Kuldegrader og barn

Det er ikke slik at på dagen da barnet fyller tre så er lungene ferdig utviklet. Det er heller ikke slik at det er en hemmelighet at kald luft påvirker lungene våre, synes det er synd at legen her kun uttaler seg om at barn kan fryse.
Høy aktivitet ute betyr mer luft ned i lungene våre, er det iskald luft påvirker dette lungene våre.

Jeg mener at skole/barnehage trenger ikke å "ta sjansen" med andres barn. Det får foreldrene gjøre, de har tid til å se sine barn mer enn to-tre voksene på 20 barn.
Vi var inne om det var lavere temperaturer enn minus 10 når jeg gikk på skolen.
Og altså jeg elsker ordet hysterisk om det betyr at jeg tar vare på helsen og sikkerheten til mine barn. ;)
Hysterisk betyr i denne sammenhengen for meg at det ikke er grunn for å være redd for det.

Har ikke snakket om fødselsdagen til treåringer, men om det er forskjell på toåringer og åtteåringer. Jeg har en av hver;)

Klart barn må passes forsvarlig på! :)

Så foreldre, barnehager og skoler i nordnorge, Finnmark og Svalbard tar ikke godt nok vare på barnas helse?

Hysterisk betyr i denne sammenhengen for meg at det ikke er grunn for å være redd for det.

Har ikke snakket om fødselsdagen til treåringer, men om det er forskjell på toåringer og åtteåringer. Jeg har en av hver;)

Klart barn må passes forsvarlig på! :)

Så foreldre, barnehager og skoler i nordnorge, Finnmark og Svalbard tar ikke godt nok vare på barnas helse?

Det kan jeg ikke uttale meg om, er luften rå, vinden kald og under minus ti og allikevel tar ut barn bare fordi man har ett prinsipp så nei da tar de ikke godt nok vare på barna.
Om jeg står i Oslo, gradestokken viser -10 så er det veldig mye kaldere enn om jeg står på Lillehammer og gradestokken viser -10.
Luften er mye lettere å puste på Lillehammer enn i Oslo. Hvorfor det? Jo for luften er råere i Oslo.

Jeg ser ikke det prinsippet at er det mange minus grader så må man dra barna ut bare for å bevise ett poeng.
Hvorfor det?

Det kan jeg ikke uttale meg om, er luften rå, vinden kald og under minus ti og allikevel tar ut barn bare fordi man har ett prinsipp så nei da tar de ikke godt nok vare på barna.
Om jeg står i Oslo, gradestokken viser -10 så er det veldig mye kaldere enn om jeg står på Lillehammer og gradestokken viser -10.
Luften er mye lettere å puste på Lillehammer enn i Oslo. Hvorfor det? Jo for luften er råere i Oslo.

Jeg ser ikke det prinsippet at er det mange minus grader så må man dra barna ut bare for å bevise ett poeng.
Hvorfor det?
Det er jo ikke for å bevise ett poeng. Dersom det faktisk ikke er farlig så er det jo fint at barn slipper å bare være inne i ukesvis.

Nå er det påstått både at fuktig kald luft er verst og tørr kald luft er verst. Hva stemmer?

Det er jo ikke for å bevise ett poeng. Dersom det faktisk ikke er farlig så er det jo fint at barn slipper å bare være inne i ukesvis.

Nå er det påstått både at fuktig kald luft er verst og tørr kald luft er verst. Hva stemmer?

Du kan jo prøve selv, hva er mest ubehagelig å puste inn :)
Og hvordan føles det på kroppen din?
Det er verre for en astmatiker at luften er rå (fuktig) enn tørr, råluft utløser oftere astmaanfall også.
Jeg synes det virker som man må bevise ett poeng om at barn og friskluft er det eneste rette. Hvert eneste år kommer denne diskusjonen opp, jeg gjør hva jeg vil med mine barn. Er det ubehagelig for meg å puste inn luften så er det garantert det for barna mine. Jeg bryr meg ikke noe om at de kan fryse, klær har vi. Lungene beskytter vi med å finne på annet gøy enn å bare må ut i ti minutter bare fordi man må.

Her står det hvorfor fuktigluft føles kaldere :) http://www.tv2.no/a/3964913

Men det igjen betyr ikke at ved tørr luft og mange minus grader er det bare å sette igang med full aktivitet.
Derfor mener jeg at foreldre er best egnet til å se sine egner barn, passe på de og ta den sjansen selv.
Ikke de ansatte i skole eller barnehage.

