Koronavaksine dose 4, hvilke råd har du fått av din lege/jordmor?

Ikke tatt noen doser og kommer ikke til å ta det heller, selv om det blir anbefalt. Hadde corona i starten av svangerskapet og det var en lett forkjølelse. Mer skeptisk til mulige bivirkninger av vaksinen enn sykdommen.

Tror ikke man bare blir tilbudt det, jeg måtte selv ringe coronatelefonen for å få time til 4. dose med den nye vaksinen som gir høyere beskyttelse mot den nye varianten. Fikk time med en gang, heldigvis :-)

Har forresten hatt corona jeg også, men kjenner flere som har fått det 2 ganger, og den sjansen ser jeg ingen grunn til å ta, når man kan få en 4. dose :p

Gravide i 2. og 3. trimester anbefales nå vaksine og får tilbud om det, nytt av i morges. Jeg har time på fredag.

Uff, blir skikkelig stresset av dette. Jeg er livredd for å ta den nå når jeg er gravid. Er det helt trygt?! Men er og veldig redd for å få korona igjen..
Er IKKE imot vaksine, bare veldig redd bivirkninger. Har tatt to doser, men ble sikkelig dårlig av dose 2!

Dere som har tatt nå nettopp, fikk dere bivirkninger dagen etter??

Jeg merket ingenting av dose 1, mye av dose to (tok den så tidlig jeg kunne etter dose 1), ingenting av dose tre. Lenge siden den og kkke bekymret for dose fire.

Fra Stavanger aftenblad-artikkelen:

Disse tre risikogruppene vil nå få tilbud om en fjerde dose:
1. Personer i aldersgruppen 18–64 år med underliggende sykdom som medfører fare for alvorlig forløp av korona.
2. Ungdom i aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom.
3. Gravide i 2. og 3. trimester.
– Disse gruppene har økt risiko for alvorlig sykdomsforløp ved koronasykdom. De fleste av de som tilhører disse gruppene ble prioritert da de fikk grunnvaksinering med dose 1 og 2, sier Midtgarden

Skjermbilde fra artikkelen

Vedlegg

• 2649D71F-A4FC-4627-A6FD-AD133B4F27C7.jpeg
    2649D71F-A4FC-4627-A6FD-AD133B4F27C7.jpeg
    268,3 KB · Visninger: 3
Jeg har fått anbefalt å ta 4. dose av jordmor og skal ta både den og influensavaksinen (ikke samtidig).

Jeg har fått anbefalt å ta 4. dose av jordmor og skal ta både den og influensavaksinen (ikke samtidig).

Det blir nok samme her, vet du forresten hvor lang tid det må gå i mellom de to vaksinene?

Uff, blir skikkelig stresset av dette. Jeg er livredd for å ta den nå når jeg er gravid. Er det helt trygt?! Men er og veldig redd for å få korona igjen..
Er IKKE imot vaksine, bare veldig redd bivirkninger. Har tatt to doser, men ble sikkelig dårlig av dose 2!

Dere som har tatt nå nettopp, fikk dere bivirkninger dagen etter??
Forstår godt du blir stresset.
Som gravid vil man bare så inderlig verne om babyen i magen og gjøre alt rett :Heartpink

Nå som det er gått noen år med koronaen og de har rukket å gjøre ulike studier er de ganske tydelige på at gravide i 2 og 3 trimester anbefales en oppfriskningsdose, da man er litt ekstra utsatt for alvorlig sykdom ved smitte. Heldigvis opplever de fleste det de kaller mild sykdom, men noen blir også ganske syke, så jeg tror det er lurt å følge anbefalingene om en ny dose. Da beskytter du også babyen mot koronadykdom de første månedene etter fødsel :)

Jeg har nettopp tatt en ny dose, hittill av bivirkninger er kun ømhet ved stikkstedet/øm arm, det varer kun noen dager før det går over :)

Fikk fjerde dose kl 9 i morges. Stiv arm, ellers i god form. Vaksinesenter hadde ikke fått med seg anbefalingen, så måtte flere ganger svare på «men du er jo så ung…?»

Har dere bare bestilt time på egenhånd? Jeg har fått time til legen nå på onsdag. Skal ta blodprøver for å sjekke vitaminer. Tenkte å spørre ham om både korona- og influensavaksine. Men hvis jeg kan bestille utenom er det kanskje bedre?
Er usikker på hvor mange doser jeg skal ta. For var prøver da jeg skulle ta dose 3, så ble anbefalt å vente med den siden jeg muligens kunne være nygravid på det tidspunktet.

Har dere bare bestilt time på egenhånd? Jeg har fått time til legen nå på onsdag. Skal ta blodprøver for å sjekke vitaminer. Tenkte å spørre ham om både korona- og influensavaksine. Men hvis jeg kan bestille utenom er det kanskje bedre?
Er usikker på hvor mange doser jeg skal ta. For var prøver da jeg skulle ta dose 3, så ble anbefalt å vente med den siden jeg muligens kunne være nygravid på det tidspunktet.
Jeg ringte koronatelefonen i kommunen og bestilte time der. Mange har også link til timebestilling på kommunens hjemmeside :)
Influensavaksinen kommer mellom uke 40-41-42, litt avhengig av hvor du bor. Jeg bestilte time til Influensavaksine på apoteket, da de hadde ledig allerede i uke 40. Det kan du gjøre via apotek1 eller vitusapotek sine hjemmesider. (Da koster det 399,-)
Ellers kan du få avtalt time på legekontoret ditt, da er det enten gratis eller en liten egenandel, jeg husker ikke helt. Hør med legen din når du er der til uka :)

Viste seg at vi har drop-in her i kommunen. Så da skal jeg innom i morgen. Gruer meg litt, for ble ganske dårlig av dose 2.
Skal også ta vanlig influensavaksine. Fikk høre fra legekontoret at de venter å få den uti oktober en gang. :)

Viste seg at vi har drop-in her i kommunen. Så da skal jeg innom i morgen. Gruer meg litt, for ble ganske dårlig av dose 2.
Skal også ta vanlig influensavaksine. Fikk høre fra legekontoret at de venter å få den uti oktober en gang. :)
Så godt du får tatt den i morgen
Jeg ble også ganske dårlig et par døgn etter dose 2, men etter både dose 3. og 4. har jeg kun hatt litt ubehag i armen.
Lykke til, det går nok kjempefint :)

Back
Topp