Kosttilskudd for gravide og ammende

Mammatil1jenteog1gutt

Glad i forumet
Himmelbarn
Ja, bruker/brukte dere noen vitaminer når gikk gravid og evt.senere ammet?

Går du på noe nå?

Jeg gikk på folsyre, b12, litt d vitamin og magnesium med første barnet. B12, d og jern etter fødsel. Bare d og b12 nå. Til nestemann vil jeg gjøre det mer "rett" og gå på det de anbefaler: folsyre, jod, jern om behov, omega 3, d vitamin, kalsium og b12.

Jeg tok enten multivitamin, gravidtilskudd eller vitaminbjørner + omega3 helt til jeg bare spydde av dem :hilarious: Hadde fint med alt uansett, helt til uke 24, da hadde jeg lavt jern, så tok det, også etter fødsel siden jeg mistet en del blod. Har tatt litt multivitamin og omega3 etter fødsel også, men ikke kjempeslavisk. I tillegg fikk jeg næringsdrikker på blå resept da jeg ble gravid, drikker dem fortsatt. Var og sjekket stoffskiftet osv nylig, får i meg alt jeg trenger, ammer baby på straks 8 mnd ca. 8 ganger i døgnet nå :happy:

Med førstemann tok jeg gravid- og mamma kosttilskudd (gul eske og etter hvert nycoplus) gjennom hele graviditeten og ammeperioden.

Andre gang tok jeg bare folsyre, jod og jern frem til at babyen var et par mnd gammel og jeg sluttet å amme/pumpe. Tran tar jeg ellers alltid. :)

Anbefaler methylert folat/folsyre da det taes bedre opp av kroppen.

Jeg går enten på Nycoplus Gravid eller Lifeline: https://www.farmasiet.no/catalog/ko...gravid,5000880?recommendationId=3770106491762

Ren og skjær latskap. Var enklere enn å få alt til å passe sammen av de forskjellige produktene, fordi flere av vitaminproduktene jeg gikk på før graviditeten inneholdt andre stoffer og derfor kunne endt opp med dobbelt opp av ting. Fikk beskjed av både fastlege og jordmor at jeg gjerne kan fortsette å gå på dette fram til jeg føder - bare positivt.

Vedlegg

• 1607752684845073225218.jpg
    1607752684845073225218.jpg
    24 KB · Visninger: 1
  • Screenshot_20240601_104443_Chrome.jpg
    Screenshot_20240601_104443_Chrome.jpg
    859,2 KB · Visninger: 1
Tar det samme som jeg gikk på før svangerskapet, bare i andre merker eller doser:

Multivitamin for gravide (nycoplus)
Omega 3 (dette dekkes også i de multivitaminene for gravide fra nycoplus)
Kalsium (tyggetabletter)
Jod
Jern
B12
D-vitamin
B9
B-vitamin kompleks
Kolin
Magnesium

Ja, bruker/brukte dere noen vitaminer når gikk gravid og evt.senere ammet?

Går du på noe nå?

Jeg gikk på folsyre, b12, litt d vitamin og magnesium med første barnet. B12, d og jern etter fødsel. Bare d og b12 nå. Til nestemann vil jeg gjøre det mer "rett" og gå på det de anbefaler: folsyre, jod, jern om behov, omega 3, d vitamin, kalsium og b12.
Går på multivitamin gjort det hele svangerskapet og magnesium ekstra ved siden av selv om det er i multivitaminen grunnet nyrestein problemer!

Også folsyre fra positiv test til uke 14 :)

Back
Topp