Kumelksproteinfri diett

H&H

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jeg regner med at vi er flere som er på eller som har gått på kumelksproteinfri diett så lager en egen tråd hvor vi kan skrive inn tips og triks;)

Her er mine:
- Alltid ha mat til deg selv i stellesekken som frukt eller nøtter.

- les bakpå alt du bruker, til og med hudprodukter. Tannkremen jeg brukte inneholdt melkeprotein.

- Både tine og soft flora har en blå margarin type smør uten melk :)

- Lag mat fra bunn og hvis det er flere i husholdet få de med på laget. Det finnes alternativer for fløte, rømme, is, sjokolade og mer :)

- Det finnes god hjelp i grupper på FB og nettsiden www.utenmelk.no

Jeg lever ikke melkefritt, men har 2 barn som gjør :) "barn med melkeallergi" er og en lukket gruppe på fb som kan være grei å være med i, de er flinke til å svare og har ganske mye erfaring der :)

Fint med egen tråd!

- En del av de mørke sjokoladene er uten melk (men kan inneholde spor av melk da), så deilig å kunne synde litt likevel ;) jeg spiser de fra änglamark.

- Middager denne uken har vært som følger: sweet chili kyllinglår, pizza uten ost, kjøttdeig og spaghetti, kyllingnuggets i sursøt saus (hjemmelaget), soyamarinert laks og paprikaris, kylling med sesamnudler, pølsepanne (med melkefri pølser).

- God og mager serien til Gilde er melkefri ;)

- Denne uken har vi hatt laks med grønnsaker, grilla kyllingfilet med grønnsaker, spagetti med kjøttdeig, sushi og i kveld blir det kylling taco. Oldelpaso lefsene er melkefrie ;)

Havrefløte er gull verdt! God erstatning for melk i matlaging.
Kokosboller er fast innslag i helga. Tofuline-is er faktisk veldig godt, om enn litt dyrt..
Vi lager mye asiatisk mat, melk er ikke en mye brukt ingrediens der.

Ups, nå så jeg at jeg snek i en termingruppe. Jaja, jeg følger tråden uansett, jeg :)

• Liker
Reactions: H&H
Man får kjøpt erstatning for det meste nå og når jeg baker bytter jeg bare smør/melk med melkefritt alternativ og det har funket bra.

• Liker
Er det noen som har funnet noe lettvint middag uten melk? Funnet ut vi ikke kan bruke vårrullene, tomatsuppen eller frossenpizza slik vi gjør av og til. Lapskaus er det eneste jeg har kommet på i farten som er enkelt å lage med en baby på armen

Er det noen som har funnet noe lettvint middag uten melk? Funnet ut vi ikke kan bruke vårrullene, tomatsuppen eller frossenpizza slik vi gjør av og til. Lapskaus er det eneste jeg har kommet på i farten som er enkelt å lage med en baby på armen
Kopierte denne ut fra En gruppe fra ei som har fått svar fra Findus:

"I tillegg til våre rene fiskeprodukter (herunder marinert laks), rene grønnsaker, wok og potetprodukter, er følgende produkter helt uten melk:
-Torskepinner
-Seibiff m/løk
-Steketorsk
-Fiskepinner
-Frasiga Fiskefileter
-Sprøbakte Fiskefileter
-Fransk Fiskegrateng
-Dagens Middag Pasta Bolognese
-Dagens Middag Kylling & Pasta
-World Selection Mexican Chicken
-World Selection Chinese Noodles
-Frionor Pannemix
-Butterdeig
-Kanelboller

Vi oppfordrer alltid allergikere til å kontrollere ingredienslisten, ettersom endringer på produkter og ingredienser kan forekomme."

Kopierte denne ut fra En gruppe fra ei som har fått svar fra Findus:

"I tillegg til våre rene fiskeprodukter (herunder marinert laks), rene grønnsaker, wok og potetprodukter, er følgende produkter helt uten melk:
-Torskepinner
-Seibiff m/løk
-Steketorsk
-Fiskepinner
-Frasiga Fiskefileter
-Sprøbakte Fiskefileter
-Fransk Fiskegrateng
-Dagens Middag Pasta Bolognese
-Dagens Middag Kylling & Pasta
-World Selection Mexican Chicken
-World Selection Chinese Noodles
-Frionor Pannemix
-Butterdeig
-Kanelboller

Vi oppfordrer alltid allergikere til å kontrollere ingredienslisten, ettersom endringer på produkter og ingredienser kan forekomme."

