Kuttet amming?

Vurderer å avslutte amming ved 6 mnd eller før
Blandede følelser men er pga min baby har aldri vert den som koser seg (føler jeg da) eller roer seg så veldig ved brystet !
Han er veldig urolig og styrer ! Viss det ikkje skjer akkurat når han vil så griner han , og så blir han så urolig at jeg må gi smokk så han får roen før jeg kobler på!
Må amme liggende ,da roer han seg fint !
Men er veldig tungvint når vi er noen plass for han roer seg liksom ikke noe da, og drikker kanskje 1/4 part
Og føler at det hadde vert lettere for oss begge med flaske viss han vil ta det..,at han kanskje roer seg bedre og vi får en mer fleksibel hverdag!
Men det er litt sårt også [emoji20]for det er jo fint å kunne amme!
Og så er jeg dritstressa for hva andre i baby gjengen mener ..,,
Er jo enkelte der som faktisk ikke skjønner det problemet eller at enkelte babyer også "nekter " puppen etter noen mnd!
Jeg har en svigerinne som avsluttet amming ved 8 mnd pga datteren ikke ville

Hva mener dere?

Det er det nesten du som må avgjøre å kjenne inn i <3 Det skal jo bli så bra som mulig for deg og baby.
Her har ikke amming funket i det hele tatt, så sluttet å prøve når hun var 2 mnd. Pumpet til hun var ca 4 mnd. Nå får hun kunn mme. Og det har vært gode valg for oss. :-)

Vil du slutte, så slutter du :) Er jo ikke akkurat sånn at man tenker i ettertid at "åh skulle ønska mamma amma meg lengre" [emoji23]
Gjør det som føles mest riktig for dere. Jeg har fullammet en i 7mnd og en i 6 uker, før så full flasking. Alle babyer er forskjellige, og flasle er like fint [emoji173]️

Blandede følelser men er pga min baby har aldri vert den som koser seg (føler jeg da) eller roer seg så veldig ved brystet !
Han er veldig urolig og styrer ! Viss det ikkje skjer akkurat når han vil så griner han , og så blir han så urolig at jeg må gi smokk så han får roen før jeg kobler på!
Men er veldig tungvint når vi er noen plass for han roer seg liksom ikke noe da, og drikker kanskje 1/4 part
Og føler at det hadde vert lettere for oss begge med flaske viss han vil ta det..,at han kanskje roer seg bedre og vi får en mer fleksibel hverdag!
Er jo enkelte der som faktisk ikke skjønner det problemet eller at enkelte babyer også "nekter " puppen etter noen mnd!

Hva mener dere?

Så lenge baby går opp i vekt og følger kurven sin, så synes jeg du burde fortsette amme. Skjønner at du synes det er slitsomt at det er så styrte, med jeg kan fortelle deg at jeg sluttet ufrivillig å amme når baby var 3,5 mnd. Hun styret fælt, og det har IKKE blitt noe bedre med flaske og Mme... Så hvis du klarer å holde ut til 6 mnd, så vill jeg gjort det! Du er heldig som kan gi baby MM.

Vil du slutte, så slutter du :) Er jo ikke akkurat sånn at man tenker i ettertid at "åh skulle ønska mamma amma meg lengre" [emoji23]
Gjør det som føles mest riktig for dere. Jeg har fullammet en i 7mnd og en i 6 uker, før så full flasking. Alle babyer er forskjellige, og flasle er like fint [emoji173]️

Haha, nei er ikke det![emoji4]men enkelte mødre har så nedlatende holdning til mme! Det irriterer meg så j...
Måtte pumpe i 6 mnd med eldstemann da han beit meg v amming! Totalt 8 mnd med mm før jeg gikk over på mme, og funket gull det, og han tok flaska fint

Det er det nesten du som må avgjøre å kjenne inn i <3 Det skal jo bli så bra som mulig for deg og baby.
Her har ikke amming funket i det hele tatt, så sluttet å prøve når hun var 2 mnd. Pumpet til hun var ca 4 mnd. Nå får hun kunn mme. Og det har vært gode valg for oss. :-)

Ja, syns amming er veldig opphauset ! Og litt komisk for alle sier "ingen blir syke så lenge de ammes"..,mini var forkjølet fra 2 ukers alder og til han var 3 mnd
Selvfølgelig er det bra å amme, men det er vel mye fokus!
Må bare se at han tar flaska først
Han har ikke vert så villig til det...

