Jeg ønsker å gi mitt barn gode strategier for å omgås andre på generelt grunnlag og jeg var usikker på hvordan metoden ignorering påvirker den som ignorerer. Det er jo noe annet når det er voksne som ignorerer f.eks mas om godteri i butikken.
At barnet har spesielle behov ble nevnt mest for å vise at barnet har en grunn til å ha en adferd som de andre barna reagerer på. Så ikke noe barnet skal klandres for og at barnet derfor også har behov for å få rett respons. Jeg lurte på om de ansatte i noen situasjoner kommer opp i at det som er rett reaksjonmåte ovenfor et barn blir feil ovenfor et annet innvolvert barn. På generelt grunnlag egentlig. Uavhengig av diagnoser og mine eksempelsituasjoner.
.
Synes dette er viktige refleksjoner.
Er det riktig å lære barn å ignorere andre barn? Er det riktig å avfeie barnas negative opplevelser og oppsøken etter hjelp fra voksne, med at de ikke skal bry seg om det? Har ikke alle barn behov for (en eller annen) respons?
Ja jeg har vært oppi slike situasjoner der en type håndtering av situasjonen kan være riktig for ett enkelt barn, men feil for et annet/de andre. Derfor bør det helst være to voksne som kan ta seg av begge/alle barna.
Et eksempel kan være at hvorfor er barn ikke får den samme konsekvensen ved en handling, som resten av barna i barnehagen får. Og hvis et barn opplever negativ atferd mot seg selv, bør alltid barnet bli møtt med forståelse for at det var leit og en forklaring av situasjonen.
Last edited: