Korona vaksine - kva råd har de fått?

Fikk anbefalt av fastlege om å ta den pga. delta-varianten pga at gravide er per definisjon er i risikogruppen. Forskning fra USA viser ingen forskjell på aborter/fosterskader/for tidlig fødsel/dødfødsel mellom de som har fått vaksinen og de som ikke har det.
Tenker som flere her skiver: vaksinen er nok mindre farlig enn viruset...

Jeg tok den i uke 15. legen min ga klarsignal til å ta den etter uke 12. Har også selv tenkt at det trolig er bedre for fosteret å bli utsatt for vaksinen, kontra selve viruset. Søsteren min som jobber på nyfødtintensiv anbefalte meg også å ta den, spesielt etter å ha sett hvordan delta varianten har påvirket flere fostre etter at mor har vært smittet av det viruset. I Norge er det mye gravide «ikke får lov til», så når fhi har gått ut med at etter uke 12 kan/anbefales det at gravide tar den, ja da velger jeg å stole på det :)

Har du mulighet til å fortelle hvordan fostere har blitt påvirket etter at moren har hatt corona?

Har du mulighet til å fortelle hvordan fostere har blitt påvirket etter at moren har hatt corona?
Ikke annet enn at det har vært flere foster innlagt på nyfødtintensiv med større eller mindre problemer/skader de har relatert til delta-viruset (at mor har vært smittet)

Jeg har fått anbefalt av min fastlege å ta den, ettersom jeg jobber i et yrke der jeg har daglig kontakt med barn, ungdommer og familier. Men jeg venter til litt uti 2.trimester. Var - og er egentlig fortsatt - litt nervøs for det, men har bestemt meg for å høre på legen min.

Ikke annet enn at det har vært flere foster innlagt på nyfødtintensiv med større eller mindre problemer/skader de har relatert til delta-viruset (at mor har vært smittet)
Takk for svar! Jeg er så usikker på vaksinen så godt å høre meninger fra begge sider. Jeg er som andre skriver her redd for at nå åpner samfunnet såpass mye opp at det blir vanskelig å klare å unngå smitte. Selv om jeg lever relativt isolert på fritiden min så er jo de single kollegane mine på Tinder-dates og fester etterhvert.

Hei! Det er veldig mange ulike råd og anbefalinger rundt omkring kan det virke som, og også ulik praksis i våre naboland for eks. Hvor et land anbefaler alle gravide å ta vaksine og det andre anbefaler ingen gravide (husker ikke hvem som var hvem av Sverige og Danmark).
Selv ble jeg anbefalt å ikke ta vaksine, med begrunnelse om at jeg ikke har risikofaktorer for å utvikle sterke symptomer om jeg blir smittet av corona. Dette er i Oslo.
Utifra hva jeg selv har klart å lese meg opp på - ikke fagkyndig på noe vis - ser det ut som det verken er veldig stor risiko verken ved å ta vaksine eller få corona for gravide, i det store bildet.
Jeg skulle gjerne tatt vaksinen nå, men lytter selvsagt til legens anbefalinger. Og er egentlig ikke veldig bekymret verken for vaksine eller smitte.

Nå har vi heldigvis et av verdens beste helsevesen , men det skremmer meg at mange gravide i andre land har dødd av corona. I Brasil og USA har mange dødd: https://www.tv2.no/a/13973351/
Hvis jeg ikke var gravid hadde jeg ikke fryktet viruset i like stor grad. Men jeg vet jo hvor tungt det er å puste som høygravid når en er helt frisk, så det frister ikke å være syk i tillegg.

Har blitt anbefalt om å ikke ta den av legen min, da man ikke vet hvilken konsekvenser det kan få for barnet senere.. om det er rett, vet jeg ikke, men stoler på han. Jeg har ingen sykdommer

Jeg var hos jordmor i går og spurte henne om vaksine. Hun har også jobbet med vaksinering i kommunen og sa at de faktisk ikke fikk lov til å vaksinere gravide med mindre de hadde fått en spesiell melding fra fastlege om at de skulle vaksineres.

Hun var også enig i min vurdering av at så lenge man ikke er i noen form for risikogruppe så var det veldig greit å ikke ta sjansen. All den tid man faktisk ikke har noe særlig data på hvordan vaksina påvirker (friske) gravide og foster.

Er man i risikogruppe av en eller annen årsak er selvfølgelig saken en helt annen!

Jeg var hos jordmor i går og spurte henne om vaksine. Hun har også jobbet med vaksinering i kommunen og sa at de faktisk ikke fikk lov til å vaksinere gravide med mindre de hadde fått en spesiell melding fra fastlege om at de skulle vaksineres.

Hun var også enig i min vurdering av at så lenge man ikke er i noen form for risikogruppe så var det veldig greit å ikke ta sjansen. All den tid man faktisk ikke har noe særlig data på hvordan vaksina påvirker (friske) gravide og foster.

Er man i risikogruppe av en eller annen årsak er selvfølgelig saken en helt annen!

Hum..det høres merkelig ut! En får jo ikke legeerklæring for å få vaksine. Er jo mange gravide som har vaksinert seg. En må vel bare krysse av for at en er forbi 1 trimester ?

Har fått beskjed fra fastlege om å ikke ta den. Men nå begynner smitten å gå opp her jeg bor og det er mye av deltasmitten. Begynner å bli bekymret for å gå tilbake til jobb etter ferie ettersom jeg jobber i butikk møter mange kunder hver dag. Vrt jo ikke om noen har med seg smitte. Andre som ikke er vaksinerte og møter mye folk hver dag på jobb, hvilken anbefalninger har dere fått?

