Kontroller de siste ukene

TehCookiemon

Forelsket i forumet
Jeg skal på uke 32 kontroll i morgen, men eg føler ikke at jeg blir fulgt opp, om dere forstår. Jeg har måttet selv spørre om de neste kontrollene, om de skal ta blodprøve eller ta i mot urinprøver.

Sist jeg spurte om kontroll, så så damen på meg med uforstående blikk. Jeg måtte forklare at jeg snart nærmet meg uke 32 og har sett på nettet at jeg skal ha kontroll da. Og jeg får svaret "Åja, gravid ja... Vet legen om det?"

Jeg føler liksom at jeg blir glemt i virrvarr av blodprøver. Legen var veldig bevisst på at jeg har tidligere hatt diabetes type to, og sendt meg både hit og dit, for oppfølging, som ikke var nødvendig, fordi det var ikke etablert noe grunnlag for testing av blodsukker.

Uff, jeg tror jeg bare trengte å lufte det litt :-)

Jeg skal på uke 32 kontroll i morgen, men eg føler ikke at jeg blir fulgt opp, om dere forstår. Jeg har måttet selv spørre om de neste kontrollene, om de skal ta blodprøve eller ta i mot urinprøver.

Sist jeg spurte om kontroll, så så damen på meg med uforstående blikk. Jeg måtte forklare at jeg snart nærmet meg uke 32 og har sett på nettet at jeg skal ha kontroll da. Og jeg får svaret "Åja, gravid ja... Vet legen om det?"

Jeg føler liksom at jeg blir glemt i virrvarr av blodprøver. Legen var veldig bevisst på at jeg har tidligere hatt diabetes type to, og sendt meg både hit og dit, for oppfølging, som ikke var nødvendig, fordi det var ikke etablert noe grunnlag for testing av blodsukker.

Uff, jeg tror jeg bare trengte å lufte det litt :-)
Går du kun til leg eller jordmor også? Jeg går til begge deler og må selv ordne legetime når det passer. Skal alltid ha urinprøve på kontroll.. men jordmor er kanskje flinkere til å følge opp enkelte ting.. har ikke time i uke 32 - var 32 uker igår - men tenker heller hver 4. Uke og etterhvert blir det vel hver andre uke..

Huff... ikke noe kjekt i det hele tatt.
Man er sårbar i graviditeten fra før og det blir jo ik ak bedre av at man føler seg litt til bry liksom...
Sender deg en klem :-)

Det hørtes kjipt ut:/ Ikke no gøy å møte helsepersonell av noe slag, og få rare blikk da føler man seg ikke særlig bra, og at man ikke blir tatt på alvor:(

Her er det kontroll uke 32, med blodprøver å hele balletten noe de understreket veldig sist jeg var hos jordmor, blant annet igjen å teste om man er resus neg eller pos, er noe de også gjør om igjen!

Det hørtes kjipt ut:/ Ikke no gøy å møte helsepersonell av noe slag, og få rare blikk da føler man seg ikke særlig bra, og at man ikke blir tatt på alvor:(

Her er det kontroll uke 32, med blodprøver å hele balletten noe de understreket veldig sist jeg var hos jordmor, blant annet igjen å teste om man er resus neg eller pos, er noe de også gjør om igjen!
Hva mener du med å teste om du er resus neg eller positiv igjen? Man kan ikke endre blodtype :) kanskje du mener å sjekke antistoffer?

Uff, jeg tror jeg bare trengte å lufte det litt :)
Dette kan jeg relatere meg til! Jeg føler det litt på samme måte. Jeg går til jordmor på sykehuset og hun er en idiot. Hun husker meg ikke fra gang til gang, og spør om helt tullete ting, så det er helt tydelig at hun blander meg med andre pasienter.
Jeg har en medfødt diagnose fra før som har null niks med svangerskap og gjøre og hun sykeliggjør meg skikkelig og vi kommer ingen vei fra gang til gang.. Elendig oppfølgning! Må minne henne på ting hele tiden. Sist gang måtte jeg minne henne på at jeg skulle ta antistoff prøver og hun satt der som et stort spørsmålstegn! :wtf:

Dette kan jeg relatere meg til! Jeg føler det litt på samme måte. Jeg går til jordmor på sykehuset og hun er en idiot. Hun husker meg ikke fra gang til gang, og spør om helt tullete ting, så det er helt tydelig at hun blander meg med andre pasienter.
Jeg har en medfødt diagnose fra før som har null niks med svangerskap og gjøre og hun sykeliggjør meg skikkelig og vi kommer ingen vei fra gang til gang.. Elendig oppfølgning! Må minne henne på ting hele tiden. Sist gang måtte jeg minne henne på at jeg skulle ta antistoff prøver og hun satt der som et stort spørsmålstegn! :wtf:
Mye dårlig helsepersonell der ute! Min lege et helt lik. Glemmer alt vi snakker om fra gang til gang! De har så mange pasienter vet du, så de klarer ikke holde styr på ting! Man er bare en i papirmølla :( jeg blir fulgt opp pga sv.diabetes og antistoffer på sykehuset og jeg skal love deg de surrer fælt der! Siden jeg har to ting så blir de helt forvirra! Legene snakker ikke sammen, så hver gang jeg er på kontroll er det en ny lege som jeg må forklare alt til!! :o Gud bedre.... Så jeg har bare innsett at jeg må mase mase mase for å bli hørt i det systemet! Litt skremmende egentlig! Man må være frisk for å være syk! Ingen som følger deg opp frivillig!