Så genialt! Har lastet ned en app for å sjekke om varene inneholder melk, men fått utslag så ofte at nå går jeg bare til det jeg vet er uten når jeg har mini med. Han liker ikke butikken.. :/

Så genialt! Har lastet ned en app for å sjekke om varene inneholder melk, men fått utslag så ofte at nå går jeg bare til det jeg vet er uten når jeg har mini med. Han liker ikke butikken.. :/
Hva slags app er det?
Her er han kun med i butikken hvis han sover i vogna eller hvis han får være i bæreselen ;)

Hva slags app er det?
Her er han kun med i butikken hvis han sover i vogna eller hvis han får være i bæreselen ;)

Appen heter checkcontent så velger man allergener. Han sover som oftest i vogna når jeg går inn i butikken, men tror det jevne underlaget gjør at han våkner veldig raskt. Er ikke noe kjøpesenterbaby dette :p

Takk for masse god info, nå har jeg hvertfall så jeg kan utvide middagsutvalget :)

• Liker
Vi begynner med Adams matkasse (fri for-kassen) fra og med neste uke :) Halv pris på første levering! Ellers har ukens meny vært som følger:

Taco
Laks i folie med fennikel, rødløk, cherrytomater, sitron, vårløk og ris
Marinerte kyllingspyd med peanøttsmør og mangosalat
Chilimarinert svinefilet med couscous
Svinewok
Kyllingfilet med penne, tomatsaus og salat
Lammeskank med båtpoteter og hjemmelaget saus

Har ellers oppdaget at sånne vaffelkjeks med vaniljefyll er melkefrie ;)

Vi begynner med Adams matkasse (fri for-kassen) fra og med neste uke :) Halv pris på første levering!

Har ellers oppdaget at sånne vaffelkjeks med vaniljefyll er melkefrie ;)

Jeg kjøpte en eske på butikken i dag og skulle bare spise en etter middag...woops, der røk halve eska :P

Jeg kjøpte en eske på butikken i dag og skulle bare spise en etter middag...woops, der røk halve eska :P

Hihi, kjenner til problemet! Jeg fyker gjennom søtsakene i forrykende fart, for "det er jo det eneste jeg har lov til å spise" :P snakk om å lure meg selv!

• Liker
Et par "farlige" tips for de med sjokoladesug:
Toro Brownies kan lages melkefrie med melange uten melk
Bjørken kokosboller (kiwi og rema bl.a) er helt melkefrie og veldig god!
Coop sin mørke kokesjokolade er uten melk

Hei !
Hva var det som fikk deg til å begynne med melkefri kost? Altså hvilke symptomer hadde baby?

Hei !
Hva var det som fikk deg til å begynne med melkefri kost? Altså hvilke symptomer hadde baby?

Her ble det melkefritt etter at de mistenkte allergi på barneavdelingen. Han ble lagt inn pga blod i avføringen. Men han hadde også utslett, tett nese, vondt i magen pga luft, ekstremt gulping, slimete avføring og diaré.

Hei !

Her var det først og fremst blod i avføringen, men også en urolig baby som alltid måtte bysses i søvn, hyppig grønn og slimete avføring, mye gulping... Ingenting av dette har gitt seg helt enda :/ Mistenker at hun kanskje er allergisk mot egg også!

Her ble det melkefritt etter at de mistenkte allergi på barneavdelingen. Han ble lagt inn pga blod i avføringen. Men han hadde også utslett, tett nese, vondt i magen pga luft, ekstremt gulping, slimete avføring og diaré.
Her var det først og fremst blod i avføringen, men også en urolig baby som alltid måtte bysses i søvn, hyppig grønn og slimete avføring, mye gulping... Ingenting av dette har gitt seg helt enda :/ Mistenker at hun kanskje er allergisk mot egg også!

Takk for svar :) :)

Lille her har aldri hatt blod i avføringen, virker som det er det de fleste har..
Men hun styrer veldig med magen. På dagtid sover hun max 45 min sammenhengende før hun plutselig skriker til og våkner pga vondt i magen eller at det er en promp som skal ut.
Må nesten alltid ha hjelp til å få ut lufta. Inninellom skriker til hun kaster opp, men gulper ikke veldig mye.
Avføringen tørr jeg ikke si noe om da jeg ikke veit hva som er vanlig. (førstegangsfødende)

Kan dette høres ut som allergi?

Back
Topp