Kub test

Jeg er 40 og skal ta selve ultralyden 13+1. Kub testen tas etter svangerskapsuke 9, men senest 1 uke før ultralyden

Jeg er 40 og skal ta selve ultralyden 13+1. Kub testen tas etter svangerskapsuke 9, men senest 1 uke før ultralyden
Trur da e litt variasjon i koss da der fungere. Eg var til Haukeland i forrige svangerskap og då skulle alt gjeres samtidig :-)
Eg var i veke 12 sist svangerskap :-)

Trur da e litt variasjon i koss da der fungere. Eg var til Haukeland i forrige svangerskap og då skulle alt gjeres samtidig :)
Eg var i veke 12 sist svangerskap :)
Ja da får du sikkert svaret i posten. Om man tar blodprøven før ultralyden så får man svaret når man har ultralyd.

Samme her. Samtale 11+1, men har ikke fått innkallelse til timen enda. Jeg blir 39 en drøy mnd. før termin.
Hmm, jeg lurer på hva de skal si i den telefonsamtale? For meg ser det ut at de skal prøve overbevise at jeg trenger ikke å ta den kub testen. Jeg blir 39 år 2 måneder etter termin :)

Hmm, jeg lurer på hva de skal si i den telefonsamtale? For meg ser det ut at de skal prøve overbevise at jeg trenger ikke å ta den kub testen jeg blir 39 år 2 måneder etter termin :)
Hehe, nei jeg tror det er mer på hva testen evt. kan avdekke av kromosomavvik, og hva man velger å gjøre om avvik skulle oppdages. Slik at dette er litt gjennomtenkt hvis det blir tilfelle. Har jeg fått for meg da.

Jeg fikk innkallelse til en telefonsamtale til uke 11+1, men ikke selve kub testen..

Snikwr
Det samme fikk jeg. Da skal du sette dato for ultralyden. Det skal tas seneste 13+6 så det er enda god tid til å finne en dato for ultralyd-dato. Jeg var over 12 uker da jeg hadde denne samtalen, og fikk ul til 13+1 :)

Samtalen er for å informere deg om testen, hva som gjøres, høre om du har tatt blodprøven på forhånd eller skal ta den på laben samme dag. Samt litt covid info. Det handler på ingen måte om å prøve å snakke deg vekk fra å ta testen ;) er henvis ingen gått gjennom, hvilket den har, så skal du få kub. Det er standard med en sånn telefonsamtale ved flere sykehus i forkant av ultralydtimen.

Snikwr
Det samme fikk jeg. Da skal du sette dato for ultralyden. Det skal tas seneste 13+6 så det er enda god tid til å finne en dato for ultralyd-dato. Jeg var over 12 uker da jeg hadde denne samtalen, og fikk ul til 13+1 :)

Samtalen er for å informere deg om testen, hva som gjøres, høre om du har tatt blodprøven på forhånd eller skal ta den på laben samme dag. Samt litt covid info. Det handler på ingen måte om å prøve å snakke deg vekk fra å ta testen ;) er henvis ingen gått gjennom, hvilket den har, så skal du få kub. Det er standard med en sånn telefonsamtale ved flere sykehus i forkant av ultralydtimen.
Så bra! :)

For de som er over 38 og har tatt KUB, får dere også tilbud om NIPT?

ok takk! Tar det også 2 uker å få svar på KUB?

Det kommer an på om du har tatt blodprøven på forhånd. Da får du hele svaret på timen den dagen.
Jeg tok blodprøve samme svar, så da viste lege meg et foreløpig tall bare basert på det hun fant på ultralyd og min alder, også kom fullstendig svar med brev i posten etter ca 2 uker :)
Hvis tallet er høyt etter blodprøve, sto det i brevet at de kontakter per telefon heller en brev. Så da tar det kanskje noen dager kortere. Men man vil jo sånn sett helst få svaret i brevform.

Back
Topp