Kontroll hos fastlege eller jordmor

Machhen24

Andre møte med forumet
Hei. Valgte dere kontroll hos fastlege eller jordmor? Jeg har bestilt time hos fastlege, men fikk ikke før i uke 13, syns det var litt lenge til. Når var dere på første kontroll? Har beregnet termin til 9.februar.
 
Jeg har valgt jordmor. Har fått samme jordmor som forrige svangerskap og hun kjenner til min historikk fra tidligere. Har fått time 12. juni, beregnet termin til 03.02. Er vel i svangerskapsuke 7 da.
 
Tror jeg tar det hos jordmor. Jeg elsker legen min. Men sålenge jeg er frisk så holder jeg meg til jordmor. Har ikke tatt kontakt enda.

Tenkte å ringe på tirsdag :happy:
Er da 5+1 uker etter menstermin.
 
Hei. Valgte dere kontroll hos fastlege eller jordmor? Jeg har bestilt time hos fastlege, men fikk ikke før i uke 13, syns det var litt lenge til. Når var dere på første kontroll? Har beregnet termin til 9.februar.
Uke 13 var da veldig sent? Tidlig ultralyd skal tas i uke 11-13 hvis du skal ha det. Jeg ville bedt om å få time senest i uke 8, gjerne tidligere hvis du er førstegangs. Godt med faglig oppfølging og veiledning fra start. Kanskje helsestasjonen er rausere med timene sine?
 
Jeg har alltid pleid å gå til jordmor også kun lege for eventuelt det medisinske, men denne gangen må jeg vente en stund før jeg kontakter jordmor, siden det er mine kollegaer, vil gjerne holde på hemmeligheten en stund til. Så blir nok privatlege og fastlegen nå i starten
 
Jeg tar det hos jordmor. Liker det best. De har god tid og jeg synes de ofte er mer kunnskapsrike enn fastlegene. Jordmødrene er jo spesialister på dette. Jeg har ikke ringt enda. Tenker jeg ringer rundt uke 6 for å komme meg inn i "systemet".
Helt enig med at jordmødrene er best :)
 
Hei. Valgte dere kontroll hos fastlege eller jordmor? Jeg har bestilt time hos fastlege, men fikk ikke før i uke 13, syns det var litt lenge til. Når var dere på første kontroll? Har beregnet termin til 9.februar.
Uke 13 var seint ja... Jeg hadde tatt kontakt med helsestasjonen og fått time hos jordmor. Med min første ville de ha meg inn allerede i uke 6, mest for å prate om hvordan man har det og hvilke hensyn man må ta, men veldig godt å få den støtten fra start. De kan også henvise deg videre til blodprøver og de undersøkelser du måtte trenge på sykehuset (ultralyd f.eks., eventuelt tidlig hvis de ser det nødvendig). :happy:
 
Last edited:
Bestilte time til fastlege i går, men da fikk jeg beskjed i telefonen om at det ikke var vits å komme før uke 10-12? :confused005
Synes det var sent mtp toul? Sa bare at da var jeg på ferie, så fikk time 7+5 :rolleyes:
 
Jeg ønsker kontroller hos fastlegen og jordmor. Fastlegen mtp sansynligvis svangerskapsdiabetes, rhesus negativ osv.
Ringte fastlegen i går mtp tidlig ultralyd. Så han skulle søke fødeplass allerede siden det er sykehuset som innkaller til tidlig ultralyd. Er bare 4+2 men mtp sommeravvikling osv på sykehus er det bedre å være tidlig ute :)

Jordmor for prat osv :) Tenkte å ringe jordmor etter tidlig ultralyd.
 
Bestilte time til fastlege i går, men da fikk jeg beskjed i telefonen om at det ikke var vits å komme før uke 10-12? :confused005
Synes det var sent mtp toul? Sa bare at da var jeg på ferie, så fikk time 7+5 :rolleyes:
Så rare forskjeller rundt. Med en gang jeg skrev "gravid" i emnefeltet på nettsiden så poppa det opp ledige avtaler uken etterpå.
I min kommune oppfordrer de til første kontroll så fort som mulig etter positiv test! Så jeg er egentlig litt sent ute :think005
 
Så rare forskjeller rundt. Med en gang jeg skrev "gravid" i emnefeltet på nettsiden så poppa det opp ledige avtaler uken etterpå.
I min kommune oppfordrer de til første kontroll så fort som mulig etter positiv test! Så jeg er egentlig litt sent ute :think005
Veldig rart!
Hvis man søker «gravid - hva nå?» på nettet er jo bestille legetime det første som dukker opp. :p Tenkte jeg kunne vente litt, men ikke at jeg skulle vente så lenge…
 
Jeg hadde også telefontime med legen min i går fordi jeg trodde man måtte ta kontakt snarest etter positiv test. Han satte meg opp til første time i uke 10 istedet :blackeye også henviste han til tidlig ultralyd i uke 12 på Ullevål sykehus, men han har jo ikke søkt om fødeplass enda? Det skulle han gjøre når jeg kom til timen i uke 10
 
Jeg hadde også telefontime med legen min i går fordi jeg trodde man måtte ta kontakt snarest etter positiv test. Han satte meg opp til første time i uke 10 istedet :blackeye også henviste han til tidlig ultralyd i uke 12 på Ullevål sykehus, men han har jo ikke søkt om fødeplass enda? Det skulle han gjøre når jeg kom til timen i uke 10
Jeg fikk beskjed om at man måtte søke fødeplass for at sykehuset skulle ordne time til tidlig ultralyd (Oslo), men vet ikke om det stemmer.
Jeg har første time hos fastlege (bl.pr) i uke 9 pga ferieavvikling :)
 
Jeg fikk beskjed om at man måtte søke fødeplass for at sykehuset skulle ordne time til tidlig ultralyd (Oslo), men vet ikke om det stemmer.
Jeg har første time hos fastlege (bl.pr) i uke 9 pga ferieavvikling :)
Ja, det er det jeg vet også. Derfor jeg synes det var litt rart :think005
 
Jeg sitter å lurer på om jeg skal ringe lege og jordmor «for å komme inn i systemet», men føler meg bare så dum for tenk viss det ikke er liv i magen.. å så må jeg avbestille liksom..
å viss jeg får time nå snart, hva skal vi liksom gjøre når jeg er så kort på veg enda? :nailbiting:
 
Jeg sitter å lurer på om jeg skal ringe lege og jordmor «for å komme inn i systemet», men føler meg bare så dum for tenk viss det ikke er liv i magen.. å så må jeg avbestille liksom..
å viss jeg får time nå snart, hva skal vi liksom gjøre når jeg er så kort på veg enda? :nailbiting:
På Helse-Norge sine sider står det at du skal bestille time hos jordmor eller fastlege så fort du har positiv test ☺️
 
Veldig rar følelse å ringe helsestasjonen og si "hei, jeg er gravid", så tidlig at jeg nesten ikke tror på det selv! Fikk første time når jeg er syv uker på vei :)
Heeelt enig! Synst dette var like rart forrige gang, så da venta jeg til etter jeg hadde vært på tul, og sett liv.. 7+5 :facepalm:
 
Back
Topp