Krykker

Jellybelly

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Fra å ha vært i fin form hele svangerskapet, ble jeg 50% sykemeldt for to uker siden til søndag. Ble for lange dager, rett og slett, så planen var å ha en fridag i uka, og jobbe kortere dager (9-1430). Jeg følte at det hjalp, og jeg fungerte mye bedre på jobb. Jeg hadde et håp om at dette skulle fungere lenge, men i går ble det bråstopp.
Jeg har kjent ubehag i bekkenet av og på innimellom, men jeg har ikke opplevd det som et problem, men i går ble det så vondt da jeg skulle gå av bussen på vei til jobb, at jeg gråt mens jeg gikk, og brukte nesten ti minutter på en tur som vanligvis tar to minutt:( Det kjennes som om mesteparten av smertene sitter i den ene hofta, og det gjør vondt å flytte benet. Det føles som om leddbåndene som holder benet på plass i hofteleddet er slarkete, og at benet nesten går ut av ledd når jeg løfter foten fra bakken.
Jeg holdt ut dagen på jobb, men skaffet meg krykker for å ha noe håp om å komme meg hjem. Praktisk å jobbe på er sykehus;) Jeg ringte legekontoret, og ble anbefalt å holde meg hjemme. Jeg har legetime på fredag, så nå blir det nok 100% sykemelding, iallfall for en periode. Det føles som et stort nederlag, men helsa kommer først, tross alt.
Flere som har bekkenløsning med gangvansker som har måttet ty til krykker? Får dere noen form for behandling? Hvordan bruker dere krykkene? Jeg føler meg utrolig klønete, og vet ikke om jeg bruker de riktig.
ImageUploadedByBV Forum1415788702.779877.jpg

Krykkene har jeg i nærheten stort sett hele tiden. Bruker dem ikke så ofte, men noen ganger (type når jeg har overdrevet litt med aktivitet..) streiker bekkenet helt og da må jeg bare. Har samme følelsen som du, at det er verst på ene sida og kjennes ut som det er noe som holder på å løsne/gå ut av ledd. Bruker krykkene for å avlaste slik at jeg ikke legger all vekten på beinet når jeg går, men viktig å fremdeles belaste litt så ikke musklene i beina forsvinner helt :)

Vurderer å gå til fysioterapeut, det får man jo gratis om man har bekkenløsning, men har hørt om så mange som føler at det ikke hjelper. Har du prøvd fysio eller kiropraktor? Det kan være at du har låsninger i bekkenet også. Det har jeg, og da hjelper det litt med behandling hos kiropraktor for å få ting litt mer på plass :p

Ellers så opplever jeg at det hjelper å ta korte skritt når jeg går, ikke gå for mye i trapper, holde bena samlet når jeg snur meg i senga og inn/ut av bilen.. rett og slett ikke spre beina for mye :p

Takk for at du deler dine erfaringer:)
Jeg følger de tipsene du skriver. Det går fint inne i huset hjemme. Har ingen trapper, heldigvis. Den største utfordringen er å levere/hente 4- og 6-åringen i bhg/skole. Da må jeg bruke krykkene. Men bruker de ikke så mye hjemme. Det gjør litt mindre vondt om jeg vrir benet litt innover når jeg går, men det er nok ikke så bra å gjøre, så prøver å unngå det. Hadde noe av det samme på slutten i forrige svangerskap. Da prøvde jeg fysioterapi, men behandlingen gjorde så vondt, at fysioterapeuten ga meg opp. Hun hadde ikke noe behandling å tilby meg... Jeg skal iallfall be legen min henvise meg til fysio, og gi det et forsøk.

Last edited:
Jeg brukte krykker fra uke 24 forrige gang tror jeg, om ikke tidligere. Klarte aldri å bruke krykkene skikkelig, føltes klønete. Men måtte bare ty til de innimellom

Jo fortere du får behandling for smertene jo mer kan de forhåpentligvis gjøre. Jeg går på vanntrim for gravide som ledes av en fysioterapaut også går jeg til kiropraktor i tilegg. Har både låsning og løsning. Denne gangen ventet jeg litt for lenge med å kontakte kiropraktor og har derfor gått og feilbelastet kroppen noe som har ført til at bekkenet er så rotert at jeg har to cm "høydeforskjell" i skulderbladene. Får fikset det med å få satt på "plass" bekkenet, men viser at det er dumt å gå for lenge. Fysioterapeut er gratis i svangerskapet så lenge du får henvisning fra lege eller kiropraktor hvor det står bekkenløsning med gangvansker. Har også blitt anbefalt manuellterapeut, er visst en fysioterapeut med viderutdanning. Masse man kan prøve! Lykke til! Håper du får god hjelp :)

Jeg har bekkenløsning og bekkenlåsning og må til tider bruke krykker. Skal til legen på fredag, satser på å få henvisning til fysioterapeut da.

Uff da :(

Har ikke hatt så store bekkenplager at jeg har hatt behov for krykker. Håper du får time hos kiro og/eller fysio så du får litt hjelp og veiledning :)

Og en god klem fra meg :)

Jeg må ty til krykker nå. Fikk beskjed en gang ila oktober at det burde jeg prøve for å avlaste. Men har ikke gjort det. Nå er det vondt å innom butikken å kjøpe melk! Hvor kan jeg kjøpe egne krykker? Fikk tips om å låne fra hjelpemiddelsentralen, men siden vi skal flytte etc blir det litt stress med det føler jeg...

Jeg jobber på sykehus ( St. Olavs i Tr.heim), og der selges det krykker til 275,- per par. De leide ut før, men det var så mye svinn.

Vet du at det er bekkenløsning og ikke låsning?
( løsning blir typisk verre utover dagen med mer belastning og låsning er verst om morgenen og går seg mer til med bevegelse)

Jeg er avhengig av å tøye hofteleddsbøyerne for å ikke få problemer i rumpe/ korsrygg/bekken.
Nå i graviditeten tøyer jeg minst en gang, opptil tre ganger om dagen. Men for meg er det magisk og årsaken til at jeg er så bra. Forrige sv. Skap hadde jeg skikkelige bekkenproblemer. Det er det viktigste jeg gjør.
I tillegg tøyer jeg fremsiden av lår, innside lår, gjør bekkenhev(ligge på ryggen og løfte bekkenet med stram mage). Det er min vidunderkur.
Har i løpet av sv,skapet så langt hatt 2 problemer jeg ikke hamler opp med selv, og da går jeg alltid til Naprapat.
De er kjempeflinke til å hjelpe med akutte problemer, og til å komme med forslag til hvordan du kan ta tak i årsaken til problemet.
Var jeg deg ville jeg tatt en tur til Naprapat, manuellterapaut eller kiro. Jeg foretrekker Naprapat, men det er vel en smakssak. Det koster noen kroner, men sannsynligvis kan de i det minste utelukke bekkenlåsning, og sikkert hjelpe deg midlertidig i allefall.
Fysio kan gi deg råd og tips og kanskje noe av det samme, men har ikke erfaring med at de trykkpunktsmasserer( noe som kan hjelpe veldig) eller manipulerer/mobiliserer ledd som er låst)

Ellers er jo bekkenløsning hormonelt, så det beste for bekkenløsningsproblemer er å føde...hehe

Forresten. Bekkenproblemer er sabla vondt og kjipt!

Jeg har ikke vært hos fysio ennå ( var til lege i dag, og fikk henvisning). Jeg veit ikke om det er det ene eller det andre, men smertene blir verre ved aktivitet. Er som regel bra med det samme jeg står opp, og blir verre mot kvelden.

Takk for gode innspill/tips!:)

Back
Topp