Kontroller hos Jordmor/Lege

Novemberbarn14

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Novemberbarna 19
Septemberlykke 2021
Har dere bestilt time hos jordmor/lege? Kom på at det bruker å være lang ventetid, spesielt hos fastlegen min. Noen som vet om man må ta den første kontrollen hos lege? Eller kan man ta alle hos Jordmor?:D
 
Jeg skal på første kontroll ETTER påske, jeg. :b Så da er jeg jo nesten 12 uker på vei! Haha. Sånn ble det! Drar da til jordmor.
 
Har en fantastisk flott jordmor som fulgte meg med min første, og skal gå til henne denne gangen også! Har allerede hatt første kontrollen, det skjer jo ikke så mye annet enn at man snakker sammen. Tok en graviditetstest for å dobbeltsjekke at den ble positiv. Vi gikk gjennom svangerskapet, komplikasjoner og fødsel med førstefødte, for å se om det var noe vi måtte være obs på denne gangen. Ellers var jeg bare 6 uker på vei, så får ikke hørt hjertelyd eller noe sånt da. Men kjæresten syntes det var fint å få en samtale likevel, snakke litt om kvalmen min å hvordan han opplever dette, også føltes det nok litt mer ekte ut for han.

Siden jeg er syk går vel jeg under kategorien risikosvangerksap, eller noe sånt. Får tett oppfølging. Neste kontroll er i uke 12, da får vi antageligvis høre hjertelyden❤️
 
Kan ta alle av jordmor. Eg skal på første time no på torsdag. Er da 6+3. Blir godt å få pratt med nokon om følelsar og spørsmål i henhold til graviditeten:happy:
 
Var på første kontroll hos lege når jeg var 6+0, og skal til jordmor nå på mandag (8+0). Men mest fordi jeg sliter sånn med kvalme, så tenker det kan være greit med litt ekstra oppfølging :shy:
 
Har vært 2 ganger hos legen allerede, men ikke tatt skikkelig kontroll, da det har vært pga kvalme og brekninger. Også skal jeg til lege på nytt på mandag, og da skal han sende henvisning til tul. Men jeg kan ikke gå bare til jordmor...
 
Heldigvis ikke lang ventetid her jeg bor, vært en gang hos jordmor og kommer nok stort sett til å gå hos henne, pga god kjemi.
Har vært inne tidlig pga trøblete graviditet tidligere.
Neste gang blir om et par uker, så blir det å følge vanlig opplegg.
 
Jeg hadde første time hos lege i går, 7+2. Jeg hadde bestilt den for flere uker siden, fordi jeg visste at kvalmen kom til å være ille i uke 7,så jeg ville trenge sykemelding. Når jeg først har hos legen tok vi første kontroll og, med vekt og urinprøve osv.
 
Har vært hos begge, men ikke på kontroll. Her får man ikke velge annet enn første kontroll, de andre er det bestemt om skal være hos jordmor eller lege.
 
Har vært to ganger hos lege og en gang hos jordmor, men første ordentlige kontroll blir i uke 12 :)
 
Har vært hos begge, men ikke på kontroll. Her får man ikke velge annet enn første kontroll, de andre er det bestemt om skal være hos jordmor eller lege.
Du velger selv om du vil foreta kontrollene hos lege eller jordmor. Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten for en oversikt over jordmødre i din kommune.

(hentet fra helenorge sine sider) så de kan ikke "tvinge deg" til å ta kontrollene hos den ene eller den andre eller annenhver. . Det er helt opp til deg.
 
Du velger selv om du vil foreta kontrollene hos lege eller jordmor. Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten for en oversikt over jordmødre i din kommune.

(hentet fra helenorge sine sider) så de kan ikke "tvinge deg" til å ta kontrollene hos den ene eller den andre eller annenhver. . Det er helt opp til deg.
Nope, her er det fastsatt :p "den kontrollen hos lege. Den kontrollen hos jordmor" legen laget liste til meg sist
 
Hehe, skal jeg være vanskelig nå og si at det er ikke opp til legen å bestemme, men opp til deg :p:hilarious:
Du er umulig å diskutere med om dette ihvertfall :hilarious: Ja, jeg er klar over det, men jeg fikk egentlig ikke noe valg likevel :hilarious:
 
Du er umulig å diskutere med om dette ihvertfall :hilarious: Ja, jeg er klar over det, men jeg fikk egentlig ikke noe valg likevel :hilarious:

Jeg fikk utlevert et forslag fra legen om hvilke kontroller som skulle tas hos lege og hvilke hos jordmor. Skjønte det som det var et forslag og ikke absolutt:) har selv kun vært hos lege foreløpig.
 
Stresser ikke med det, får ikke ta blodprøver før etter uke 12 uansett, så da blir det etter påske, da er jeg vel 13-14 uker :) skal på tul uka før påske da, gleder meg til det:D
 
Back
Topp