Har du sjekket om han har noen låsninger, eller andre fysiske plager som gjør at han ikke roer seg ved brystet? Har han det, vil det antagelig ikke bli særlig bedre med flaske heller.

Så lenge baby går opp i vekt og følger kurven sin, så synes jeg du burde fortsette amme. Skjønner at du synes det er slitsomt at det er så styrte, med jeg kan fortelle deg at jeg sluttet ufrivillig å amme når baby var 3,5 mnd. Hun styret fælt, og det har IKKE blitt noe bedre med flaske og Mme... Så hvis du klarer å holde ut til 6 mnd, så vill jeg gjort det! Du er heldig som kan gi baby MM.

Men hvorfor sluttet du? Pga styringa ?

Skjønner at du tenker som du gjør!
Men sist så strakk jeg meg lenge med å pumpe i 6 mnd utenom de 2 mnd amming funket ! Kun for at jeg følte alle ville det, og svartelistet meg om ikke!
Men samtidig så er det litt sårt å skulle slutte , men vi blir liksom så låst til tider og viss han akseptere flaska så tenker jeg det kan være verdt å se om han trives med det...

Haha, nei er ikke det![emoji4]men enkelte mødre har så nedlatende holdning til mme! Det irriterer meg så j...
Måtte pumpe i 6 mnd med eldstemann da han beit meg v amming! Totalt 8 mnd med mm før jeg gikk over på mme, og funket gull det, og han tok flaska fint

Ja man skulle tro mme var djevelens verk. Slutta å amme minsten når han var 6 uker, da orka jeg ikke mere for å være helt ærlig. Det var runde med sopp, ble aldri mett, klarte aldri å få han til å amme godt på høyre pupp, så der ble det jo sår og elendighet... i tillegg var eldstemann mye syk i høst og jeg hadde ærlig talt ikke noe lyst å sitte med en baby på puppen konstant når han andre trengte meg :(

Skulle sett blikket en jordmor ga meg på helsestasjonen, hun hadde veiingen og syns han hadde gått så fint opp i vekt. "Også bare på morsmelk da!" Så svarer jeg at nei, han får bare mme nå. Hun ser på meg med et vantro nedlatende blikk og bare "hvorfor ammer du ikke barnet ditt?" Som om jeg sulta han... svarte at det var vel strengt tatt en privatsak. Da regna jeg nesten med at bekymringsmeldinga til barnevernet lå klart i ut-posten på kontoret hennes. Heldigvis har aldri helsesøster sagt noe på det, så lenge de får mat og er fornøyd, er hun fornøyd :p

Har du sjekket om han har noen låsninger, eller andre fysiske plager som gjør at han ikke roer seg ved brystet? Har han det, vil det antagelig ikke bli særlig bedre med flaske heller.

Var inne på det, men verken lege eller hs hadde tro på det! Han krummer og strekker nakken veldig bestemt når det er noe han ikke liker ! Han roet seg ved brystet litt mer før , men aldri helt ,
Spes ikke når det er folk rund oss!
Eldstemann var lik med nakken, han strittet imot og krummet nakken noe voldsomt når han var misfornøyd , men har aldri hatt låsninger

Ja man skulle tro mme var djevelens verk. Slutta å amme minsten når han var 6 uker, da orka jeg ikke mere for å være helt ærlig. Det var runde med sopp, ble aldri mett, klarte aldri å få han til å amme godt på høyre pupp, så der ble det jo sår og elendighet... i tillegg var eldstemann mye syk i høst og jeg hadde ærlig talt ikke noe lyst å sitte med en baby på puppen konstant når han andre trengte meg :(