Last edited:
Her er ungene ute og leker i bhg selv om det er -10 grader. Tror max-tempen er på -15.
I tillegg ser de an vind.
Er oppvokst i nordland, og vi var ute på skolen i friminuttene helt ned i -20-30. Når det var sterk vind i tillegg ble vi holdt innendørs.

Du kan jo prøve selv, hva er mest ubehagelig å puste inn :)
Og hvordan føles det på kroppen din?
Det er verre for en astmatiker at luften er rå (fuktig) enn tørr, råluft utløser oftere astmaanfall også.
Jeg synes det virker som man må bevise ett poeng om at barn og friskluft er det eneste rette. Hvert eneste år kommer denne diskusjonen opp, jeg gjør hva jeg vil med mine barn. Er det ubehagelig for meg å puste inn luften så er det garantert det for barna mine. Jeg bryr meg ikke noe om at de kan fryse, klær har vi. Lungene beskytter vi med å finne på annet gøy enn å bare må ut i ti minutter bare fordi man må.
Jeg synes ikke det er ubehagelig og har aldri gjort det. Jeg kan jo ikke basere valg som går på barnas helse kun ut i fra hva jeg selv føler...

Hverken jeg eller barna mine har astma. Skrev i hi at det handlet om friske barn. Kunne gjerne tenke meg fakta ang fuktig/tørr luft ift hva som man bør være ekstra forsiktig med. Ei venninne som har astma synes damp (fuktig luft) hjelper når hun får anfall. Ikke lett å bli klok på når folk sier forskjellig.

Det er et ganske viktig poeng å få fram for trivselen til barn som liker å være ute, hvis det faktisk stemmer.

Jeg er ikke en som tar lett på helse og sikkerhet, tvert imot. Regner med det har kommet tydelig fram her inne ila årene. Hadde vært fint om fagfolk ble enige ;)

Jeg synes ikke det er ubehagelig og har aldri gjort det. Jeg kan jo ikke basere valg som går på barnas helse kun ut i fra hva jeg selv føler...

Hverken jeg eller barna mine har astma. Skrev i hi at det handlet om friske barn. Kunne gjerne tenke meg fakta ang fuktig/tørr luft ift hva som man bør være ekstra forsiktig med. Ei venninne som har astma synes damp (fuktig luft) hjelper når hun får anfall. Ikke lett å bli klok på når folk sier forskjellig.

Det er et ganske viktig poeng å få fram for trivselen til barn som liker å være ute, hvis det faktisk stemmer.

Jeg er ikke en som tar lett på helse og sikkerhet, tvert imot. Regner med det har kommet tydelig fram her inne ila årene. Hadde vært fint om fagfolk ble enige ;)

Varm luft som damp er da noe helt annet enn kald fuktig luft. Altså råluft... Fagfolk er ikke enige ;)
En nordlending vil også være uenig med en fra sør, men det er fint at barnehager/skoler har regler og følger de. Reglene om å holde barn inne når gradestokken viser under minus 10-15 synes jeg er fornuftig.
Nei jeg baserer mine avgjørelser på hvordan mine barn blir i kulden, hvordan luften er å puste inn og hva vår lege mener om dette.
Du kan jo snakke med din lege å høre hva han/hun mener.
Jeg har ett barn med astma, en med falsk krupp og en baby som er liten de alle er inne når det er under ti minus, noen ganger til og med ved 5 minus spørs på vind og fuktighet.

Hva med trivselen til barn som ikke trives ute da? De skal fortsatt tvinges ut fordi vi er nordmenn å må ut når det er kaldt?
Andre land synes vi er gale fordi vi legger små barn ute i iskald luft for å sove.
Jeg legger meg veldig sjeldent i sovepose ute på terrassen for å sove, hvorfor må vi det når det er 20 minus med små barn? Hvorfor må vi bruke 40 minutter for å kle på 20 barn for bare å være ute i 20 minutter før frostskader? Jeg ser ingen gode grunner for det..

Og hvorfor har så mange skiløpere utviklet astma om kulde ikke er noe problem for kroppen vår?

