Kosthold

Ganske normalt vil jeg si :)
 
Synes vi har et greit kosthold, som har rom for forbedringer.

Vi spiser fiskemåltid kun en dag i uka, mye fordi mannen min ikke er så glad i fisk dessverre. Vi kunne også blitt flinkere til å lage enda mer fra bunnen av (benytter feks suppe-og sausposer).

Vi (sønnen min og jeg) har alltid mye grønt til maten, og godteri, kaker og andre søtsaker er forbeholdt lørdag. Brus drikker vi ikke. Mannen min derimot nyter brus og snacks stort sett hver kveld etter at sønnen har lagt seg. Jeg har forsøkt meg på moralpreken, men den kampen har jeg gitt opp :)
 
Har stort sett et helt vanlig kosthold, men tidvis litt for mye snop på oss voksne. :p
Spiser fisk til middag to ganger i uka, en vegetarrett i uka, og prøver å lage det aller meste fra bunnen av. Men blir en og annen pose med bali kyllinggryte ol. Ellers får eldste lørdagsgodt, og får lov å spise restenr på søndagen. Dessert har vi av og til, kinosnop har vi selv om det bare er tirsdag, ingen restriksjoner på yoghurt eller frukt Og både mor og far er litt for glade i sjokolade, så hender det blir spist litt i løpet av uka. Det er noe vi konstant jobber med da. :p
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p
Signerer denne :)
 
Føler vi er ganske sunne, jeg spiser ikke kjøtt og er opptatt av å spise "ren" mat (ikke Toro) :) spiser mye frukt, grønt, nøtter og linser/bønner, men unner meg gjerne noe godt innimellom da
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p
Enig her.
Men vi drikker vann til maten ;-)

Vi kunne vært flinkere, men jeg orker ikke være hysterisk heller.

Jeg har også sett at et strikt kosthold med null tilgang til godteri hos barn fører til barn som ikke tenker på annet, og fråtser noe vanvittig når de får tilgang... Og at enkelte barn blir urettferdig behandlet ifht eldre søsken fordi de er "for små" til å få.
Dette er noe jeg ikke vil for mine egne.

Her er dessuten eldste så kresen, og tør ikke smake på ny mat.. Han spiste alt han, men da han var ca 2 år så snudde det over natta. Plutselig nektet han, og sånn har det blitt... Aner ikke hvordan vi skal snu det. Han spiser hverken frukt eller grønt... Og ikke så variert med middag heller..

Lillesøstra derimot spiser mye mer variert. Selv om hun også er blitt mer kresen.
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p

Enig med deg.
 
Her spiser vi sunt i ukedagene og slafs i helgen. Er litt bevisst på det,jeg har stillt i bikinifitness og det ble for mye,men mannen bygger,så det blir mye kylling,laks, ris og brokkoli:) noe sønnen elsker også! Men i helga er det svære pizza,burger og taco! Yolo;)
 
Syns vi har greit kosthold. Vi spiser variert og prøver å få med grønnsaker hver dag. Mannen er litt for glad i snop, og kan fort spise godteri på en tirsdag. Jeg prøver å ikke kjøpe snop før til helgen men han er jo en voksen mann så det hender han stopper innom butikken å kjøper seg noe godt. Ungene får godteri på lørdager, men kan godt få en is til dessert i ukedagene. Vi er flinke å spise frukt da, kanskje ikke fem om dagen men ihvertfall to-tre
 
Ja, det vil jeg si. Vi spiser veldig mye grønnsaker, barna elsker det heldigvis. Har nesten aldri brus, saft innimellom. Ellers spiser vi vanlig sunn mat. Blir litt godteri og sånt i helga :)
 
Vi spiser verken særlig sunt eller særlig usunt tenker jeg, men vi spiser variert. Har grønnsaker i en eller annen variant til eller i nesten alle middager, men ikke alltid så store mengder da. Ellers spiser vi brødmat, egg og frukt. Kan fint finne på å ta en is eller drikke saft en hverdag, men er heller ikke slik at vi MÅ ha slikt i helgene (bortsett fra cola til fredagstacoen). Er ganske avslappet når det gjelder kosthold, men som hovedregel drikker vi vann når vi er tørste og spiser ordentlig mat før eventuelle søtsaker.
 
Vi er nok ikke sunne.
Mye brus i hverdagene og alt for lite grønt og frukt og fisk.
Burde vært flinkere, men ikke alltid like lett å endre vanene. :/
 
Vi spiser vel verken Sunt eller usunt.
Vi koser oss mye i hverdagen også, tenker ikke så hardt på om det er Nugatti på brødskiva eller sukker i druene. Jeg orker ikke å leve så striks, livet er kort så vi koser oss mens vi kan. Men vi spiser ikke på oss fedme og hjertesykdommer :)
 
Vi er ganske sunne vil jeg si. Lager mat fra bunnen og har alltid grønnsaker. Spiser litt frukt hver dag, og drikker vann. Kunne kanskje hatt litt mer fisk til middag. Yoghurt spiser vi gjerne, og litt søtt blir det også. Men alt i alt synes jeg det er bra.
 
