Kosthold

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Har du og familien et sunt kosthold? Hva legger du i et sunt kosthold? Spiser dere godis, kake, brus etc i ukedagene? Hva får ungene lov til?
 
Hmm... Kunne kanskje ha spist litt mere grønt til middag, enn vi gjør, men ellers synes jeg vi lever helt ok. Vi har noen perioder, hvor det går litt vel mye cola i hverdagen, men det er bare sånne perioder, og så går det en stund til neste gang igjen.

Guttungen får av prinsipp kun godteri el. lign i helgen - samme med sjokoladepålegg og lign.
 
Vi har ett strikt kosthold. Mini er bare 1,5 år enda da. Vi har hjemmebakt brød, middager med rene råvarer, grønnsaker til alle dagens måltider, og chiapudding er det beste mini får. Frukt er forbehold helg sånn i utgangspunktet. Nå har jo mini begynt i BHG og der spiser de frukt hver dag, men det er helt OK. Men! I bursdager og lignende bryr jeg meg egentlig ikke om kake og div, her har vi besteforeldre som skulle tro de hadde som sitt livs oppgave å skjemme bort barnebarnet sitt så der gidder jeg rett og slett ikke si noe. Vi har et strengt og stramt kosthold i hverdagene og da betyr bursdager lite. Men nå skal det sies at jeg studerer ernæring og mannen min jobber innenfor matindustri så her er vi opptatt av det :)
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p
 
Vi har ett strikt kosthold. Mini er bare 1,5 år enda da. Vi har hjemmebakt brød, middager med rene råvarer, grønnsaker til alle dagens måltider, og chiapudding er det beste mini får. Frukt er forbehold helg sånn i utgangspunktet. Nå har jo mini begynt i BHG og der spiser de frukt hver dag, men det er helt OK. Men! I bursdager og lignende bryr jeg meg egentlig ikke om kake og div, her har vi besteforeldre som skulle tro de hadde som sitt livs oppgave å skjemme bort barnebarnet sitt så der gidder jeg rett og slett ikke si noe. Vi har et strengt og stramt kosthold i hverdagene og da betyr bursdager lite. Men nå skal det sies at jeg studerer ernæring og mannen min jobber innenfor matindustri så her er vi opptatt av det :)

Jeg burde ansette deg til et lynkurs jeg. Skjønner meg ikke på kosthold i det hele tatt, og ville egentlig ønske, at jeg var litt mere opptatt av det... :p
 
vil si vi har et ok kosthold. Jeg ønsker å gi datteren vår en god start på livet, så prøver å lage minst mulig med halvfabrikat, og vi spiser mye frukt og grønt. Godteri og slikt er i størst grad forbeholdt helg. men vi kan finne på å kose oss midt i uka noen ganger også. Men vi vil være mer bevisste når vesla blir litt større. ho er bare 9 mnd enda.
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p
Enig med deg
Er nok sånn her også
 
Vil si vi spiser sunt hvertfall og variert.
Spiser mye fisk, kylling og magre produkter, mye grønnsaker og grovt brød og kornprodukter.
Lager det meste fra bunnen av.
Men vi spiser yoghurt, brunost og syltetøy, vi drikker også juice og saft, ikke hver dag, men det hender.
Brus og godis i helgene :)
 
Følger kostholdsanbefalingene fra helsedirektoratet. :)
 
Vi har ett strikt kosthold. Mini er bare 1,5 år enda da. Vi har hjemmebakt brød, middager med rene råvarer, grønnsaker til alle dagens måltider, og chiapudding er det beste mini får. Frukt er forbehold helg sånn i utgangspunktet. Nå har jo mini begynt i BHG og der spiser de frukt hver dag, men det er helt OK. Men! I bursdager og lignende bryr jeg meg egentlig ikke om kake og div, her har vi besteforeldre som skulle tro de hadde som sitt livs oppgave å skjemme bort barnebarnet sitt så der gidder jeg rett og slett ikke si noe. Vi har et strengt og stramt kosthold i hverdagene og da betyr bursdager lite. Men nå skal det sies at jeg studerer ernæring og mannen min jobber innenfor matindustri så her er vi opptatt av det :)
Samme her egentlig, men vi tillater oss å spise litt frukt i hverdagen ;) Mye vitaminer og næringsstoff jeg mener er bra i frukt, selv om det består av mye fruktsukker. Så lenge man har et sukkerfritt kosthold ellers, ser jeg ikke på frukt som noe negativt. Alt med måte selvsagt!
 
