Korona vaksine - kva råd har de fått?

LilleVannlilje

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Veit det finnes trådar på dette allereie, men dei er litt gamle og frå då mange av oss kun var i 1.trimester. Er der nokon som har fått konkrete råd frå helsevesen ang om ein bør ta vaksinen eller ikkje?

Eg ynskjer veldig å ta vaksinen, då eg har ein jobb der der er vanskeleg å halde avstand. Og eg er veldig lei av å vera bekymra for å bli sjuk :meh: Spurt jordmor/helsestasjon og fått svar: spør fastlegen. Spurt fastlegen og fått svar: Eg veit ikkje, dette seier FHI.

Veit at ein veit litt for lite om dette, men må eg verkeleg bestemma dette heilt sjølv? Syns er veldig vanskelig kjenner eg. Skulle ynskt nokon så tydeleg ja eller nei :grumpy:

Kva tenker andre her no?

Jeg har fått beskjed av jordmor og sykehuset om å ikke ta den, men de sa at de vanligvis anbefaler gravide om å ta den :)

Jeg har fått beskjed av Jm og fastlege og vente til etter fødsel

Jeg har egentlig tenkt å ta vaksinen. Jordmor sa egentlig nei, pga for lite forskning på den. Legen var usikker og refererte til fhi sine sider. Men leste et sted at de anbefaler gravide å ta den i noen land.

Fikk anbefalt av legen min til å vente til etter fødsel, da vi vet for lite om hvordan det og evt senvirkningene vil påvirke fosteret.

Har ikke snakket med legen eller jm om den enda, har ikke tenkt å ta den før etter svangerskapet. Har klart meg i 1,5 år no uten den og vært forsiktig, så klarer et halvt års tid til :)

men leste i avisen ba eller bt at en overlege anbefalte ikke gravide å ta med mindre de var i risikogruppen eller at de jobbet tett i der det er stor fare for koronasmitte. Jeg er ingen av delene :)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta den, men så at det ikke var anbefalt om ikke smittetrykket tilsa at det var nødvendig. Vi bor i nord med lite til ingen smitte (en del i nabokommunen for tiden, men det har så langt ikke spredd seg hit med et eneste tilfelle) og jeg har ingen utsatt jobb, jobber med de samme menneskene hver dag, eller alene, og har ingen stor omgangskrets/få nærkontakter. Jeg skal høre med legen i morgen om jeg er tullete, men tenker i grunn at så lenge de rundt meg er vaksinert så er jeg relativt trygg :happy: Jeg er trygg på vaksinen også, det er ikke det. Men når det kan utsettes, så syns jeg det er helt greit.

Jeg snakket både med fastlege og med koronatelefonen når jeg fikk time til vaksinasjon. Ble anbefalt av begge om ikke å ta vaksinen. Vi kunne se nærmere på det i slutten av svangerskapet / eventuelt etter fødsel. Jeg tenker jeg tar den etter fødsel

Jeg tok første dose i uke 12, og skal ta andre dose om et par uker. Jeg har fått blandede signaler fra helsevesenet, og det ble jeg selv som måtte ta den avgjørende vurderingen. Valgte å ta den da jeg er i risikogruppen, hadde trolig ventet om jeg ikke var det.

Fikk anbefalt av min lege å ta den, i andre trimester, særlig med tanke på delta-varianten. Jeg er ikke i risikogruppen og har kontor-jobb, men bor i Oslo. Legen sa også at det kommer litt an på hvor forsiktig jeg klarer å være. Har ikke helt bestemt meg. Avventer litt, men tror jeg tar den hvis smitten begynner å øke.

Venter siden alle mine nærmeste har tatt vaksina og jeg har mulighet til å ha hjemmekontor så lenge jeg vil. Er ekstra forsiktig og bruker munnbind og spriter meg uansett hvor jeg drar. Skjønner at det er frustrerende at ingen gir klare svar. Det er nok fordi det er for lite forskning på det enda dessverre.

Jeg tok den i uke 15. legen min ga klarsignal til å ta den etter uke 12. Har også selv tenkt at det trolig er bedre for fosteret å bli utsatt for vaksinen, kontra selve viruset. Søsteren min som jobber på nyfødtintensiv anbefalte meg også å ta den, spesielt etter å ha sett hvordan delta varianten har påvirket flere fostre etter at mor har vært smittet av det viruset. I Norge er det mye gravide «ikke får lov til», så når fhi har gått ut med at etter uke 12 kan/anbefales det at gravide tar den, ja da velger jeg å stole på det :-)

Jeg diskuterte det med jordmor da jeg selv ville ta den, hun leste bare det som stod på fhi og sa det var opp til meg. Så nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha tatt 1 dose:happy:

Jeg diskuterte det med jordmor da jeg selv ville ta den, hun leste bare det som stod på fhi og sa det var opp til meg. Så nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha tatt 1 dose:happy:
Ja, er vel det eg også har tenkt etter å ha lest litt. Lege og jordmor kan ikkje gi andre råd enn det fhi har gått ut med så langt, så blir det opp til kvar enkelt å vurdere. Vanskeleg valg kjenner eg, men trur eg kjem til å landa på å la meg vaksinera. Føler meg tryggare no enn tidlegare i og med at fleire og fleire er vaksinert. Likevel kan jo sjølv vaksinerte bære med seg smitte til meg. Enda vanskeligare å halda godt smittevern når "alle andre" etter kvart kan gi meir og meir blaffen i heile pandemien. Spesielt ekkelt med denne delta-varianten som no er den dominerande i landet. Har så ekstremt lite lyst på corona i siste trimester :shy:

Jeg fikk anbefalt av min fastlege å ikke ta den, så lenge man er gravid, Fordi det kunne gå opp til 5år før man visste bivirkningene av den.

Back
Topp