Gratulerer! Jeg var hos første time hos lege i dag, uke 7+0. Fikk kun informasjon og henvisning til ny time i uke 12, samt henvisning til ultralyd i uke 12. Det eneste hun om kosthold var å ta folat, spis det du klarer (men ikke spis for to, kun en ekstra frukt nå i starten), ikke spis rått kjøtt og ikke tøm kattedoen hvis du har katt. Jeg ville lest gjennom rådene om kostholdfor gravide på Helsenorge, der står det meste vi må vite om ting vi må holde oss unna. Hvis du sliter pga. Kvalme så spis det du klarer å få i deg og be eventuelt om kvalmestillende fra legen hvis det blir for ille. Folat finnes også i noen multivitamin-tabletter fra apoteket, det kan jo kanskje være lurt hvis du ikke får i deg så mye vitaminer gjennom maten, men de fleste skal vanligvis nok vitaminer i kroppen ellers (om jeg har forstått det riktig fra legen). Synes forøvrig legen godt kan prioritere deg, spesielt når det er første graviditet og mye føles usikkertVår første graviditet. Fant ut at jeg var gravid i går. Ringte fastlegekontoret og sa at jeg ønsket svangerskapskonsultasjon ganske raskt. Er ca. 5+0 på vei. Kontordama sa at det kunne hun ikke garantere, og henviste meg til e-konsultasjon.... De er veldig lite hjelpsomme på det kontoret.... Fastlegen har ledig om typ 3 uker.... Fikk time hos jordmor, men ikke før 27. juni da mange er gravide. Da vil jeg mest sannsynlig være i uke 11-12. Burde jeg ha kontroll hos noen før dette? Jeg har bestilt TUL 1. juni forresten. Er bare litt rådvill ift. hva jeg burde tenke på i starten mtp vitaminer osv. Har litt problemer med å spise. Får heldigvis gode råd av venninner og søstre.