Kumelk

SHS

Elsker forumet
Vi kan jo gi kumelk fra ca 1 år. Noen som har begynt å gi det eller tenkt å begynne snart?

Tenker egentlig å vente en stund til, fungerer greit med pupp :p Men tenker kanskje å introdusere smaksprøver om noen uker. Er redd han ikke skal like det. Hvordan skal dere venne barna til å drikke kumelk? Tenker dere å gi kald eller varm? På flaske, tutekopp eller glass?

Vi kan jo gi kumelk fra ca 1 år. Noen som har begynt å gi det eller tenkt å begynne snart?

Tenker egentlig å vente en stund til, fungerer greit med pupp :p Men tenker kanskje å introdusere smaksprøver om noen uker. Er redd han ikke skal like det. Hvordan skal dere venne barna til å drikke kumelk? Tenker dere å gi kald eller varm? På flaske, tutekopp eller glass?
Vet ikke helt når vi starter med lillebror. Storebror fikk kald på kopp til brødmat fra han var ett år gammel. Blir vel samme med lillebror, bare litt usikkert i forhold til tidspunkter. Og veldig gradvis tilvenning

vet ikke om jeg kommer til å gi så veldig mye drikkemelk, tenker at yoghurt og ost hovedsaklig vil bli kalsiumkilden til lillesnuppa.

Mine blir 1 på lørdag. De får smaksprøver på melk nå. Yoghurt og ost har de fått siden de var 10mnd.
Nå får de melk i en kopp til brødmåltid. Ikke mer enn at det akkurat dekker bunnen av koppen.(de får ikke hver dag enda) For så å øke gradvis.

Barn skal ikke ha for mye melk, så lenge du ammer kan du vente med kumelk. Hvis man gir mme kan man gjerne bytte ut med vanlig melk sånn for enkelhetensskyld, men ikke nødvendig. Får hun melk i mat? Greit å begynne med det for å tilvenne magen. Yoghurt, saus med melk i osv...

Tenker at kald i kopp til brødskive er mest naturlig. Men ikke alle barn liker det siden de er vant til varm melk, så da gjør oppvarmet melk på flaske overgangen og tilvenning av den nye smaken lettere.

Nja, begynner sikkert å gi han melk til maten i stedet for vann etter hvert kanskje.. Det tilskuddet han får på flaske blir nok ikke byttet ut med kumelk enda, da han drikker ganske mye fortsatt..

Gir ikke rein melk enda,heller ikke youghurt.Men har brukt melk i mat,hun har spist risgrøt liten porsjon og tålt det godt:-) hun drikker en del melk enda så holder oss til mme en mnd til hvertfall,så jeg får kuttet ned på melka

Felix får kumelk, det har han gjort i 1-2mndr nå :)
Her har vi gitt litt og litt, varmer melka. Har ikke reagert og liker det bedre enn mme.

Måtte prøve litt kald melk i koppen til kvelds i dag :rolleyes: det falt i smak gitt ;)

• Liker
Reactions: EJ
Gjør som med broren. Bytter ut MME i flaska gradvis med vanlig melk i flaske. Varmer den nok i flaska.Nå drikker han 4 dl mm i døgnet, regner med det er mindre når han blir 12 måneder. Så blir det et glass/kopp kald melk til frokosten og kveldsmaten etterhvert og da utgår melk på flaske.

Barn skal ikke ha for mye melk, så lenge du ammer kan du vente med kumelk. Hvis man gir mme kan man gjerne bytte ut med vanlig melk sånn for enkelhetensskyld, men ikke nødvendig. Får hun melk i mat? Greit å begynne med det for å tilvenne magen. Yoghurt, saus med melk i osv...

Tenker at kald i kopp til brødskive er mest naturlig. Men ikke alle barn liker det siden de er vant til varm melk, så da gjør oppvarmet melk på flaske overgangen og tilvenning av den nye smaken lettere.
Jeg tenker det samme. Ammer morgen og kveld, og får grøt til frokost og kveld. Bør vel være nok enn så lenge eller? Ser ikke helt vitsen med å kumelk enda da jeg..

Jeg tenker det samme. Ammer morgen og kveld, og får grøt til frokost og kveld. Bør vel være nok enn så lenge eller? Ser ikke helt vitsen med å kumelk enda da jeg..
Høres ut som det holder i massevis :) jeg ammer flere ganger på natt, en gang på dag, og gir 1-2 måltid med grøt. Har ingen planer om å innføre drikkemelk med det første.

Min har fått det en stund fra vanlig barneglass, hun elsker det.
Hun har fått kald h-melk.

Det er det fler anbefaler her også
I Norge mener du? Det stemmer i så fall ikke. Fra de nasjonale retningslinjene (hentet fra mat for spedbarn side 55): Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling

Last edited:
I Norge mener du? Det stemmer i så fall ikke. Fra de nasjonale retningslinjene (hentet fra mat for spedbarn spedbarn side 55): Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling

Helsesøstra vår anbefaler H-melk bl.a.Jeg gir både h melk og vanlig lett melk.Gav ekstra lett før,det har jeg kuttet ut.
Jeg sa fler,sa ingenting om hva boka sier:-)

Helsesøstra vår anbefaler H-melk bl.a.Jeg gir både h melk og vanlig lett melk.Gav ekstra lett før,det har jeg kuttet ut.
Jeg sa fler,sa ingenting om hva boka sier:-)
Det er ingen bok. Det er de nasjonale retningslinjene som alle helsestasjoner i Norge skal rette seg etter. At de anbefaler noe annet enn retningslinjene er for dårlig!

Back
Topp