Last edited:

Jeg har selv astma og synes personlig tørr, kald luft er verre å puste inn enn fuktig luft. Når det er iskaldt og tørt hoster jeg med en gang, mens om lufta er fuktig føler jeg det blir lettere og det kjennes heller ikke like kaldt. :) Det gjelder for meg iallfall. ;)

Dette skriver naaf om astma.

Astmaanfall kan utløses av en mengde faktorer. Allergi, luftveisinfeksjoner, tobakksrøyk, støv, forurensning, tåke, rå luft, kulde, gasser, sterke lukter/parfyme, stress, enkelte medisiner, til og med fysisk aktivitet om man ikke tar forholdsregler.

De anbefaler også bruk av Jonasmaske ved -5 eller under.
Dette er da astmatikere, jeg reagerer på kulde generelt, ved rå luft reagerer jeg ofte mye tidligere enn ved tørr luft. Dette gjelder også mitt barn som har astma.

Hva med trivselen til barn som ikke trives ute da? De skal fortsatt tvinges ut fordi vi er nordmenn å må ut når det er kaldt?
Andre land synes vi er gale fordi vi legger små barn ute i iskald luft for å sove.
Jeg legger meg veldig sjeldent i sovepose ute på terrassen for å sove, hvorfor må vi det når det er 20 minus med små barn? Hvorfor må vi bruke 40 minutter for å kle på 20 barn for bare å være ute i 20 minutter før frostskader? Jeg ser ingen gode grunner for det..
Skulle gjerne visst det hvis det faktisk ikke er en grunn for å holde uteglade barn inne. Mine elsker å være ute. Er det fint vær en helt liker vi å feks dra på aketur istedenfor å bare måtte være inne.

Det er ikke så kaldt i en god vogn som står i le. Da får de frisk luft imotsetning til de barna i bhg som sover inne på et tett rom og puster inn hverandres bakterier. Her har vi gradestokk i vogna, er som regel bare 0 til -5 når det er -10 til -20 ute. Har/hadde simovogn til begge.

Synes det er kjempefint å bruke lang tid på påkledning for å være ute bare en liten stund. Da tar de hensyn til at barna ikke er ute for lenge og påkledningssituasjonen er en læringsituasjon i seg selv. Ikke alltid et mål i seg selv å komme fortest mulig ut :) Prøv å vær innendørs med 100 barn på begrenset areal i ukesvis så ser du gode grunner for at de fleste barn vil kle på seg og gå ut en liten tur.

Dette skriver naaf om astma.

Astmaanfall kan utløses av en mengde faktorer. Allergi, luftveisinfeksjoner, tobakksrøyk, støv, forurensning, tåke, rå luft, kulde, gasser, sterke lukter/parfyme, stress, enkelte medisiner, til og med fysisk aktivitet om man ikke tar forholdsregler.

De anbefaler også bruk av Jonasmaske ved -5 eller under.
Dette er da astmatikere, jeg reagerer på kulde generelt, ved rå luft reagerer jeg ofte mye tidligere enn ved tørr luft. Dette gjelder også mitt barn som har astma.
Takk:)
Jeg tenker at det astmalunger er ømfintelige for er kanskje det som kan være skadelig for umodne lunger...?

Skulle gjerne visst det hvis det faktisk ikke er en grunn for å holde uteglade barn inne. Mine elsker å være ute. Er det fint vær en helt liker vi å feks dra på aketur istedenfor å bare måtte være inne.

Det er ikke så kaldt i en god vogn som står i le. Da får de frisk luft imotsetning til de barna i bhg som sover inne på et tett rom og puster inn hverandres bakterier. Her har vi gradestokk i vogna, er som regel bare 0 til -5 når det er -10 til -20 ute.

Synes det er kjempefint å bruke lang tid på påkledning for å være ute bare en liten stund. Da tar de hensyn til at barna ikke er ute for lenge og påkledningssituasjonen er en læringsituasjon i seg selv. Ikke alltid et mål i seg selv å komme fortest mulig ut :)

Nei, men de første barna har da produsert mye svette før de siste er klare for å gå ut. Da blir den første som er våt av svette kald.
Jeg er glad vår barnehage ikke gjør det slik.
At du som mor tar barna dine ut er noe helt annet enn at en skole/barnehage gjør det mener jeg da.

