Kuldegrader og barn

Vært ute å gått i 14 minus i dag med 1.5-åringen i dag. Han satt i vogna godt innpakka og ved varmeflaske ved beina. Han hadde det så fint og sovnet til slutt. Når han har sovnet trekker jeg ned solskjermen/kalesjen så det ikke kommer vind og sne på han. Null problem.
Mens her om dagen da han skulle sove i vogna blåste det så surt at han ikke fikk sove uansett hva jeg gjorde. Det var så rått! Og da var det rett under null grader. Da tok jeg han inn.
Så vind og råhet har en del å si.
Å være ute mens det er kaldt er fint, men synes ingen skal trenge å fryse.
Kommer fra Finnmark selv, men bodd i Oslo halve livet. Og 10 minus i Oslo føles som minst 20 der oppe pga den råe og sure Oslolufta.

Nå bor jeg på østlandet, og i vår kommune varierer temperaturen gjerne med 20 grader alt etter som hvor du befinner deg (på vinteren). I dag er det -13 grader, men var skikkelig sur og vond vind. Håper derfor ungene slipper å være lenge ute i dag. Det gikk tvers igjennom 3 lag på den korte turen bort til bhg. Men er det vindstille så er grensa på -20 grader i vår kommune.

Interessant tema synes jeg. Og ja jeg synes enkelte er litt hysteriske og kun ser på graderstokken.
Bor i Finnmark og vi er jo vant til kulde på vinteren,kan jo ikke sitte inne hele tiden. I dag har jeg vært ute med 2åringen i -16grader. Han storkoser seg ute og vil ikke inn igjen. Så lenge man har godt med klær på er det fint å være litt ute hver dag.
Men vi er ikke ute når jeg synes det ubehagelig å puste ut/inn,når temperaturen synker lavere enn -20g.

Back
Topp