Kvalme og oppkast

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Blæææh, etter hyperemesis i alle svangerskap hittil, var det vel å tro på julenissen at jeg skulle slippe unna denne gangen. 4+4 og første skikkelige kvalmebølge skylte innover kroppen samtidig med regnet i dag. Særdeles lite gjennomtenkt symptom på et svangerskap. Hvordan skal vi produsere et menneske hvis vi ikke får i oss hverken vått eller tørt?

Vi trenger en tråd der vi kan tipse om absolutt alt av midler som kanskje muligens kan lindre litt av faenskapen.

Foreløpig er jeg på «spis bittelitt, hele tiden». Vet at det er et tidsspørsmål før alt kommer opp igjen, men her gjelder å kjøpe seg tid.

I dag har jeg også kjent det mye mer plutselig. Ser ikke frem til et helt svangerskap med denne kvalmen. Det har kommet et nytt legemiddel, Xonvea, mot svangerskapskvalme i Norge. Imidlertid ganske dyr dessverre.
Usikker om det er mulig å søke om individuell refusjon slik som med Zofran.

Ingenting tar bort kvalmen for min del dessverre. Noen sverger til slike seaband som vel er en type akupressur, men hadde null effekt for meg. Mistenker at det har mer psykisk effekt.

Jeg synes frisk, syrlige og salte ting lindrer litt. Godt med salt lakris når jeg er kvalm, men det bør man jo dessverre ikke spise så mye av som gravid. Drikke med isbiter. Eplejuice og druejuice med isbiter. Suge på en isbit. Vanlig vann blir jeg kvalm av. Uansett lurt å drikke noe med kalorier hvis man får i seg lite næring ellers. Noen ganger har det vært godt å spise en saftig tomat slik jeg spiser et eple. :joyful:

Å gå for lenge uten mat og lite søvn trigger kvalmen. Men ikke så lett å få nok søvn med en 9 mnd gammel baby..

Buljong med mye salter er jo bra dersom man får det i seg. Drakk det litt i begynnelsen sist gang, men så ble jeg bare kvalm av tanken. Appelsin spiste jeg også en del.

Jeg har også samme erfaring. Har prøvd alt på markedet i de forrige svangerskapene. Fra kjerringråd med ingefær, b-vitamin og seaband, til Postafen, stemetil, Afipran, zofran og xoneva. Null effekt, eller zofran funket et par dager, deretter null. Har endt med intravenøs næring fra ca uke 6 de andre gangene. Har et håp om å slippe det denne gangen, hvis jeg får startet med iv væske tidlig nok. Det som har berget meg er å få slippe å spise noe som helst, og nexium. Da kaster jeg opp bare litt saft/vann en gang i timen døgnet rundt. Prøver jeg å spise noe, kommer det i retur innen et minutt.

Skulle ønske noen fant en magisk kur…

Herregud, @krølle... , hypremesis høres ubeskrivelig grusomt ut! Synes vanlig svangerskapskvalme er ille, og kan ikke forestille meg den belastningen du har vært gjennom i dine svangerskap. Det er merkelig at en kropp kan reagere på den måten, og at ingen har funnet en kur, med tanke på at graviditet er en naturlig del av livet.

Kan jeg spørre om hvordan et svangerskap forløper for din del? Må du ligge på sykehus og få intravenøst fra uke 6 til fødsel? Eller kan du ta det med hjem?

Jeg vet ikke om jeg skal si at du er tøff eller gal, men lander på begge deler (godt ment), og håper alt jeg kan på at du slipper unna hypremesis denne gangen! Hva man ikke går gjennom for disse babyene. :Heartpink

Forløpet har variert litt, med i hovedsak er jeg blid og fornøyd fra pos test til ca uke 5. Da blir jeg kvalm. Fra ca uke 6 kaster jeg opp alt jeg putter i meg. 1-2 ganger i timen. I løpet av få dager blir jeg dehydrert og få elektrolyttforstyrrelser. Blir innlagt, får væske, men det kommer seg ikke. Har prøvd sonde noen ganger, men den spyr jeg bare opp igjen. Så får jeg innlagt sentralvenøst kateter og starter med iv næring. Etter hvert orker jeg ikke prøve å spise noe, for halsen, magen og spiserøret brenner og verker av å spy. De to første gangene var jeg innlagt nesten hele svangerskapet. De to siste gangene har jeg fått lov til å ta med iv næring hjem, og gått til kontroller 2-3 ganger i uken i stedet. Stort sett ligger jeg på et mørkt og kaldt rom store deler av døgnet til uke 14-16. Orker ikke skjerm, musikk eller noe stimuli. Prøver å være et par timer oppe på ettermiddagen, så jeg får sett ungene. Etter noen uker helt uten mat i magen, avtar spyingen litt og da orker jeg litt mer. Bruker å gå ned 6-10kg i vekt i et svangerskap. Spyingen varer til et par uker etter ungen er født. Bruker barseltiden til å spise meg tilbake til normalvekt.

De to siste gangene har jeg startet veldig tidlig med behandling, og synes det har blitt litt lettere da. Nå varte de svangerskapene bare til uke 25 og uke 23, så mulig det også spiller inn.

Unnet ingen å være kvalm. Det er så bortkastet og ødelegger alt annet. ‍

Glemte å si at jeg var HELT ferdig med barn etter første svangerskap. Tok 6 år, og så dukket det opp en wooopsie. Skjønte ikke hvorfor spysyken aldri gikk over. ‍♀️ 6 nye år, og jeg var dement nok til å gå for en til. Og en til (ikke planlagt). Og nå en siste.

Glemte å si at jeg var HELT ferdig med barn etter første svangerskap. Tok 6 år, og så dukket det opp en wooopsie. Skjønte ikke hvorfor spysyken aldri gikk over. ‍♀️ 6 nye år, og jeg var dement nok til å gå for en til. Og en til (ikke planlagt). Og nå en siste.
Unnskyld at jeg ler, men altså, for en historie! Jeg håper virkelig det siste svangerskapet ikke blir så ille. Dere er gærne hele gjengen, men det er da ingen tvil om at det er et høyst ønsket barn og søsken!

Nå er det over 12 år siden jeg var gravid sist, men husker med skrekk og gru hyperemesis og sykehusinnleggelse. Dessverre fikk jeg ingen premie i etterkant. Håper jeg både får fullgått svangerskapet og slipper sykehusinnleggelse denne gangen. :nailbiting:
Åh, det høres trist ut med ingen premie. Håper virkelig du får det denne gangen! Det er verdt hver eneste spying.

Heihei, nybegynner på svangerskapskvalme her. Har ei jente fra før, og da jeg gikk med henne kasta jeg opp to ganger totalt på hele svangerskapet. I dag er jeg 4+6, kasta opp første gang for to-tre dager siden, i natt måtte jeg fortelle den andre nattevakta at jeg er gravid fordi vi måtte stoppe flere ganger så jeg fikk kaste opp og i dag har cirka alt jeg har spist, kommet opp igjen. Har noen råd? Spiser lite og ofte og prøver å drikke godt, men hva mer kan jeg gjøre eller unngå? Vi har total bemanningskrise på jobb og jeg skal være alene som sykepleier hele helga, jeg kan ikke bli sjukmeldt nå, men jeg kan jo heller ikke kaste opp hele vakta :happy090

Postafen? B-vitaminer? Kontroll av stoffskiftet. Min erfaring er at egentlig ingenting virker utenom søvn… Ønsker deg god bedring!

Heihei, nybegynner på svangerskapskvalme her. Har ei jente fra før, og da jeg gikk med henne kasta jeg opp to ganger totalt på hele svangerskapet. I dag er jeg 4+6, kasta opp første gang for to-tre dager siden, i natt måtte jeg fortelle den andre nattevakta at jeg er gravid fordi vi måtte stoppe flere ganger så jeg fikk kaste opp og i dag har cirka alt jeg har spist, kommet opp igjen. Har noen råd? Spiser lite og ofte og prøver å drikke godt, men hva mer kan jeg gjøre eller unngå? Vi har total bemanningskrise på jobb og jeg skal være alene som sykepleier hele helga, jeg kan ikke bli sjukmeldt nå, men jeg kan jo heller ikke kaste opp hele vakta :happy090
Sniker: det er ikke ditt problem at kommunen har bemanningsproblemer. Du trenger hvile og næring for både deg og baby fremover, og det er ikke helt forenelig med å gå på jobb akkurat nå. Kom deg til legen, få noe kvalmestillende og ihvertfall noen dagers sykemelding så du får prøvd ut om det fungerer.

Sniker: det er ikke ditt problem at kommunen har bemanningsproblemer. Du trenger hvile og næring for både deg og baby fremover, og det er ikke helt forenelig med å gå på jobb akkurat nå. Kom deg til legen, få noe kvalmestillende og ihvertfall noen dagers sykemelding så du får prøvd ut om det fungerer.
Hadde oppriktig tenkt å bite tenna sammen så jeg kom meg gjennom helga, men har ikke klart å holde på hverken vått eller tørt i hele dag, så har snakka med leder og gitt beskjed om at jeg ikke klarer å jobbe. Skal ordne sykmelding i morra. Jeg er egentlig en sånn som helst skal være på grensa til døende før jeg tar ut sykedager, så det føles rart, men av hensyn til den andre som jobber, pasienter og familien så går det bare ikke.

Haha. Nå angrer jeg på at jeg gikk rundt og klagde over for lite kvalme. I morges kom den første skikkelige kvalmebølgen. Og utover dagen har det bare blitt verre. Får ta det som et godt tegn. Blir bittelitt mer optimistisk på mine vegne nå da. Spy før uke 6 bruker å være et godt tegn her. 4/5 har endt bra. Manglende spy før uke 6 er et dårlig tegn. 2/2 har endt dårlig.

Var skikkelig kaldsvett og kvalm før middag. Spiste likevel. Synes det hjalp veldig. 5 min senere - like kvalm. Dette kan bli festlige uker fremover!

Jeg blir mer kvalm når det har gått for lang tid siden sist måltid. Mens jeg spiser lindrer det kvalmen, men er kvalm igjen etterpå igjen.

Back
Topp