Her er vi ute når det er under 15minus med de minste å de sover ute til det er 18minus er det kaldere sover de inne. Er vokst opp med å være ute er ute med de største i 30minus men da bare en lufterunde på 10min cirka er det 20 er vi lengre utegår inn når de sier ifra. Slik er det nu der vi jobber i bhg. Bor helt opp i nordnorge kirkenes der vi vokst opp med kulde så i denne perioden er det vanlig med 20 til 30minus å da koser vi oss mye inne men det er nu slik vi har det. Har vokst opp med å gå på skolen i skikkelig snøvær kor man så vitt ser 1 meter foran seg å stiv kulign måtte ha skuterbriller å skuterklær for å komme meg på skolen. Kjenner at når det er rundt 30minus så tar jeg frem longsen å ullgensern for da syns jeg det begynner å bli litt småkaldt ute men går på ski å trene ute uten noen problemer med kulda å min datter skal få vokse opp slik jeg gjorde men skal ikke ut når dt er kaldere enn 15minus.

Enkelte barnehager her (mulig alle) går ikke ut med de under 3 år hvis det er under 5 blå.. 10 på de store.. Har vel ikke skjedd så ofte for å si det slik.. Men kystklima da. Og blåser nesten alltid..

Her er vi ute når det er under 15minus med de minste å de sover ute til det er 18minus er det kaldere sover de inne. Er vokst opp med å være ute er ute med de største i 30minus men da bare en lufterunde på 10min cirka er det 20 er vi lengre utegår inn når de sier ifra. Slik er det nu der vi jobber i bhg. Bor helt opp i nordnorge kirkenes der vi vokst opp med kulde så i denne perioden er det vanlig med 20 til 30minus å da koser vi oss mye inne men det er nu slik vi har det. Har vokst opp med å gå på skolen i skikkelig snøvær kor man så vitt ser 1 meter foran seg å stiv kulign måtte ha skuterbriller å skuterklær for å komme meg på skolen. Kjenner at når det er rundt 30minus så tar jeg frem longsen å ullgensern for da syns jeg det begynner å bli litt småkaldt ute men går på ski å trene ute uten noen problemer med kulda å min datter skal få vokse opp slik jeg gjorde men skal ikke ut når dt er kaldere enn 15minus.
Skulle jo tro 90% der oppe skulle hatt ødelagte lunger dersom det var farlig... Jeg begynner jo å lure litt på hva vi klager over her nede, føler meg som den pysa. Her finner jeg frem longsen ved 0 grader :p

Skulle jo tro 90% der oppe skulle hatt ødelagte lunger dersom det var farlig... Jeg begynner jo å lure litt på hva vi klager over her nede, føler meg som den pysa. Her finner jeg frem longsen ved 0 grader :p
Hehe tror jeg nok nesten alle jeg er vokst opp med har vært mye ute vokst opp med natur å mye ute :) hehe man blir jo vant til klimaet du lev i. når det meldes storm her flirer vi her oppe å tenker at jaja litt stiv kuling å klær på litt ekstra å e ute :) vi er ute så si uansett vær i bhg. Er det 10minus å sterk vind er vi ute ungene klager ikke men da er ifte de minste inne eller litt ute så sutt i vogn for å skjerme å varme seg :) så at det sto på storm uvanlig kaldt her i kirkenes flirte da for vi vet jo at kulda kommer på denne tida av året :)

11 minusgrader her i dag. Eldste var ute i barnehagen og minsten og jeg Måtte gå ett stykke ute i stad. At det var for kaldt falt meg ikke inn.

Jeg har selv astma og synes personlig tørr, kald luft er verre å puste inn enn fuktig luft. Når det er iskaldt og tørt hoster jeg med en gang, mens om lufta er fuktig føler jeg det blir lettere og det kjennes heller ikke like kaldt. :) Det gjelder for meg iallfall. ;)

Eldstemann her var plaget med forkjølelsesastma da han var mindre og det var definitivt de dagene med kaldt og tørt vær som var verst. Heldigvis har vi ikke mange av dem ila året :-)

Nei, men de første barna har da produsert mye svette før de siste er klare for å gå ut. Da blir den første som er våt av svette kald.
Jeg er glad vår barnehage ikke gjør det slik.
At du som mor tar barna dine ut er noe helt annet enn at en skole/barnehage gjør det mener jeg da.
Det spørs jo hvordan en organiserer, sjeldent noen må vente hos oss. En voksen er klar til å gå ut så snart de to første barna er ferdig kledd :)

Back
Topp