Kravstor svigermor

Thaliz

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Nå må jeg få ut litt frustrasjon:p
Etter at min svigermor fikk vite at hun skal bli farmor har hun vært veldig kravstor og forlanger veldig mye, eks vil hun være med oss på ultralyd og hun vil at hun at samboer skal hente henne når jeg har født og kjøre henne til sykehuset (har ikke termin før i juli)

Hun har også sagt at hennes barnebar skal døpes, det er vel ikke opp til henne å bestemme?

Vi prioriterer henne veldig mye siden samboer er enebarn, vi besøker henne opp til to-tre ganger i uken. Hun sier stadig vekk "dere må komme på besøk" Og blir nærmest sur hvis vi skal besøke min familie.

Ikke nok med det har hun bestemt at vi skal feire jul hos henne, jeg har sagt vi ikke kan ta stilling til dette nå, vi er i februar mnd:eek:

Hvordan kan vi si ifra på en pen måte at det til tider kan bli litt mye, for hun har en tendens til å høre det hun vil høre:sorry:
Flere som har sånne svigermødre?

Syns samboerens din må prate med henne og bare si det som det er.
Har det noenlunde likt her, bare at min samboer ser ikke hvordan jeg føler det og vil heller ikke prøve å skjønne. Ergo har jeg begynt å komme på andre unnskyldninger og klage over svigermor til venninner (ingen optimal løsning) :-P

Jeg tenker at dere må bli flinkere til å sette ned foten på hver enkelt tog hu kommer med!!
Kan være vanskelig å sette seg ned for en prat og ramse opp alt som har skjedd tidligere :o
Tror dere bør bestemme dere for at dere må begynne å si ifra når hu sier noe som ikke er greit, det er ikke hu som bestemmer!

Det hørtes fryktelig slitsomt ut.. :O
La sambo ta den praten. Jeg er også enebarn men det er ingen som krever alt dette av meg og sambo..
At hun bare har ett barn er ikke noen "unnskyldning"
Hva dere bestemmer og ønsker under svangerskap osv. er opp til dere. IKKE henne.

Huff så strevsomt :(
min mamma ble litt sånn også, og jeg sa klart fra til henne at dette er vår graviditit, vår baby og vi vil ta ting i vært tempo på vår måte. Vi vil gjerne inkludere henne, fortelle henne om store nyheter og dele ting med henne, men på være premisser.

La barnefar ta denne samtalen med henne. Og sett tydelige grenser. Man trenger ikke å si ting på en slem måte, men få henne til å innse at hun kan ikke kreve noe om deres baby. Dere bestemmer over deres lille familie.

Jeg sa ingenting om graviditeten før etpar dager før OUL, og vi sa ingenting om fødselen før på kvelden, hun ble født tidlig om morgenen. Dette for å få fred.

Det funket fint for vår del :)

Her synes jeg samboeren må sette foten ned.
Dette er deres liv og deres barn og dere må da få bestemme selv hvordan dere vil gjøre ting og hvem som skal få være med :)

Jeg ville først hatt en samtale med samboeren, og deretter hadde han måttet ta en prat med sin mor.

Jeg har nevnt det for samboeren;) og han er veldig enig med meg:D
jeg sitter jo nærmest å gruer meg til hver søndagsmiddag haha.

Syns samboerens din må prate med henne og bare si det som det er.
Har det noenlunde likt her, bare at min samboer ser ikke hvordan jeg føler det og vil heller ikke prøve å skjønne. Ergo har jeg begynt å komme på andre unnskyldninger og klage over svigermor til venninner (ingen optimal løsning) :p

haha jeg klager en del til venninnene mine :p de er heldigvis enige med meg. heldigvis så er det ikke obligatorisk å svare på svigermors sms:p uff nå var jeg litt ond, men ja.

Så bra att fu har fått snakkat med samboen din. Syns og att han ska ta den diskusjonen pga de e hans mamma

Uff, kan ikke være lett. Ville først tatt en prat med sambo, og så latt han ta seg av praten med svigermor. Synes hvertfall ikke den samtalen skal være din jobb.

Kjent jeg ble sliten bare å lese dette. Her må kjæresten din ta en prat med moren sin, ellers så må du Gjøre det før babyen kommer. Ellers kan det bli en slitsom nyfødt og barseltid

Snakk med din kjære og la han snakke med sin mor. Bli enige dere i mellom hva hun får delta på og ikke;)husk en aktiv og engasjert svigermor er kjekk å ha til barnepass;)

Snakk med din kjære og la han snakke med sin mor. Bli enige dere i mellom hva hun får delta på og ikke;)husk en aktiv og engasjert svigermor er kjekk å ha til barnepass;)

hun skal ikke få delta på ultralyd, det er uaktuellt :p
barnevakt vet jeg at hun stiller opp på, når den tid kommer;)

Synes samboeren din skal ta den samtalen og den bør egentlig taes så snart som mulig. Det kommer nok til å bale godt på seg. Hun må få vite at, ja hun skal få være en del barnets liv, men hun kan ikke være med på deres private ting.

Ta en prat med svigermor før babyen kommer, jo før jo bedre! Så lenge du og samboeren din er enig, så bør det være en grei sak og snakke med henne om hvordan dere vil ha det. Vi hadde en runde med svigermor her når eldste ble født, hun tok helt av. I dag er hun en super bestemor og svigermor, litt masete i perioder. Men da lukker jeg ørene ;)

Godt samboer er enig med deg da, er jo ett godt utgangspunkt.... Men han/dere må virkelig få snakka med ho om hvordan dere ser for dere tida fremover....

Deres baby så dere som bestemmer feks i forhold til dåp...

Håper virkelig det ordner seg for dere :-)

Kjent jeg ble sliten bare å lese dette. Her må kjæresten din ta en prat med moren sin, ellers så må du Gjøre det før babyen kommer. Ellers kan det bli en slitsom nyfødt og barseltid

...og jeg tenker at nettopp dette er det farligste! Dersom dere ikke tar det opp, vil ditt livs viktigste/ lykkeligste / mest sårbare periode, kunne bli til et mareritt! Når man får baby er det SÅ viktig at andre tar litt hensyn, og dersom du skal bli mamma for første gang og i tillegg må holde ut med et masehue du helst ikke vil ha der, kan det bli fryktelig tøft!!
Jeg heier på deg og håper samboeren din (i verste fall, du) når frem til henne. Få henne til å føle seg viktig og som en stor ressurs for dere, men få forklart henne at dere må få styre deres liv og venne dere til den nye livssituasjonen :)
Masse lykke til :)

Back
Topp