Skulle sett blikket en jordmor ga meg på helsestasjonen, hun hadde veiingen og syns han hadde gått så fint opp i vekt. "Også bare på morsmelk da!" Så svarer jeg at nei, han får bare mme nå. Hun ser på meg med et vantro nedlatende blikk og bare "hvorfor ammer du ikke barnet ditt?" Som om jeg sulta han... svarte at det var vel strengt tatt en privatsak. Da regna jeg nesten med at bekymringsmeldinga til barnevernet lå klart i ut-posten på kontoret hennes. Heldigvis har aldri helsesøster sagt noe på det, så lenge de får mat og er fornøyd, er hun fornøyd :p

Herlighet !
Forstår veldig godt ditt valg! For en heks av en jordmor da..,
Heldigvis er ikke de slik på helsestasjonen her!
Her har de oppfordret meg til å prøve viss det går og han vil ha det! Men problemet er at han nekter flaska helt [emoji85]
Hs vet hvilken jobb jeg hadde sist med amming, pumping osv og er veldig opptatt av at vi mødre også skal ha det bra!

Men hvorfor sluttet du? Pga styringa ?

Skjønner at du tenker som du gjør!
Men sist så strakk jeg meg lenge med å pumpe i 6 mnd utenom de 2 mnd amming funket ! Kun for at jeg følte alle ville det, og svartelistet meg om ikke!
Men samtidig så er det litt sårt å skulle slutte , men vi blir liksom så låst til tider og viss han akseptere flaska så tenker jeg det kan være verdt å se om han trives med det...

Lang historie kort. Hun ble født med stramt tungebånd, utredet for refluks og har melkeproteinallergi + låsninger. Dett førte til MYE ubehag. Hun styret så fælt ved brystet, og drakk så lite av gangen og kjempeofte, slik at jeg først fikk en haug av brystbetennelser pga at hun ikke tømte brystene, så gikk det over til at jeg mistet melken min. Håndmelket i 2 mnd og pumpet av og til, men jeg ble ikke stimulert godt nok av pumpen. Etter 3 mnd, når hormonene forsvinner, og det kun er tilbud og etterspørsel som gjelder, så var det utrolig vanskelig å holde på melken min. Så ga opp etter 3,5 mnd. Hun drikker fortsatt veldig lite, ofte og styrer fælt. Hadde ikke trodd at flaske og mme skulle være like ille.

Hva med å gi MM på flaske å se hvordan det går?:) Så kanskje du kan pumpe deg istedet for at han ammer? Jeg har fortsatt er lite lager av MM i fryseren, så hun får litt hver dag.
Utrolig synd at du har møtt på så mye menigner om at du MÅ amme. Hverken lege, jordmor eller min HS mente jeg skulle fortsette, og sa at MME utrolig bra, og at MM ikke er sååååå viktig som "alle" skulle ha det til før i tiden (og noen fremdeles tenker slik) Synd at noen fortsatt har den holdningen. Du må gjøre hva som er best for deg og baby.

Hva med å delamme da, trappe ned liksom?:)

Ja, syns amming er veldig opphauset ! Og litt komisk for alle sier "ingen blir syke så lenge de ammes"..,mini var forkjølet fra 2 ukers alder og til han var 3 mnd
Selvfølgelig er det bra å amme, men det er vel mye fokus!
Må bare se at han tar flaska først
Han har ikke vert så villig til det...

Mine to har ikke vært noe mer syke selvom de får flaske :-) Det skal også være en koslig tid. Ikke bare styr, og dårlig samvittighet for at amming er vanskelig. Etter jeg klarte å slippe disse vonde følelsene rundt amming, ble alt mye bedre. Jeg ble en gladere mamma, og fikk mer overskudd. Amming er fint om det funker :-)

Dersom det føles sårt å slutte helt med ammingen går det kanskje an å delamme? At du fortsetter å amme om kvelden og morgenen, for eksempel, når det er rolig og mindre styr? Og i krisesituasjoner på dagtid, såklart ;)

Fikk aldri helt til den ammingen med første, men delammet fra han var 5 uker til han var nærmere 3 år... det går altså an å opprettholde en viss produksjon på den måten, hvis ønskelig.