Da skal ikke jeg klage.
Som har en jordmor som ble lei seg fordi jeg nå må vente 4 uker til neste kontroll.
Er da nærmere 33 uker.
Leverer urinprøve, men blodprøve bare tatt en gang.

Off det er sååå slitsomt når man må
"mase" seg til alt i helsevesenet. Jeg har heldigvis vært heldig denne gangen. Jeg har valgt jordmor selv, som er fra en annen kommune enn den jeg bor i. Og kan heldigvis velge mellom legene på legekontoret. Noen egner seg bra til sv.skap, mens andre egner seg bra til feks sykdom. Jeg utnytter valgene jeg har.

Dere vet at dere kan velge jordmor selv?

"mase" seg til alt i helsevesenet. Jeg har heldigvis vært heldig denne gangen. Jeg har valgt jordmor selv, som er fra en annen kommune enn den jeg bor i. Og kan heldigvis velge mellom legene på legekontoret. Noen egner seg bra til sv.skap, mens andre egner seg bra til feks sykdom. Jeg utnytter valgene jeg har.

Jeg får ikke valgt. Det blir bare "den som har tid" samme dusta hver gang :P Ettersom jeg går til kontroller på poliklinikken på sykehuset.

Jeg har valgt jordmora som jeg har hatt til de to andre, veldig fornøyd med ho :-) Tar meg alvorlig og sender meg rundt ;-) Ellers er jeg til ultralyd hver fjerde uke også pga tidligere svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk. Så jeg går til kontroll hver 2uke :-D Kan også velge å ta ekstra kontroller hos fastlegen så jeg er veldig fornøyd :-)

Går du kun til leg eller jordmor også? Jeg går til begge deler og må selv ordne legetime når det passer. Skal alltid ha urinprøve på kontroll.. men jordmor er kanskje flinkere til å følge opp enkelte ting.. har ikke time i uke 32 - var 32 uker igår - men tenker heller hver 4. Uke og etterhvert blir det vel hver andre uke..

Jeg går til både lege og jordmor, nå pensjonerte jordmor seg i månedskiftet, men det er legen jeg har fått mest "oppfølging" av.

Men jeg tenker jeg kan være litt mer bastant på oppfølgingen av legen :-)

Uff, du har det litt verre enn meg :-( i de minste husker min jordmor meg, samme med legen, i mitt tilfelle er det vel kanskje litt mye forlangt at sykepleiere skal huske fra gang til gang.

Håper du får banket noe vett inn i jordmor etterhvert :-)

Jeg har ikke fått velge jordmor, pluss at hun jeg har hatt ( og møtt to ganger), pensjonerte seg nå i mnd skiftet. Pluss fastlegen min pensjonerte seg da jeg var to mnd gravid, så jeg må deale med ny fastlege og.

Uff, du har det litt verre enn meg :-( i de minste husker min jordmor meg, samme med legen, i mitt tilfelle er det vel kanskje litt mye forlangt at sykepleiere skal huske fra gang til gang.

Håper du får banket noe vett inn i jordmor etterhvert :)
Heldigvis ikke så lenge igjen, så jeg blåser i henne :) Hun kan ta BT, sjekke urin og sjekke leie og hjertelyd på babyen. Møter jeg henne på føden derimot! da.. DA!! :P

Jeg føler vel jeg får den oppfølgingen jeg trenger. Men urinprøve skal man jo ha med hver gang, så det er bare å ta med :)

Da var kontrollen gjennomført, legen husket alt :-) vi sjekket hjerterytme, leie og blod, alt var ok :-) jeg tok opp at jeg var usikker på kontrollene, og legen innrømmet at han kanskje kunne være flinkere, men jeg er blandt hans første gravide pasienter :-) forklarer litt, mellom barken og veden jeg da... Helt flunkende ny lege og jordmor som pensjonerte seg...

Da var kontrollen gjennomført, legen husket alt :-) vi sjekket hjerterytme, leie og blod, alt var ok :-) jeg tok opp at jeg var usikker på kontrollene, og legen innrømmet at han kanskje kunne være flinkere, men jeg er blandt hans første gravide pasienter :-) forklarer litt, mellom barken og veden jeg da... Helt flunkende ny lege og jordmor som pensjonerte seg...
Kommer det ikke ny jordmor da? Er egentlig først nå jeg tenker at det er viktig for meg å gå til jordmor.. er nå alle spørsmålene dukker opp...

Back
Topp