Vi har ett strikt kosthold. Mini er bare 1,5 år enda da. Vi har hjemmebakt brød, middager med rene råvarer, grønnsaker til alle dagens måltider, og chiapudding er det beste mini får. Frukt er forbehold helg sånn i utgangspunktet. Nå har jo mini begynt i BHG og der spiser de frukt hver dag, men det er helt OK. Men! I bursdager og lignende bryr jeg meg egentlig ikke om kake og div, her har vi besteforeldre som skulle tro de hadde som sitt livs oppgave å skjemme bort barnebarnet sitt så der gidder jeg rett og slett ikke si noe. Vi har et strengt og stramt kosthold i hverdagene og da betyr bursdager lite. Men nå skal det sies at jeg studerer ernæring og mannen min jobber innenfor matindustri så her er vi opptatt av det :)
Vi har også et relativt strigt kosthold, så nå ble jeg litt interessert:) Frukt kun i helgen, er det pga sukkerinnholdet? Også lurte jeg på chiapudding, hva er det gunstig for? Hva bruker du som mellommåltider til en på 1,5 år når han ikke får frukt? Jenta mi er snart tre og får gjerne en banan hvis det drøyer mellom måltidene eller hvis hun spiser litt dårlig til kvelds f.eks. Hun kunne godt fått ei gulrot isteden, men hun synes det er for hardt å tygge, så den kommer bare ut igjen i mindre biter...
Hva tenker du om yoghurt, forresten? Jeg synes det er vanskelig å finne yoghurt uten et lass med sukker. Nå går det i dobbel 0% (eller hva den nå heter), men hun vil bare ha den med blåbær, så det er jo begrenset hvor lenge hun gidder å spise den... Naturell yoghurt med frukt/bær vil hun ikke ha:(
 
Vi har også et relativt strigt kosthold, så nå ble jeg litt interessert:) Frukt kun i helgen, er det pga sukkerinnholdet? Også lurte jeg på chiapudding, hva er det gunstig for? Hva bruker du som mellommåltider til en på 1,5 år når han ikke får frukt? Jenta mi er snart tre og får gjerne en banan hvis det drøyer mellom måltidene eller hvis hun spiser litt dårlig til kvelds f.eks. Hun kunne godt fått ei gulrot isteden, men hun synes det er for hardt å tygge, så den kommer bare ut igjen i mindre biter...
Hva tenker du om yoghurt, forresten? Jeg synes det er vanskelig å finne yoghurt uten et lass med sukker. Nå går det i dobbel 0% (eller hva den nå heter), men hun vil bare ha den med blåbær, så det er jo begrenset hvor lenge hun gidder å spise den... Naturell yoghurt med frukt/bær vil hun ikke ha:(
Altså - ikke frukt KUN i helgene, men frukt er hovedsakelig forbeholdt helg. Men så skreiv jeg jo at mini blir nå servert frukt i BHG og det er helt OK det altså. Frukt inneholder masse vitaminer og mineraler så det er viktig det også :) jeg er ikke så hysterisk at jeg tenker så fryktelig mye på fruktsukkeret, men kanskje mer det og ha frukta litt "hellig" så det fortsatt er like stas med en banan som sjokolade, og når vi er i selskap vil han heller ha feks druer enn muffins. Han liker gulrøtter om jeg skjærer det i tynne strimler men foretrekker avokado, agurk, tomater, paprika eller sukkererter som snacks/mellommåltid :) chiafrø er blant annet en god kilde til omega-3-fettsyrer, men inneholder også kalsium, antioksidanter mm. Yoghurt har jeg faktisk laget selv (det er superenkelt), helt til jeg ble gravid igjen, så nå spiser vi også den double 0% som er den eneste smakstilsatte jeg har funnet uten tilsatt sukker.. Ellers elsker mini her vanlig naturell også, men det er ikke jeg noen storfan av ;-) også er det jo fullt mulig å tilsette fruktpuré selv da, lage mos av for eksempel epler eller fiken og fryse ned i små posjoner - om det er klumper som er problemet da :) her går det mest i double 0% med fersken og pasjonsfrukt, er jo litt fruktsukker i det da, men det går altså helt fint - han er jo et barn i vekst :) en fin huskeregel er å aldri kjøpe produkter som appellerer til barna, de er sukkerverstinger :D
 
Jeg har et helt rævva kosthold! Dessverre. Skal ta meg sammen etterhvert.

Ungene får bra mat selv om jeg ikke lager like mye mat fra bunnen av som før. Dette kommer til å ta seg opp igjen når jeg får ork og motivasjon igjen.
 
Her er nok ikke vi så flinke, desverre. Men er godt og variert kosthold har vi. Lille får hjemmelaget mat foreløpig, og når hun blir stor nok til å spise vår mat vil jeg bli mer bevisst selv også, for hennes del :) Og det er nok godt for meg også. Godteri er jeg personlig ikke så glad i, men det hender. Mannen derimot, han er vanskelig å holde unna godteskåla.
 
Vi spiser ganske så sunt til hverdags. Fisk 2-3 ganger i uken (middag). Mye grønnsaker, salat etc etc til middagene våre pluss også litt til brødmaten. Grovt brød eller grove knekkebrød er forkost, lunch og kveldsmat. Ost, skinke, makrell, egg, leverpostei etc er gode påleggsvalg her hos oss.
Ingen her er veldig glad i frukt, men kommer noen over noe som smaker er det selvsagt "fritt frem". Helgene kunne vært sunnere - blir ofte både litt vin, snacks og snop/kake og is. Men vi prøver tenke "lite men godt".
 
Last edited:
Har alltid grønt til middagen. Godteri prøver vi å bare spise i helga, men det er litt vanskelig. Når minien blir noen år til tror jeg det blir godisforbud i ukedagene før klokka 21 :p
 
Back
Topp