Dersom det føles sårt å slutte helt med ammingen går det kanskje an å delamme? At du fortsetter å amme om kvelden og morgenen, for eksempel, når det er rolig og mindre styr? Og i krisesituasjoner på dagtid, såklart ;)

Fikk aldri helt til den ammingen med første, men delammet fra han var 5 uker til han var nærmere 3 år... det går altså an å opprettholde en viss produksjon på den måten, hvis ønskelig.

Er absolutt mulig det også !
Får vel kanskje bare prøve meg fram og se litt hva som funker og hvordan mini tar flaska før jeg gjør noe mer! Så flink du er som holdt det så lenge ![emoji4][emoji1360]

Mine to har ikke vært noe mer syke selvom de får flaske :-) Det skal også være en koslig tid. Ikke bare styr, og dårlig samvittighet for at amming er vanskelig. Etter jeg klarte å slippe disse vonde følelsene rundt amming, ble alt mye bedre. Jeg ble en gladere mamma, og fikk mer overskudd. Amming er fint om det funker :-)

Helt rett ! Føler amme Norge tar helt overhånd av og til!
Husket med nr 1 så måtte jeg håndmelke en uke pga spreng , så pumpe i 1 mnd , så ammet jeg , så begynte jeg å pumpe igjen etter at han startet å bite !
Og ei sa "lettvint med flakse da" sånn nedlatende (gammel dame)
Svigermor sa "alle kan jo amme" o
Og mange på babytreff syns jeg var så flink som pumpa fordi det var nok av de som bare gikk rett på erstatning ! Jeg kjente bare at "hallo", er det sånn det skal være !?? Hva skjer med folk

Helt rett ! Føler amme Norge tar helt overhånd av og til!
Husket med nr 1 så måtte jeg håndmelke en uke pga spreng , så pumpe i 1 mnd , så ammet jeg , så begynte jeg å pumpe igjen etter at han startet å bite !
Og ei sa "lettvint med flakse da" sånn nedlatende (gammel dame)
Svigermor sa "alle kan jo amme" o
Og mange på babytreff syns jeg var så flink som pumpa fordi det var nok av de som bare gikk rett på erstatning ! Jeg kjente bare at "hallo", er det sånn det skal være !?? Hva skjer med folk

Slitsomt med sånt press. Det får være helt opp til hver og en. Det viktigste er vel enda at barnet får mat. :-)

Hva mener dere?

Gjør det som passer for barnet ditt og deg!
Om du orker å pumpe for så å gi mm på flaske er jo det supert. Men mme på flaske er også et bra alternativ!

Vi har delamma hele veien og det har funka fint for oss.
Har en gang blitt sett rart på for å gi en baby på 5 uker flaske, og følte jeg måtte forklare hvorfor, men ingen andre har egentlig noe med det!

Nå er han 4 mnd og får mest flaske. Pumping ble for mye styr for oss, så han får pupp noen ganger pr dag for å holde melka i gang. Han liker mest kosen, og sovner ofte ved puppen, så kveld og natt er pupp-tid.
Regner egentlig med at vi er ferdig med all amming om noen mnd, når han får mer fast føde.

Storebroren var puppevegrer fra 2-3 ukers alderen og slutta helt med pupp før han var 4 mnd. (Prøvde delamming, men han var flaskegutt). Han ville ikke ha mer pupp. Har etterpå lest at det kunne ha sammenheng med at jeg hadde morkakerester etter fødselen, så melka «smakte rart».

For oss er flaskemating fint, for pappaen får også mate, og det gir dem tid til kos, og mamma tid til andre ting!

Håper du finner noe som passer dere!

Er noen fordeler med amming, men forskning sier at den ikke er like utpreget i den vestlige verden.
Så det er langt fra ett problem å gi ungen mme om det er det som er riktig for dere.

Hadde det vært meg hadde jeg prøvd meg på delamming. Fordi det er noen fordeler med amming. Nei det beskytter ikke mot forkjølelse, men gir noe beskyttelse mot endel annet. Og viktigst av alt så er det ganske kos innimellom å kunne amme, både for mor og barn ❤

Back
Topp