Kontroller de siste ukene

Jeg har bare tatt blodprøver en gang, men har heldigvis en god jordmor som har mer styring på kontrollene enn jeg selv har :)

Jeg får ikke valgt. Det blir bare "den som har tid" samme dusta hver gang :P Ettersom jeg går til kontroller på poliklinikken på sykehuset.

Så dumt:/ trodde de hadde faste tider , det har dem på vårt sykehus. Du kan jo spørre om å få ei anna ei!:)

Jeg har ikke fått velge jordmor, pluss at hun jeg har hatt ( og møtt to ganger), pensjonerte seg nå i mnd skiftet. Pluss fastlegen min pensjonerte seg da jeg var to mnd gravid, så jeg må deale med ny fastlege og.

Nei så kjipt:(

Du kan prøve en jordmor i nabokommuna hvis du trenger:)

Jeg går kunn til jordmor, var igår, er i uke 31.
Neste gang blir om tre uker pga vinterferie.
Har gått til henne ca hver 14.dag nå siden nyttår.
Trodde det var vanlig?
Nå har jeg hatt veldig lavt jern og har måttet dratt på sykehuset et par ganger og fått jern intravenøst, så det kan være derfor hun følger meg så tett?
Er førstegangsfødende om det har noe å si?

Hva som er vanlig og ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det som står på nett og som min lege har sagt er kontroll i ca uke 12,18,24,28,32,36,38 og 40. Kunne gjerne ha vært litt oftere etter uke 30 synes jeg. Men sånn erfaringsmessig blir det gjerne en ekstra tur innom lege eller føden uansett pga div plager og bekymringer:) som tvillinggravid (og spesielt om tvillingene deler morkake) har man kontroll mye oftere.

Hva som er vanlig og ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det som står på nett og som min lege har sagt er kontroll i ca uke 12,18,24,28,32,36,38 og 40. Kunne gjerne ha vært litt oftere etter uke 30 synes jeg. Men sånn erfaringsmessig blir det gjerne en ekstra tur innom lege eller føden uansett pga div plager og bekymringer:) som tvillinggravid (og spesielt om tvillingene deler morkake) har man kontroll mye oftere.
Jeg går kunn til jordmor, var igår, er i uke 31.
Neste gang blir om tre uker pga vinterferie.
Har gått til henne ca hver 14.dag nå siden nyttår.
Trodde det var vanlig?
Nå har jeg hatt veldig lavt jern og har måttet dratt på sykehuset et par ganger og fått jern intravenøst, så det kan være derfor hun følger meg så tett?
Er førstegangsfødende om det har noe å si?

Har forstått det på min jordmor at de ser an behovet. Jeg er førstegangs, men har liksom ikke noen plager ut over det normale, fødselsangst eller spes mye spørsmål.. derfor har vi bare møttes 2 ganger hittil.. men har gått til lege hver 4. Uke pga sykemelding og hun har også fulgt opp sv.skapet.. men som jordmor sa - det er bare å sende en melding om man føler behov for en ekstra oppfølging..

Jeg har byttet fastlege 2 ganger i dette svangerskapet. En gang da vi flyttet (fra en som jeg egentlig var veldig fornøyd med) til en ny (som jeg fikk et veldig dårlig inntrykk av) og så ble jeg omfordelt av HELFO til en ny fastlege, som jeg nå har sett en gang og faktisk var fornøyd med. Vedkommende jobber også på helsestasjonen, så tror jeg er i gode hender der. Har også bare gått til jordmor i denne kommunen en gang. Har gått med noen måneders mellomrom, men det er satt opp kontroll i uke 32 og 34 med henholdsvis lege og jordmor. Har fått beskjed om at jeg ikke må la meg avspise med få kontroller da jeg hadde en litt tøff fødsel sist.

Jeg synes det er viktig at du sier i fra, selv var jeg vant med at ting gikk av seg selv, og fikk litt sjokk når legen ikke gadd å gjøre jobben sin fordi han var stresset og fikk meg ikke til å si ifra. Kanskje du kan gå hos jordmor på sykehuset?

Jeg har bare tatt blodprøver en gang, men har heldigvis en god jordmor som har mer styring på kontrollene enn jeg selv har :)

Har du også kunn tatt blodprøver i uke 12? Jeg mener å ha hørt at man skal ta nye blodprøver i uke 28, men det ble ikke gjort hos meg.. Usikker på om jeg må ta kontakt med legen igjen og høre om han glemte det...

Har du også kunn tatt blodprøver i uke 12? Jeg mener å ha hørt at man skal ta nye blodprøver i uke 28, men det ble ikke gjort hos meg.. Usikker på om jeg må ta kontakt med legen igjen og høre om han glemte det...
Jeg har heller ikke tatt nye blodprøver - kun i uke 12.. tror det bare gjelder de som har resus minus.. er i uke 33 nå, og legen min er ganske nøye på sånt..

Tror det er mest for de som er rhesus negative, med mindre det er noe som må følges opp, lite jern e.l. :)

Har tatt stikk i fingen hver gang jeg har vært hos lege jeg. På 2 forskjellige kontor. Og i armen 3 ganger. Men var vel bare første gang som sånn sett var nødvendig som start av gravid prøve. Nr 2 tok jeg fordi legen vimsa vekk svaret på toxoplasmose prøven som jeg hadde spurt etter. Og blodprøve 3 var egentlig glukosebelastning, men hadde byttet lege og var første gang hos han da, så han tok likasågreit å sjekket alt mulig. Men er vel og litt min feil, for spurte om vi kunne sjekke b12 mengde for har hatt mangel av det før.

Tok blodprøver i uke 12 og uke 26. Tror det var det samme de sjekket begge gangene, blodprosent, jern osv :)

Jeg har tatt blodprøver uke 12, 26 og 32 :-) den siste for å sjekke antistoffrr igjen. Jeg har også tatt jevnlige blodprøver for å teste blodsukker (tidligere diabetes type 2). Men jeg må alltid spørre om de skal ta blodprøver.

Back
Topp