Kontrolltråden

Jeg var inne hos legen i dag (5+1) fordi jeg visstnok måtte inn for å få svar på om jeg skulle fortsette eller slutte på metformin. Tenkte kanskje jeg skulle få mer ut av timen, men eneste var en beskjed om å slutte på metformin og så satt vi opp time til 3. juni når det er gått ca 12 uker.

5 dager før positiv test var jeg hos gynekolog for celleprøve, da fikk jeg beskjed om at grunnet HPV-Virus ønsket hun at vi ikke prøvde neste prøveperiode inntil hun hadde fått svar på prøvene. Hun sa forsåvidt da at "ser at noe har skjedd her, tror ikke du er gravid men du har hvertfall hatt eggløsning". Ringte henne og fikk da beskjed om å komme inn om fire uker, det blir ca 6.mai og da håper jeg jo at innvendig ultralyd kan vise meg et hjerte som slår :Heartred

Jeg ringte til Haugesund (pga IVF) for å høre om jeg skulle slutte på metformin, men fikk beskjed om at legene i Haugesund akkurat hadde fått svar på en studie som viste at gravide skulle fortsette med metformin ut svangerskapet. Jeg har ikke helt påvist PCOS, men ligger i grenseland så var derfor legen forskrev det til meg. Skulle hjelpe på hormonbalansen min. I dag er jeg 5+3. Hmm får kanskje sjekke med fastlegen min også da, men har ikke satt opp time til kontroll der enda.

Jeg skal 16.5, er da 10+4. Starter med lege og så går jeg over på jordmor ca midt i svangerskapet tenker jeg.

Var hos jordmor 9+1, er ikke så mye annet enn samtale, urinprøve og blodtrykkamåling hun får gjort så tidlig :)
Neste kontroll er oul i uke 18 og så jordmor igjen i uke 24. Deretter hver 4.uke.

Hadde legetime for å ta blodprøve i dag. Måtte ta ny blodprøve da de fant ut i uke 12 at jeg produserer et antistoff-M, så måtte ta nye nå i uke 18 for å se om det er økning av antistoffet. Da må det i så fall følges nøye opp.

I og med jeg ikke har kjent noe liv enda og stusset litt over det ba jeg om å få høre hjertelyden. Hun fant den med en gang:Heartred Så herlig å få høre og få en bekreftelse på at det er liv der inne. Nå kan jeg roe tankene litt frem til OUL på tirsdag:shy:

Var på kontroll idag. Fungerer litt annerledes her nede, de lytter ikke etter hjertelyd med doppler, men man får tilbud om å betale for ultralyd hver gang. Siden jeg kjenner småspark innimellom gidder jeg ikke å bruke penger på de ekstra ultralydene (de sjekker at hjertet slår, og måler hvor lang babyen er, 3 slike får vi uansett alltid dekket).
Fikk en liten prat med jordmor, hun anbefaler noen dråper for å få opp blodtrykket mitt litt (det går ikke over 100/60 når jeg sitter hos dem). De var fornøyde med støttestrømpene som ser ut til å tatt hevelsen, og tok nye blodprøver for å sjekke antistoffer +++. Siden jeg har litt symptomer fra blæra sender de også til dyrkning.

Gyn henviste til organrettet UL, som vi har fått time til 23. juli. det er noe som man vanligvis må betale for her nede (det var jeg ikke klar over før gyn sa det) men siden jeg har risikosvangerskap mener de det er medisinsk nødvendig og da dekkes det. Det skal jeg ha her i byen, men det er legene på sykehuset der jeg skal føde som skal ta den (de har tilbud om OUL en dag i uka eller noe sånt her vi bor, ca 1 time fra sykehuset).

Neste kontroll hos jordmor og gyn er 26. juli, så samme uke :p Og da er det også ultralyd igjen hos gyn uansett :p Så blir mye å se på den uka :D

Om 14 dager er det nye blodprøver, og ca 5-7 dager etter det er det ny legetime hos hormonlegen. Blir jammen mange turer til legen her!

Reiser sannsynligvis til Norge i slutten av August, og booker en time hos jordmor i kommunen som jeg var hos før jeg reiste da :)

Back
Topp