Har fått beskjed fra fastlege om å ikke ta den. Men nå begynner smitten å gå opp her jeg bor og det er mye av deltasmitten. Begynner å bli bekymret for å gå tilbake til jobb etter ferie ettersom jeg jobber i butikk møter mange kunder hver dag. Vrt jo ikke om noen har med seg smitte. Andre som ikke er vaksinerte og møter mye folk hver dag på jobb, hvilken anbefalninger har dere fått?

Jeg jobber i poliklinikk i psykisk helsevern og møter 3-5 barn/unge/familier hver dag. Tilnærmet alle kollegaene mine er fullvaksinert. Har fått anbefalt å ta vaksinen av min fastlege, selv om det er lite smitte der jeg bor akkurat nå. Fikk bare beskjed om å vente til jeg var kommet noen uker lenger ut i svangerskapet. Planen er å ta den i august.

Jeg jobber i poliklinikk i psykisk helsevern og møter 3-5 barn/unge/familier hver dag. Tilnærmet alle kollegaene mine er fullvaksinert. Har fått anbefalt å ta vaksinen av min fastlege, selv om det er lite smitte der jeg bor akkurat nå. Fikk bare beskjed om å vente til jeg var kommet noen uker lenger ut i svangerskapet. Planen er å ta den i august.
Jeg er i andre trimester men har fått beskjed fra lege om å ikke ta den. Skal høre med jordmor neste uke hva hun anbefaler.

Hum..det høres merkelig ut! En får jo ikke legeerklæring for å få vaksine. Er jo mange gravide som har vaksinert seg. En må vel bare krysse av for at en er forbi 1 trimester ?
Det hun skriver stemmer overens med min erfaring ved vaksinering. Da jeg møtte opp for første dose var de nøye med å forsikre seg om at valget om å la meg vaksinere som gravid var tatt i samråd med fastlegen. De opplyste også om at de som ikke hadde konsultert med fastlegen først, måtte snakke med en av legene som hadde vakt på vaksinesenteret før vaksinen evt ble satt.

Nå er jeg brått usikker, i følge FHI anbefaler de å vente hvis man ikke bor i smitteutsatte områder etc, fordi man er godt beskyttet så fremst de nærmeste rundt en er vaksinert. Men vaksinerte er jo fortsatt smittebærere visstnok, så hvordan beskytter det meg? :oops: Dumt spørsmål I guess but here goes likevel :wacky:

Nå er jeg brått usikker, i følge FHI anbefaler de å vente hvis man ikke bor i smitteutsatte områder etc, fordi man er godt beskyttet så fremst de nærmeste rundt en er vaksinert. Men vaksinerte er jo fortsatt smittebærere visstnok, så hvordan beskytter det meg? :oops: Dumt spørsmål I guess but here goes likevel :wacky:
Vaksinen er ikkje 100% effektiv, men ca 90 % (mest sannsynleg enda mindre for delta-varianten av viruset). Det vil seie at av 100 vaksinerte, er likevel 10 (eller evt fleire mtp delta) mottakelege for smitte. Desse får mest sannsynleg sjølv eit mildt sjukdomsforløp, men er like smittsomme som uvaksinerte smitta personar, og kan dermed spre smitte vidare. Om "alle andre" er vaksinerte, blir alt i alt færre folk smitta, mindre sjuke og faren for å motta smitte blir mindre for også uvaksinerte.

Men snakka akkurat med ei venninne som havna i karantene etter å ha vore i eit selskap med to smitta, vaksinerte personar. Det er ikkje eit heilt uvanleg fenomen, og etter kvart som samfunnet opnar meir og meir opp, folk samlast meir, aukar sjansen for å treffa på smitte for alle, inkludert uvaksinerte som gjerne vert sjukare. Så det er definitivt ein faktor mtp å vurdera vaksinering i graviditeten.

Litt rotete svar, men håpar det forklarte litt :playful:

Vaksinen er ikkje 100% effektiv, men ca 90 % (mest sannsynleg enda mindre for delta-varianten av viruset). Det vil seie at av 100 vaksinerte, er likevel 10 (eller evt fleire mtp delta) mottakelege for smitte. Desse får mest sannsynleg sjølv eit mildt sjukdomsforløp, men er like smittsomme som uvaksinerte smitta personar, og kan dermed spre smitte vidare. Om "alle andre" er vaksinerte, blir alt i alt færre folk smitta, mindre sjuke og faren for å motta smitte blir mindre for også uvaksinerte.

Men snakka akkurat med ei venninne som havna i karantene etter å ha vore i eit selskap med to smitta, vaksinerte personar. Det er ikkje eit heilt uvanleg fenomen, og etter kvart som samfunnet opnar meir og meir opp, folk samlast meir, aukar sjansen for å treffa på smitte for alle, inkludert uvaksinerte som gjerne vert sjukare. Så det er definitivt ein faktor mtp å vurdera vaksinering i graviditeten.

Litt rotete svar, men håpar det forklarte litt :playful:
Tusen takk for informativt svar! Hvor vanlig er det å være smittebærer, uten å være syk, som vaksinert? Da tenker jeg ikke på overflatesmitte etc hvis samboer ikke vasker hendene etter et butikkbesøk, men hvorvidt vaksinerte bærer smitte med seg - uten å utvikle sykdommen selv....... Om det var forståelig :hilarious:

Back
Topp