Kontrolltråden

Vil ha kontroller hos gynekolog hver uke fom uke 7. Oppfølgning hos fastlege ca 1 gang år mnd og skal gå til jordmor ca hver 14 dag.
 
Ja, gleder meg veldig! Da vil jeg være ca 8+1 (i følge termin utregnet fra første mensdag. Jeg får alltid eggløsning på mellom dag 3 og 7 etter uken min, så håper at jeg egentlig er en uke lenger) :Heartred Nei, går på det pga pcos, den hjelper å holde plagene av sykdommen i sjakk og har gitt meg regelmessig menstruasjon og eggløsning etter mange år med 1-3 menstruasjoner i året. Er heldigvis ikke insulinresistent som mange med pcos blir. Fikk et blodsukkerapparat for å kunne måle selv og jeg har det siste året målt sånn ca hver dag i frykt for at kroppen plutselig skal bli insulinresistent. Livredd for det, hehe.

Har selv pco og har testet ut metformin, men måtte slutte etter 14 dager da jeg ikke gjorde annet enn å fly på do :hilarious: kunne jo ikke forlate hjemmet nesten :hilarious:
 
Har selv pco og har testet ut metformin, men måtte slutte etter 14 dager da jeg ikke gjorde annet enn å fly på do :hilarious: kunne jo ikke forlate hjemmet nesten :hilarious:
Det skjønner jeg godt! Jeg sluttet vel ca fire ganger før jeg klarte det siste gangen forbannet jeg meg på at jeg SKULLE klare det siden jeg samtidig fikk Femar og tenkte det var en super kombinasjon. Da måtte jeg ta begge to tablettene (2x1000) rett før jeg la meg. Da måtte jeg alltid springe på do (hehe) som første ting jeg gjorde om morgenen, men ellers var jeg helt fin! Vet at poenget med 2 x metformin er at de skal fordeles på morgen og kveld, men jeg tenkte at begge på en gang må da være bedre enn ingen i det hele tatt.
 
Det skjønner jeg godt! Jeg sluttet vel ca fire ganger før jeg klarte det siste gangen forbannet jeg meg på at jeg SKULLE klare det siden jeg samtidig fikk Femar og tenkte det var en super kombinasjon. Da måtte jeg ta begge to tablettene (2x1000) rett før jeg la meg. Da måtte jeg alltid springe på do (hehe) som første ting jeg gjorde om morgenen, men ellers var jeg helt fin! Vet at poenget med 2 x metformin er at de skal fordeles på morgen og kveld, men jeg tenkte at begge på en gang må da være bedre enn ingen i det hele tatt.


Jeg ender med å fly på do i flere timer etterpå, så det var umulig å ta de tablettene :hilarious:
Klarer ikke gå på do andre steder enn hjemme så det var et stort problem når jeg var på jobb :rolleyes::meh:
 
Har nå bestilt første kontroll hos legen via nettet så fikk med usikker termin inni bestillingen der :D kan være mell 9-11 uker et sted ved kontrollen, tror selv ca 9 fullgåtte da. Kommer nok til å kombinere lege/ jordmor, prøver legen først.
 
Last edited:
Jeg vurderer å kun gå til jordmor denne gangen. Selvfølgelig ta den første kontrollen hos lege, med blodprøver, men deretter jordmor. Vi får se:)
 
I dag skal jeg og ta blodprøver på sykehuset for å bekrefte graviditeten, og om et par uker blir det tul. Jeg må gjøre det for å bekrefte ovenfor klinikken i Danmark at jeg ble gravid, så de sender oss papirene vi trenger for at kona kan bli medmor:)
 
Vært hos legen idag. Fikk målt hcg og ble henvist til tul :)
 
Når starter man med kontroller? Er uke 12 for sent? :oops:

Jeg skal ikke før i uke 12. Ifølge legesekretæren jeg snakket med kunne man ikke ta blodprøvene før da, så da var det ikke vits i å ta første kontroll før det heller. Har vært på tidlig UL privat i dag da, på eget initiativ.
 
Tror jeg tar første kontroll hos jordmor rundt uke 12. Var tidligere sist, men da var det mest informasjon, så trenger ikke det nå. Hvis jeg venter til uke 12 får jeg nok høre hjertelyd :Heartred
 
Når starter man med kontroller? Er uke 12 for sent? :oops:
Hvis det er første gang, kan det være fint med en kontroll litt tidligere, f.eks. uke 8. Men er ikke så mye de kan gjøre da, bortsett fra å sjekke at urinprøven er ok, og snakke med deg om mat, alkohol, osv. Og at du kan spørre om det du lurer på.
 
Her blir det lege i uke 10, jordmor i uke 12 og ultralyd i uke 13.
 
Har bestilt time hos jordmor nå, uke 11+6 :happy: Bare krysser alle fingrene for at alt går bra til da, føles så lenge til!
 
Skal til første UL i uke 6 (om 2 uker), deretter time hos obsterikeren som skal følge meg opp under graviditeten når jeg er 8 uker på vei. Etter det tipper jeg UL i uke 10-12, ul i uke 20 og sikkert flere ul. Er første gang jeg får oppfølging under hele svangerskapet her i utlandet.
 
Bar hos legen i dag, 5+2. Timen ble egentlig bestilt før jeg visste at jeg var gravid, men da fikk jeg ihvertfall tatt en del blodprøver :)
 
Trodde ikke de tok prøver før uke 12? Har bestilt meg time iallefall når jeg er 12 uker omtrent
 
Har fått første time hos jordmor når jeg er 9 uker. Dette for å få ekstra oppfølging i svangerskapet.
 
Back
Topp