Spiser sunt og hjemmelaget og aldri "crap" i ukedagene. Ungen her foretrekker foreløbig frukt fremfor godis
 
Nå ble jeg nysgjerrig :p hva anbefaler de?
Klipper og limer her jeg:

HELSEDIREKTORATETS KOSTRÅD
1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
4. Spis grove kornprodukter hver dag.
5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
11. Velg vann som tørstedrikk.
12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Her er hele brosjyren hvis du vil ha med forklaringer: https://helsedirektoratet.no/Lists/...s/1014/Helsedirektoratets kostråd IS-2377.pdf
Det er samme rådene som du får på matportalen selvfølgelig, sikkert samme som du en gang lærte på skolen, samme som du får høre på helsestasjonen osv. :)
 
Syns absolutt kostholdet vårt bør være godkjent, vi baker alle brød selv og lager middag fra scratch med ferske råvarer hver dag, ingen halvfabrikata. Spiser vegetarmat 1-2 dager i uka og fisk minst to ganger i uka, av kjøtt spiser vi primært kylling og magert kjøtt som svin; karbonadedeig, pølser og grillmat spiser vi maks et par ganger per måned. Brus og saft har vi aldri i hus, og godteri, Nugatti, kjeks og lignende kjøper vi aldri.

Når så det er sagt, så har vi et avslappet forhold til f.eks sukker - brunost, yoghurt og frukt spiser vi til hverdags hos oss, og i bursdagsselskaper eller på besøk hos besteforeldre er det ingen begrensninger på kake, vafler, is, chips og lignende, jeg mener at slike ting har sin plass i et vanlig, variert kosthold på lik linje med alt annet.
 
Akkurat nå er det ikke så bra som jeg ønsker at det skal være. Nå handler det om å få i seg mat, men ikke hjemme laget, og lite frukt og grønt. Snop, kaker og brus o.l har vi i helgene, men vi spiser ikke mengder.

På sikt skal vi tilbake til et sunnere kosthold
 
Samme her egentlig, men vi tillater oss å spise litt frukt i hverdagen ;) Mye vitaminer og næringsstoff jeg mener er bra i frukt, selv om det består av mye fruktsukker. Så lenge man har et sukkerfritt kosthold ellers, ser jeg ikke på frukt som noe negativt. Alt med måte selvsagt!
Nei - mente på ingen måte og snakke stygt om frukt altså, frukt er viktig det også. Men vi liker å ha hovedfokus på grønnsaker i hverdagene :) også synes jeg det er helt himmel at mini tror at eple er godteri liksom.. Selv om at han vet sjokolade smaker godt altså :p tenker at viss frukt kommer som en stor del i hverdagen vår nå blir det ikke like stas med det som snacks. Men nå har jo mini begynt med det i BHG på daglig basis da, så han lærer vel at det ikke er godteri snart :p
 
Jeg burde ansette deg til et lynkurs jeg. Skjønner meg ikke på kosthold i det hele tatt, og ville egentlig ønske, at jeg var litt mere opptatt av det... :p
Haha! Det er egentlig fryktelig interessant! Også må jeg anbefale Facebook gruppa "hjemmelaget babymat" (håper det er OK å anbefale den da, du skravler vel ikke mindre her fordeom), selv om den heter babymat er det mange nyttige tips til oss voksne også. Og husk at man kommer langt med sunn fornuft! :D
 
Vi spiser variert ;) etter dagens betegnelse på sundt så vil jeg ikke si sundt :) men nå mener jeg et sundt kosthold er et variert kosthold, godis og kos i helgene og ingen sukkerpanikk ;) tenker da på de som Forbyr nugatti, brunost og yoghurt pga sukker, vi er ikke helt der, heller mer avslappet :p . Vi drikker også juice og saft til maten, vi er aktive alle mann og tenker det er enda viktigere enn å telle gram med sukker :p

Ganske likt her, vi har som regel ikke saft i hus da jeg ikke liker det. Men juice får eldste og yngste har fått drikke så mye baby juice han bare vil når han er syk. Men omtrent alle middager lages av det jeg tenker på som gode råvarer, men vi har ikke melkeprodukter i maten (allergi mot melk, soya og tomat her).
 
Spiser sunn mat i form av at vi lager alt fra bunnen, tar egentlig ikke lenger tid enn halvfabrikata om man planlegger litt :) Går i mye kylling/laks i ukedagene. Ellers slår vi skikkelig til med kos i helgene, gryter, biffer, chips osv. Er over gjennomsnittet gla i mat, så det å ikke skeie ut er ikke min greie iallefall.....:p
 
Mener det ikke er så ille, men det kunne ha vært bedre! Her blir det alt for lite fiskemåltider, må skjerpe meg der. Ellers så drikker vi omtrent ikke brus, kun et glass eller to til ungene på lørdagskveld. Godteri er også forbeholdt helga, det hender selvfølgelig at vi skeier ut andre dager i uka også.
 
Back
Topp