiner jeg har prøvd, akupunktur og alle kjerringråd fungerer ikke.
Ikke bedre etter første trimester!
Klarer absolutt ikke å være på jobb, har vært sengeliggende i 8 uker nå. Klarer ikke ta meg av sønnen min alene, husarbeid er bare å glemme.
...må kanskje kaste opp oftere og bli dehydrert for å kvalifisere...
Sniker litt. Har du gått ned 10% av før graviditetsvekt så burde legen din sende deg til sykehus og sjekke om du bør bli lagt inn. Grensen går faktisk på 7% mener jeg og hvis urinprøven viser at du er i ketose så bør du få væskebehandling så fort som mulig! Ketose er en tilstand som kan være farlig for fosteret og også for mor! Jeg ville tatt kontakt med legen i morgen hvis jeg var degTror jeg har en blanding...?
Jeg spiser alt for lite (både mengde og for lite variert til å få nok næringsstoffer) men er ikke dehydrert.
Kvalmen et moderat til ekstrem men kaster "bare" opp innimellom (skal mye til for at jeg kaster opp uansett).
Om jeg spiser eller ikke eller hva jeg spiser spiller ingen rolle. Medisiner jeg har prøvd, akupunktur og alle kjerringråd fungerer ikke.
Klarer absolutt ikke å være på jobb, har vært sengeliggende i 8 uker nå. Klarer ikke ta meg av sønnen min alene, husarbeid er bare å glemme.
Tror jeg har en blanding...?
Så dvs at jeg mest sannsynlig vil slite med kvalmen hele svangerskapet?Vil tru at du kvalifiserer altså.. Etter å ha snakka med mange som har eller har hatt dette så har eg lært at det er mange grader av sjukdommen og den lista er bare den generelle definisjonen. Men det er desverre mange leger som har begrensa med informasjon om hg og kaller alt for vanlig svangerskapskvalme.