Kumelk

Så vidt jeg har forstått og også lest selv er det vel noe nyere forskning på området som sier noe om dette. Det er altså ingenting som er slått fast og retningslinjene er ikke endret og derfor bør ikke helsepersonell anbefale det heller. Er en uting at ulike helsestasjoner og helsesøstre anbefaler ulike ting. Dette skaper kun forvirring og uro hos foreldre (og da spesielt ikke fullt så erfarne foreldre). Nå er jo mye av rådene om spedbarnsomsorg ikke akkuratt hogget i stein men i forhold til mat og ernæring er de faktisk det, med de nasjonale retningslinjene, så da bør de i det minste klare å informere riktig og samstemt om dette. Hvis de på død og liv vil snakke om H-melk så får de informere om at lettmelk anbefales men at nyere forskning muligens vil gjøre at retningslinjene endres.
Jeg tenker at dersom det var så viktig med H-melk hadde det finnes en laktosefri h-melk. Men det gjør det ikke. Dessuten tror jeg det er viktigere med h-melk i land der barn er underernært. Vi klarer oss veldig fint på lettmelk :)

Jeg tenker at dersom det var så viktig med H-melk hadde det finnes en laktosefri h-melk. Men det gjør det ikke. Dessuten tror jeg det er viktigere med h-melk i land der barn er underernært. Vi klarer oss veldig fint på lettmelk :)
I følge retningslinjene i Norge pr i dag er det lettmelk som anbefales. Så da er jo det helt naturlig :)

Jeg kommer til å vente med melk så lenge som mulig, da jeg foretrekker og amme og tenker at ingenting er bedre enn morsmelk. Mulig jeg hadde gitt mme som drikke en god stund til hvis jeg ikke hadde ammet.
Hun kommer sikkert til å få melk i barnehagen (hvis hun liker det), da er hun 17 måneder.

Jeg tenker at h-melk er best for barn, uavhengig av hva nasjonale retningslinjer mener.

Forøvrig var vi på kontroll igår, da fikk vi beskjed om at hun kunne få biola som drikke, og youghurt naturell som mat.

Grunnen til at det anbefales lettmelk blandt annet er fordi barn får i seg for mye mettet fett. Dette var på 50tallet og da kom disse anbefalingene. Men det viser seg nå at det er annet fett de bør kutte ut istedenfor. Og annet sukker istedenfor melkesukker. Men som ninajinta sier så er de ikke endret enda. Selv gir jeg h-melk (i mat til sønnen min). Men på jobb forholder jeg meg til retningslinjebe

Jepp. Siden 50-tallet har kosten blitt magrere. Vi har også kommet lengre i forskningen. Det som var farlig da er ikke farlig lengre og omvendt. Og jeg er helt enig med deg. Gir h-melk basert på mine egne fakta og kunnskaper, så får retningslinjene følges av de som må følge de. Men vi alle er voksne mennesker som kan ta egne valg basert på egne kunnskaper. Greit å ha retningslinjer, men ikke påbud/forbud osv. Da har man mulighet for å tenke sjæl ;-) grunnen til at de ikke har laktosefri helmelk er fordi lettmelk og ekstra lett har blitt den nye folkemelken, fordi folk er redd for fett. Noe som senere viser seg ikke har sammenheng med overvekt. I Sverige har de laktosefri helmelk(standar mjölk) men istedenfor 3,5% fett har den 3% (dette ble endret i Sverige under krigen så de fikk ekstra til å lage smør og fløte osv) så det er markedet som styrer ikke om det er livsnødvendig eller ikke! Standarmjölk er anbefalt barn i Sverige.

For å være helt ærlig har vi nok større problemer å bekymre oss for i forhold til I-landbarns kosthold og helse enn om de drikker h-melk eller l-melk.

Her har vi ikke h-melk fordi jeg rett og slett synes det smaker grusomt. Dessuten kunne mannen drukket enorme mengder om vi hadde det. Og det trenger han ikke;) Teorien om at man drikker mindre h-melk holder nok ikke for han;)

kumelk er for kalver ;)

Jepp. Siden 50-tallet har kosten blitt magrere. Vi har også kommet lengre i forskningen. Det som var farlig da er ikke farlig lengre og omvendt. Og jeg er helt enig med deg. Gir h-melk basert på mine egne fakta og kunnskaper, så får retningslinjene følges av de som må følge de. Men vi alle er voksne mennesker som kan ta egne valg basert på egne kunnskaper. Greit å ha retningslinjer, men ikke påbud/forbud osv. Da har man mulighet for å tenke sjæl ;-) grunnen til at de ikke har laktosefri helmelk er fordi lettmelk og ekstra lett har blitt den nye folkemelken, fordi folk er redd for fett. Noe som senere viser seg ikke har sammenheng med overvekt. I Sverige har de laktosefri helmelk(standar mjölk) men istedenfor 3,5% fett har den 3% (dette ble endret i Sverige under krigen så de fikk ekstra til å lage smør og fløte osv) så det er markedet som styrer ikke om det er livsnødvendig eller ikke! Standarmjölk er anbefalt barn i Sverige.
Vi snakker om barn og h-melk og lettmelk. Laktoseintoleranse forekommer sjeldent hos barn under 2 år. Det dukker som regel opp i skolealder, aller helst når man er ungdom. Tviler på at de hadde fått solgt mye av en laktosefri h-melk i Norge uansett. Uansett tenker jeg at kumelk er for kalver. God helg ;)

Her har ikkje A fått smaka på ku mjølk renne, meir fordi eg ikkje tenker over det. Når han skal få smaka, blir det ekstra lett mjølk eller skumma mjølk.

Back
Topp