Kontrolltråden

Abstract83

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Julegavene 2019
Her kan vi skrive litt om hvordan det har gått på kontroll hos jordmor/ lege.

Har dere noen formening om hva dere vil gå til, evt. kombinere lege og jordmor?

Krysser jo for at lille spire vil holde seg innabords i 9mnd :Heartbigred Tror jeg kommer til å kombinere begge, men bruke jordmor mest.
 
Jeg er veldig spent. Jeg skal ha første kontroll på Svangerskapspoliklinikken på SSA imorgen, og Jordmor i kommunen uka etter. Og 12. April så skal jeg flytte sammen med kjæresten min. I Tyskland. Så min oppfølgning vil bli der nede. Jeg er spent, og både gleder og gruer meg.
 
Når tar/tok dere først kontakt? Og med hvem? Er 5 uker i morgen og har ikke tatt kontakt med lege eller jordmor enda, bør kanskje ikke vente mer? Syns det er litt vanskelig å måtte be om fri fra jobb pga legetime, vil ikke at de skal vite noe enda.
 
Jordmor i kommunen vil ha alle inn før uke 10. Fastlegen skjønte ikke hvorfor jeg kom direkte fra legevakta på positiv test, han pleide å se gravide for første gang mellom uke 12 og 16.

Jeg tok kontakt med legene som følger meg opp med tanke på binyrebarksvikt, astma og beinskjørhet, og fikk beskjed om at de ville se på meg på svangerskapspoliklinikken på sykehuset før jeg reiste. Så derfor er min første kontroll allerede imorgen (5+2 ifølge noen av kalenderne)
 
Når tar/tok dere først kontakt? Og med hvem? Er 5 uker i morgen og har ikke tatt kontakt med lege eller jordmor enda, bør kanskje ikke vente mer? Syns det er litt vanskelig å måtte be om fri fra jobb pga legetime, vil ikke at de skal vite noe enda.
Kan sikkert ta kontakt :) Er visst vanlig å ha første kontroll mell uke 8-12 tror jeg. Jeg kommer nok til å ta kontakt om ikke for lenge, er litt nervøs ift at jeg er Rhesus negativ. Hadde en SA i November og tenkte ikke over at jeg kanskje skulle tatt en sprøyte innen 3 døgn for å hindre at kroppen min evt produserer antistoffer om blodet til babyen har kommet i mitt blodomløp. Har to Rhesus+ barn fra før.
 
Har fått første time hos jordmor i uke 10.
Men måtte bestille meg time hos legen i morgen (6+3) pga ekstrem svimmelhet som har vart i en uke nå.
 
Jeg ringte legen i dag og hun mente det ikke var nødvendig med kontroll før i uke 12, og da får man i tillegg gjort alle prøvene man skal. Så da ble det bestilt i uke 12 :) Skal i tillegg på TUL i uke 8 da, men det er privat.
 
første kontroll, og noen av prøvene er tatt. Og en full gjennomgang med sykehistorie og medisiner.
 
Bestilte legetime da jeg fikk postiv digital test i uke 5. Vi har forsøkt å bli gravid i et år, og klarte derfor ikke å tro helt på hjemmetestene. «For godt til å være sant!». Ville få det bekreftet hos lege. Som førstegangs gravid var det mange spørsmål og tanker. Var derfor godt å få snakket meg lege tidlig. Vil anbefale dette videre.

Vi har bestemt oss for å kombinere lege og jordmor gjennom svangerskapet.
 
Har vært hos lege og tatt alle mulige blodprøver.
Har også vært hos gyn som jeg hadde oppfølging hos da vi var prøvere.der fikk jeg innvendig ul og vi fikk se et embryo som var 7,3mm stort med bankende hjerte :love7
Er 7+3 i dag.
 
Jeg skal kun gå til jordmor. Men går ikke før jeg er ca 14 uker. Det gjorde jeg sist også :) mulig jeg tar meg en legetime før det. Men var jo igjennom det akkurat samme i fjor så vet hva det går i :hilarious:
 
Har vært hos lege og tatt alle mulige blodprøver.
Har også vært hos gyn som jeg hadde oppfølging hos da vi var prøvere.der fikk jeg innvendig ul og vi fikk se et embryo som var 7,3mm stort med bankende hjerte :love7
Er 7+3 i dag.
Åååå så herlig å få sett et bankende hjerte :Heartred
 
skal til lege igjen idag, men denne gangen er det sjekk av meg, og ikke mini. Lungene må også sjekkes siden jeg har alvorlig astma og allergi (fra barnsben av). Men tror det skal gå helt fint
 
Legen min har så lange ventelister, jeg er veldig fornøyd med henne og det er tydeligvis andre også :p Men jeg må vente sikkert 3 uker for å komme inn til henne.. Så vurderer å gå til ei privat jordmor ganske snart for å få avgårde henvisning til ul blant annet og ta en prat. Ser det koster ca 500kr så det er jo ikke så gale det!
 
