lillemor2012
Elsker forumet
Det er ingen bok. Det er de nasjonale retningslinjene som alle helsestasjoner i Norge skal rette seg etter. At de anbefaler noe annet enn retningslinjene er for dårlig!
Ok
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er ingen bok. Det er de nasjonale retningslinjene som alle helsestasjoner i Norge skal rette seg etter. At de anbefaler noe annet enn retningslinjene er for dårlig!
Jepp, men også A38, cultura o.l.Anbefaler de H-melk i Danmark?
Holder hun glasset selv også? Har ikke begynt å øve på det enda, men hadde vært fint om han fikk det til tidlig![]()
Helsemyndighetene anbefaler pr i dag det samme som i etterkrigstiden. Dette vurderes å endres når det viser seg at barn bør ha h-melk.I Norge mener du? Det stemmer i så fall ikke. Fra de nasjonale retningslinjene (hentet fra mat for spedbarn side 55): Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling
Det er fullt mulig. Det var heller ikke poenget herHelsemyndighetene anbefaler pr i dag det samme som i etterkrigstiden. Dette vurderes å endres når det viser seg at barn bør ha h-melk.
Nei, det er hun ikke så god på. Jeg holder det så drikker hun i fra det.
Hva med barn med laktoseintoleranse? Finnes jo ikke laktosefri h-melk, men kun lettmelkH-melk er jo den naturlige melken, som ikke blir tuklet for mye med. Det er denne type melk barn og voksne drakk før alt skulle være fettfri. Det er forskning på at h-melk nå er det å foretrekke, så jeg vil tro det blir endringer i de nasjonale retningslinjer snart. Har ikke orket å finne denne forskningen selvom jeg vet at dere krever kilder. Dette var et av spr mine i eksamen i ernæringsfysiologi, derfor jeg husker det godt. Jeg kommer hvertfall til å gi h-melk når jeg får en unge som er stor nok for melk.
Hva med barn med laktoseintoleranse? Finnes jo ikke laktosefri h-melk, men kun lettmelkIngen av ernæringsfysiologene jeg har vært borte i (mange) har sagt at barn trenger h-melk så lenge de har normalt vekst og spiser variert. Mine barn har nemlig kumelkproteinallergi og laktoseintoleranse. Kumelkproteinallergien begynner storesøster å vokse av seg, men laktosen er der for å bli slik som meg, mamma, søsteren min, tanten min osv.
Kanskje vi må begynne å øve snart vi også![]()
Det går fint an å leve helt uten melk i kostholdetHva med barn med laktoseintoleranse? Finnes jo ikke laktosefri h-melk, men kun lettmelkIngen av ernæringsfysiologene jeg har vært borte i (mange) har sagt at barn trenger h-melk så lenge de har normalt vekst og spiser variert. Mine barn har nemlig kumelkproteinallergi og laktoseintoleranse. Kumelkproteinallergien begynner storesøster å vokse av seg, men laktosen er der for å bli slik som meg, mamma, søsteren min, tanten min osv.
vet ikke om jeg kommer til å gi så veldig mye drikkemelk, tenker at yoghurt og ost hovedsaklig vil bli kalsiumkilden til lillesnuppa.
Drikke på seg laktoseintoleranse?? Jeg har aldri likt melk, og her er det genetisk. Finnes ikke en dame i slekta mi som ikke har laktoseintoleranse. Når det påvises i blodprøver på en baby på 8 mnd sies det seg selv at det er genetisk.Det blir jo noe helt annet - dette er snakk om friske barn, som følger utviklingskurven, under 2 år. Er de fortsatt i riktig kurve etter fylte 2 år er det heller ikke vits i å redusere fettinnholdet i melken. Fordelen med å drikke helmelk er at man som oftest drikker mindre, og da får man i seg mindre kalorier, og det er også mindre sannsynlighet for at man kan drikke på seg en laktoseintolleranse. Selv synes jeg helmelk smaker best, alltid drukket et glass eller to hver dag, og har aldri slitt med vekten(unntatt undervekt da jeg var barn) eller laktoseintolleranse. Reagerte derimot på melken i Sverige da jeg bodde der fordi melken der er annerledes enn her i Norge og lettere å reagere på om man ikke er vant til å drikke svensk melk![]()
Jeg vet det, men det var en reaksjon (svar) på innlegget hennes om at det er best å drikke h-melkDet går fint an å leve helt uten melk i kostholdetMen da erstatter man dette fettet og de andre næringsstoffene med andre matvarer.
