Kontroll hos jordmor/lege

Vår første graviditet. Fant ut at jeg var gravid i går. Ringte fastlegekontoret og sa at jeg ønsket svangerskapskonsultasjon ganske raskt. Er ca. 5+0 på vei. Kontordama sa at det kunne hun ikke garantere, og henviste meg til e-konsultasjon.... De er veldig lite hjelpsomme på det kontoret.... Fastlegen har ledig om typ 3 uker.... Fikk time hos jordmor, men ikke før 27. juni da mange er gravide. Da vil jeg mest sannsynlig være i uke 11-12. Burde jeg ha kontroll hos noen før dette? Jeg har bestilt TUL 1. juni forresten. Er bare litt rådvill ift. hva jeg burde tenke på i starten mtp vitaminer osv. Har litt problemer med å spise. Får heldigvis gode råd av venninner og søstre.
Gratulerer! :Heartpink Jeg var hos første time hos lege i dag, uke 7+0. Fikk kun informasjon og henvisning til ny time i uke 12, samt henvisning til ultralyd i uke 12. Det eneste hun om kosthold var å ta folat, spis det du klarer (men ikke spis for to, kun en ekstra frukt nå i starten), ikke spis rått kjøtt og ikke tøm kattedoen hvis du har katt. Jeg ville lest gjennom rådene om kostholdfor gravide på Helsenorge, der står det meste vi må vite om ting vi må holde oss unna. Hvis du sliter pga. Kvalme så spis det du klarer å få i deg og be eventuelt om kvalmestillende fra legen hvis det blir for ille. Folat finnes også i noen multivitamin-tabletter fra apoteket, det kan jo kanskje være lurt hvis du ikke får i deg så mye vitaminer gjennom maten, men de fleste skal vanligvis nok vitaminer i kroppen ellers (om jeg har forstått det riktig fra legen). Synes forøvrig legen godt kan prioritere deg, spesielt når det er første graviditet og mye føles usikkert :Heartpink

Tuuusen takk for svar, alle sammen! ❤️ Jeg stakk på senteret i går og kjøpe nycoplus m folsyre og omega 3 :) Håper alle får en fin 17 mai! Dette blir første gang jeg ikke er på champagne frokost, hehe. Kooos dere!❤️

Jeg skal ta alle kontroller hos jordmor :).
Er kun 3+5 i dag , men tenkte få en time før skoleferien så jeg slipper ha med meg snart 8 åringen og 5 åringen :)

Var hos legen min for noe urelatert til svangerskapet og fortalte om graviditeten. Hun ble så gira så nå har jeg nesten dårlig samvittighet for å ta kontroller hos JM :hilarious:

Jeg har legetime om en uke ☺️
Kommer først til jordmor 26. juni fordi det er så lang ventetid, og vil gjerne ta en prat om medisinbruk med legen, selv om jeg tviler på at mye har endret seg siden forrige gang.

Jeg tenkte egentlig annenhver med jordmor og lege som sist, men lurer på om jeg skal ta de fleste hos jordmor, og så ta nødvendige prøver hos legen.

Var aller mest fornøyd med oppfølgning hos jordmor, fikk så mye mer ut av det. Og jeg er så heldig at jeg får samme fine jordmor som i 2019 :love7

Får ikke se jordmor før uke 24 :arghh: "Vi har ikke kapasitet og må prioritere de som skal føde snart" :banghead:

Ringte legekontoret nå, men fastlegen min var ikke på jobb i dag, men, var heldig siden hun hadde fått inn en avbestilling på mandag så fikk time da :love017

Jeg har fastlege på Vestlandet men bor på Østlandet, hvordan løser jeg det? Holder det med kun JM? Ikke vil jeg bytte fastlege heller i tilfelle vi skulle finne på å flytte tilbake. Sambo er lege så kan «bruke han» til enkle ting som resepter på afipran etc.

Jeg har fastlege på Vestlandet men bor på Østlandet, hvordan løser jeg det? Holder det med kun JM? Ikke vil jeg bytte fastlege heller i tilfelle vi skulle finne på å flytte tilbake. Sambo er lege så kan «bruke han» til enkle ting som resepter på afipran etc.
blir litt tricky med blodprøver og glukosebelastning fort bare, og ulemper om du skulle ha behov for ekstra oppfølging som man enda ikke vet om.

Feks slo jeg ut på sukker i urin sist jeg var gravid, og da måtte det følges opp av lege, jordmor gjorde ikke mer enn å påvise problemet.
Men skjønner godt at du er lite lysten på å si opp fastlegen din midt i fastlegekrisa.

blir litt tricky med blodprøver og glukosebelastning fort bare, og ulemper om du skulle ha behov for ekstra oppfølging som man enda ikke vet om.

Feks slo jeg ut på sukker i urin sist jeg var gravid, og da måtte det følges opp av lege, jordmor gjorde ikke mer enn å påvise problemet.
Men skjønner godt at du er lite lysten på å si opp fastlegen din midt i fastlegekrisa.
Biokjemiske prøver kan han henvise til og følge opp da han jobber på sykehuset, så jeg tenker jeg tar kontakt med JM også bruker jeg sambo inntil videre. Kan høre med JM hva de tenker om at jeg ikke har FL i nærheten. Tenker det er dumt å bruke legevakten til slikt når jeg egentlig har FL. Tungvint altså :dead:

Biokjemiske prøver kan han henvise til og følge opp da han jobber på sykehuset, så jeg tenker jeg tar kontakt med JM også bruker jeg sambo inntil videre. Kan høre med JM hva de tenker om at jeg ikke har FL i nærheten. Tenker det er dumt å bruke legevakten til slikt når jeg egentlig har FL. Tungvint altså :dead:
Om han kan henvise til sånt er jo mye av problemet ikke-eksisterende :) Du får fortelle hva JM sier til det

Ofte så kan JM henvise til blodprøver og glukosebelastning kan man ta mange steder på østlandet som ikke er fastlegekontor. F.eks. prøvetakningspoliklinikk på ahus og Ullevål ihvertfall. Bare få rekvisisjon av JM eller lege og så ringer man bare å avtaler tid.

Back
Topp