Legen min har så lange ventelister, jeg er veldig fornøyd med henne og det er tydeligvis andre også :p Men jeg må vente sikkert 3 uker for å komme inn til henne.. Så vurderer å gå til ei privat jordmor ganske snart for å få avgårde henvisning til ul blant annet og ta en prat. Ser det koster ca 500kr så det er jo ikke så gale det!
Jippi! Jeg fikk faktisk komme til legen min neste tirsdag allerede :) Da får jeg målt hcg forhåpentligvis og blir henvist til tul håper jeg!
 
Jeg har allerde vært på tul. Og har nå bestilt legetime 6 mai, da er jeg 10 +2 dager. Jordmor og ny tul i uke 13 regner jeg med!
 
Jeg har allerde vært på tul. Og har nå bestilt legetime 6 mai, da er jeg 10 +2 dager. Jordmor og ny tul i uke 13 regner jeg med!
Så greit!
 
Jeg var inne hos legen i dag (5+1) fordi jeg visstnok måtte inn for å få svar på om jeg skulle fortsette eller slutte på metformin. Tenkte kanskje jeg skulle få mer ut av timen, men eneste var en beskjed om å slutte på metformin og så satt vi opp time til 3. juni når det er gått ca 12 uker.

5 dager før positiv test var jeg hos gynekolog for celleprøve, da fikk jeg beskjed om at grunnet HPV-Virus ønsket hun at vi ikke prøvde neste prøveperiode inntil hun hadde fått svar på prøvene. Hun sa forsåvidt da at "ser at noe har skjedd her, tror ikke du er gravid men du har hvertfall hatt eggløsning". Ringte henne og fikk da beskjed om å komme inn om fire uker, det blir ca 6.mai og da håper jeg jo at innvendig ultralyd kan vise meg et hjerte som slår :Heartred
 
Jeg var inne hos legen i dag (5+1) fordi jeg visstnok måtte inn for å få svar på om jeg skulle fortsette eller slutte på metformin. Tenkte kanskje jeg skulle få mer ut av timen, men eneste var en beskjed om å slutte på metformin og så satt vi opp time til 3. juni når det er gått ca 12 uker.

5 dager før positiv test var jeg hos gynekolog for celleprøve, da fikk jeg beskjed om at grunnet HPV-Virus ønsket hun at vi ikke prøvde neste prøveperiode inntil hun hadde fått svar på prøvene. Hun sa forsåvidt da at "ser at noe har skjedd her, tror ikke du er gravid men du har hvertfall hatt eggløsning". Ringte henne og fikk da beskjed om å komme inn om fire uker, det blir ca 6.mai og da håper jeg jo at innvendig ultralyd kan vise meg et hjerte som slår :Heartred

Så spennende :Heartred Hvor langt på vei vil du være da? Er det pga diabetes du går på metformin? Da får du kanskje tett oppfølging? :)
 
Så spennende :Heartred Hvor langt på vei vil du være da? Er det pga diabetes du går på metformin? Da får du kanskje tett oppfølging? :)
Ja, gleder meg veldig! Da vil jeg være ca 8+1 (i følge termin utregnet fra første mensdag. Jeg får alltid eggløsning på mellom dag 3 og 7 etter uken min, så håper at jeg egentlig er en uke lenger) :Heartred Nei, går på det pga pcos, den hjelper å holde plagene av sykdommen i sjakk og har gitt meg regelmessig menstruasjon og eggløsning etter mange år med 1-3 menstruasjoner i året. Er heldigvis ikke insulinresistent som mange med pcos blir. Fikk et blodsukkerapparat for å kunne måle selv og jeg har det siste året målt sånn ca hver dag i frykt for at kroppen plutselig skal bli insulinresistent. Livredd for det, hehe.
 
Back
Topp