Drikke på seg laktoseintoleranse?? Jeg har aldri likt melk, og her er det genetisk. Finnes ikke en dame i slekta mi som ikke har laktoseintoleranse. Når det påvises i blodprøver på en baby på 8 mnd sies det seg selv at det er genetisk.Hvor er det egentlig du har denne faktaen fra? Skulle gjerne likt å lese
Anbefaler deg å lese mer om laktoseintoleranse her: http://www.melk.no/laktoseintoleranse/viktig-med-riktig-diagnose/
Der står det også at barn bør drikke lett melk og ekstra lett melk![]()
Så vidt jeg har forstått og også lest selv er det vel noe nyere forskning på området som sier noe om dette. Det er altså ingenting som er slått fast og retningslinjene er ikke endret og derfor bør ikke helsepersonell anbefale det heller. Er en uting at ulike helsestasjoner og helsesøstre anbefaler ulike ting. Dette skaper kun forvirring og uro hos foreldre (og da spesielt ikke fullt så erfarne foreldre). Nå er jo mye av rådene om spedbarnsomsorg ikke akkuratt hogget i stein men i forhold til mat og ernæring er de faktisk det, med de nasjonale retningslinjene, så da bør de i det minste klare å informere riktig og samstemt om dette. Hvis de på død og liv vil snakke om H-melk så får de informere om at lettmelk anbefales men at nyere forskning muligens vil gjøre at retningslinjene endres.Drikke på seg laktoseintoleranse?? Jeg har aldri likt melk, og her er det genetisk. Finnes ikke en dame i slekta mi som ikke har laktoseintoleranse. Når det påvises i blodprøver på en baby på 8 mnd sies det seg selv at det er genetisk.Hvor er det egentlig du har denne faktaen fra? Skulle gjerne likt å lese
Anbefaler deg å lese mer om laktoseintoleranse her: http://www.melk.no/laktoseintoleranse/viktig-med-riktig-diagnose/
Der står det også at barn bør drikke lett melk og ekstra lett melk![]()
Ja framfor lettmelk for barn som tåler det tenker jeg. Det er jo mye som er bra og sunt men tåler man det ikke blir det jo noe annetJeg vet det, men det var en reaksjon (svar) på innlegget hennes om at det er best å drikke h-melk![]()
Grunnen til at det anbefales lettmelk blandt annet er fordi barn får i seg for mye mettet fett. Dette var på 50tallet og da kom disse anbefalingene. Men det viser seg nå at det er annet fett de bør kutte ut istedenfor. Og annet sukker istedenfor melkesukker. Men som ninajinta sier så er de ikke endret enda. Selv gir jeg h-melk (i mat til sønnen min). Men på jobb forholder jeg meg til retningslinjebeMen hvorfor tror du at dette er noe jeg retter mot deg? Jeg sa bare generelt.. Jeg skjønner (og tviler ikke på) at du har genetisk laktoseintolleranse , jeg sier at det er mulig å drikke på seg det også.. Akkurat som du kan spise på deg allergi mot kanel, gluten og andre matvarer..
Dette var en relativt stor debatt da jeg studerte ernæringsfysiologi da jeg gikk på høyskole i Sverige, og informasjonen har jeg fra foreleser og lærebøker. I blant annet Danmark, Sverige og andre land anbefales det å drikke helmelk. Dette er fordi det ikke er bevist sammenheng mellom helmelk og overvekt på unger - heller motsatt (et enkelt googlesøk og du får opp også denne studien i Norge) og også at barn trenger denne fettkilden sålenge de ikke har like variert kost som voksne. De føler fortere metthet ved å drikke helmelk, og får derfor ikke i seg like mye melkeprotein og kalorier. Sier bare at JEG personlig ville gitt barnet mitt helmelk, grunnet mine erfaringer og kunnskapen jeg besitter etter en bachelor, prøver ikke å tvinge deg til å gjøre det ;-)