Kryssamming

Ved nødvendighet, ja. Jeg donerte jo masse melk, og jeg synes det er veldig synd at det ikke er et "legitimt" valg å amme andres barn når det er det beste for barnet. Tenk så mange som kunne fått morsmelk om alle oss med overskudd kunne donert, og ammet andres barn etter behov. :)
 
Ved nødvendighet, ja. Jeg donerte jo masse melk, og jeg synes det er veldig synd at det ikke er et "legitimt" valg å amme andres barn når det er det beste for barnet. Tenk så mange som kunne fått morsmelk om alle oss med overskudd kunne donert, og ammet andres barn etter behov. :)

For meg er det stor forskjell på donert melk og det å amme et annet barn.

Selve ammingen handler for min del om en helt spesiell tilknytning og kontakt med mitt barn.

Ville stilt opp i en nødsituasjon, men kunne ikke tenke meg å ammet noen andre sitt barn hvis det ikle var nødvendig.
 
For meg er det stor forskjell på donert melk og det å amme et annet barn.

Selve ammingen handler for min del om en helt spesiell tilknytning og kontakt med mitt barn.

Ville stilt opp i en nødsituasjon, men kunne ikke tenke meg å ammet noen andre sitt barn hvis det ikle var nødvendig.

Jeg forstår at det kan føles sånn, og jeg følte jo også på den kontakten med mine barn, men jeg hadde ikke hatt noe imot å amme noen andres barn hvis det var noe vi fremdeles bare gjorde fordi det er lurest å gjøre. :)
Jeg hadde heller ikke bare gjort det nå for gøy, men kunne gjerne ammet et barn som ikke var mitt som "amme," hvis det var fordi moren selv ikke kunne amme eller lignende problemstillinger.
 
Nei, absolutt ikke. Kun i en nødsituasjon. Det finnes da mme/pumpet mm til ellers friske barn. Skjønte at hun gjorde det for at venninnen skulle drikke alkohol? Merkelig prioritering i mine øyne, men hver sin smak.
 
Ei venninne ba meg om å prøve å amme hennes barn, fordi hun ikke fikk det til selv. Hun hadde så lyst å amme, men fikk store sår og barnet la ikke nok på seg tross iherdige forsøk og mye hjelp fra både jordmor og ammehjelper. Og jeg sa at hun godt kunne prøve å amme min datter hvis hun ville, bare for å se om det gikk bedre med et barn som "klarte" ammingen.

Det er vel bare en av tingene jeg endret syn på etter at jeg ble mamma, for i utgangspunktet tenkte jeg nok "absolutt ikke, kun hvis nødvendig" :)
 
Tja. Hadde ikke falt meg inn å gjøre det bare for å prøve, men ser ikke noe problem med det. Mamma og to av søstrene hennes fikk barn samtidig for 30 år siden, og hun sa at de passet og ammet hverandres barn til tider.
 
Jeg har tenkt det er dumt vi ikke har tradisjon for å hjelpe hverandre på amming... hadde sittet langt inne, men tror det er mer på kulturen... men ammet første mann greit, og virker som barn nr to også blir ammet fint... så har sagt jeg vil sjekke om jeg kan donere melk synes det er så trist med de som ikke får til ammingen...
 
Back
Topp