Kosthold for gravide

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Da har vi gått inn i den tiden hvor en masse mat er fy-fy. Senest i dag tidlig spiste jeg spekeskinke på skiva av ren forglemmelse. :(

Jeg som liker så godt spekemat synest dette er kjipt. :-P Vel, heldigvis kan jeg spise fenalår i jula denne gangen. Vi pleier å ha et på benken som alle går å småspiser av, det lukter ikke jul uten. :-D

Heldigvis er ikke sjokolade på nei-lista! :-P

heldigvis liker jeg ikke så mye av den nei maten :P så nå krysser jeg bare fingrene for at jeg ikke får dilla på spekemat denne graviditeten også, det var eneste maten jeg klarte å spise fra uke 20 sist :P
akkurat nå er det salt lakris som gjelder, å de mengdene jeg spiser

de mengdene jeg spiser hjelper på fordøyelsen skulle d stå der :P
heldigvis liker jeg ikke så mye av den nei maten :p så nå krysser jeg bare fingrene for at jeg ikke får dilla på spekemat denne graviditeten også, det var eneste maten jeg klarte å spise fra uke 20 sist :p
akkurat nå er det salt lakris som gjelder, å de mengdene jeg spiser
**å de mengdene jeg spiser gjør at jeg ikke er forstoppet like mye nå**

Jeg kommer til å savne brødskiva med saltpølse og agurk. ellers tror jeg det skal gå bra.

Hva med å steke spekeskinken, da kan du jo spise den ;) Ikke helt det samme men, bli mer som salt bacon :)

Har heldigvis ikke hatt lyst på spekemat , men er glad vi ikke er i desember nå for da hadde jeg nok fått veldig lyst på :p

Du kan spise vanlig salami selv om du er gravid.
Salami er rått kjøtt, så anbefalingene går på å unngå salami også. Så lenge kjøttet ikke har vært varmebehandla opp til en viss temperatur så kan det være fare for toxoplasma (eller var det listeria?) Husker ikke helt. Skal se om jeg finner linken :)

Da jeg var gravid for to år siden kunne man spise salami. Man kan egentlig spise alt kjøttpålegg som er plastpakket, men det anbefales ikke. Jeg er ikke så veldig glad i salami, så for min del spiller det fint liten rolle om man kan spise det eller ikke.

Kjente litt på det i påsken når de andre spiste flatbrød med rømme og fenalår og jeg måtte spise noe annet, er utrolig glad i det, men det går :-)
Men er glad jeg slipper å holde meg unna skalldyr for elsker det :-) :-)

Salami hadde jeg på skiva en sjelden gang i forrige svangerskap. Sjansen for å få i seg disse bakteriene er jo ikke stor, men om det hadde skjedd så hadde jeg nok hatt problem med å tilgi meg selv. :( Nå kan man jo få det i seg av uvaska frukt og grønnsaker også så uansett hvor "fanatisk" man er så kan man være uheldig.

Salami hadde jeg på skiva en sjelden gang i forrige svangerskap. Sjansen for å få i seg disse bakteriene er jo ikke stor, men om det hadde skjedd så hadde jeg nok hatt problem med å tilgi meg selv. :( Nå kan man jo få det i seg av uvaska frukt og grønnsaker også så uansett hvor "fanatisk" man er så kan man være uheldig.
Sånn tenker jeg også :)

uansett handler det vel mest om å bruke sunn fornuft, ha god hygiene på kjøkkenet, som man burde ha hele tiden uansett og leve tilnærmet normalt. :)

Da jeg var gravid for to år siden kunne man spise salami. Man kan egentlig spise alt kjøttpålegg som er plastpakket, men det anbefales ikke. Jeg er ikke så veldig glad i salami, så for min del spiller det fint liten rolle om man kan spise det eller ikke.

Og da jeg var gravid for tre år siden, kunne man ikke det ;-) salami går ikke under kategorien vanlig oppskåret kjøttpålegg, men under kategorien spekemat.

Jeg har visst glemt alt dette jeg :confused:
Spiser ALDRI salami til vanlig, men hva tror dere jeg har hatt på skiva de to siste dagene? :bag:

Spiste koldtbord i påsken, brie og spekeskinke er noe av det beste jeg vet :( spiste bare røykalaks med agurk da, veldig godt det også :)
Rart å si nei til mat man elsker!

Back
Topp