kontantstøtte

ORIGINAL: EmmaT

ORIGINAL: @dnim

syns den bør være behovsprøvd jeg hvis de skal fortsette å ha den. samme med barnetrygd.

Er ikkje enig med deg. Dei som tjenar over middels har som regel invistert i utdanning. Er ikkje rett at ein skal bli "straffa" for å ha god lønn. Mange med høg utdanning og høg lønn sit med store studielån.

jeg sa aldri hva jeg syns grensa bør være, nevnte røkke litt oppi her da. men ja jeg syns den bør være behovsprøvd. for å luke ut de som ikke trenger den og heller bruke de pengene på andre mer nyttige ting.

jeg mener og du nevnte røkke ja..[8D] han gidder sikkert ikke søke heller[:D]

jeg syns det skal være sånn at man får den bare om man faktisk er hjemme. ikke om man bruker dagmamma... men det er ikke lett å skjekke da[&:]
det at man får redusert støtte når man er litt hjemme er genialt[:)]
det gir en muligheten til å være mer sammen m barna når de er små, og ikke gjøre ukene fullt så hektiske[;)]

ORIGINAL: pupple

ORIGINAL: @dnim

syns den bør være behovsprøvd jeg hvis de skal fortsette å ha den. samme med barnetrygd.

Er ikkje enig med deg. Dei som tjenar over middels har som regel invistert i utdanning. Er ikkje rett at ein skal bli "straffa" for å ha god lønn. Mange med høg utdanning og høg lønn sit med store studielån.

jeg sa aldri hva jeg syns grensa bør være, nevnte røkke litt oppi her da. men ja jeg syns den bør være behovsprøvd. for å luke ut de som ikke trenger den og heller bruke de pengene på andre mer nyttige ting.

jeg mener og du nevnte røkke ja..[8D] han gidder sikkert ikke søke heller[:D]

jeg syns det skal være sånn at man får den bare om man faktisk er hjemme. ikke om man bruker dagmamma... men det er ikke lett å skjekke da[&:]
det at man får redusert støtte når man er litt hjemme er genialt[:)]
det gir en muligheten til å være mer sammen m barna når de er små, og ikke gjøre ukene fullt så hektiske[;)]

ja men pupple da, den er jo egentlig for de som skal betale dagmamma. dagmamma er jo mye dyrere enn bhg [:D]

Hehe... tror ikke de tør å fjerne den nå[:D][:D][:D]

Tror de kommer til å ligge litt lavt i terrenget, iallefall terge på seg minst mulig folk nå etter alt hijab-bråket[:D][:D][:D]

Synes så absolutt ikke de burde fjerne den! Mener å ha hørt at de vilel fjerne den for å få invandrere til å integrere barna sine tidligere?! Fordi de valgt å holde dem hjemme lengre nå som de får kontantstøtten.

Kanskje vi må lære oss å kaste stein å demonstrere litt vi også...for uansett hva denne regjeringen gjør så sitter vi bare i sofaen våres hjemme og huffer oss. Men de som driver pøbler i oslos gater blir hørt!

jeg sliter litt viss den blir borte. for sander har jeg ikke søkt barnehage plass til og jeg har fått permisjon ett år til. jobber bare hver tredje helg.. Så jeg har satset på kontantstøtta så vi har hvertfsall 6000 å leve av,,,

jeg er ikke alene mor så skal klare oss uansett men. hadde hjuøpet litt da..

Regjeringen sier ingenting om at det ikek er LOV å gå hjemme med barn. De sier at de mener barn har best av barnehage, og at det er denne formen for barnepass de vil subsidiere. Og når alle har barnehageplass, så kan de kutte ut kontantstøtten. Dette har både SV og AP ment siden før kontantstøtten ble vedtatt, så det burde ikke komme som en overraskelse. Jeg er forøvrig helt enig i prinsippe om at staten støtter de ordningene den selv er med på å kontrollere, mens man selv må ta ansvar for private ordninger.

ORIGINAL: maryjoleen

da blir vi fattiglus.
dårlig gjort for di som håper å slippe å sende 1 åringen sin i bh.

synns det er tragisk om det skal være sånn at alle MÅ jobbe for at man skal ha rå til å leve.
alle sammen skal gjøre det samme og di som vil være hjemme å ta vare på barna sine sånn som mødre har gjort i lange tider, di må enten slite eller så må di bare sende barna i bh og få seg jobb.
trist om det ikke skal finnes hjemmemammaer lengre.
for det er mange som vil det og som ikke bare går og venter på å endelig få sende barna i bh.

HELT enig me deg [:)]

synns det er tragisk om det skal være sånn at alle MÅ jobbe for at man skal ha rå til å leve.
alle sammen skal gjøre det samme og di som vil være hjemme å ta vare på barna sine sånn som mødre har gjort i lange tider, di må enten slite eller så må di bare sende barna i bh og få seg jobb.
for det er mange som vil det og som ikke bare går og venter på å endelig få sende barna i bh.

Jeg skjønner ikke hvorfor staten skal sponse dem som går hjemme... Det er jo de som er i arbeid som produserer verdier som staten har nytte av. Og man kan naturligvis si at det absolutt er å produere verdier som staten har nytte av å gi barn en trygg og god oppvekst, og det er jeg naturligvis enig i! Nytteverdi måles ikke bare i kroner og øre. Men likevel skjønenr jeg ikke argumentet med at staten skal betale for at noen vil gå hjemme og ikke sende barna i barnehagen. Det er et tilbud til disse barna som ikke vil kunne bli kvalitetssikret, og dermed skal ikke staten betale for et tilbud som kan være av varierende kvalitet.... Staten subsidierer de tilbudene de kan være med å forme - nemlig barnehage og skole.

Jeg synes pengene som brukes på kontantstøtte i dag heller bør komme flere til gode. F.eks med en ordning om lengre permisjon til alle, 80% arbeid til 100% lønn for småbarnsforeldre, en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre eller liknende. da kunne flere nyttet seg av tilbudet, og ergo flere barn fått glede av tid sammen med sine foreldre. veldig få kan i dag leve på at den ene parten har en inntekt på rundt 4500 kr (medregnet barnetrygd),d erfor er tilbude ikke reelt for over 95% av barnefamiliene. gi heller et tilbud som alle kan nyttegjøre seg av, ikke bare noen få.

ORIGINAL: hopsideisi

hva med å øke barnetrygden, og kutte ut kontantstøtten???
det hadde vært noe det!!    den har ikke vært endret på over 10 år!!

Ikke enig. Greit nok at barnetrygden burde blitt endret snart. Men jeg synes det blir litt "bortkastet penger" om de fjerner kontantstøtten og gir alle økt barnetrygd, når ikke alle bruker kontantstøtten.

ORIGINAL: Fru Riskorn
Jeg skjønner ikke hvorfor staten skal sponse dem som går hjemme... Det er jo de som er i arbeid som produserer verdier som staten har nytte av. Og man kan naturligvis si at det absolutt er å produere verdier som staten har nytte av å gi barn en trygg og god oppvekst, og det er jeg naturligvis enig i! Nytteverdi måles ikke bare i kroner og øre. Men likevel skjønenr jeg ikke argumentet med at staten skal betale for at noen vil gå hjemme og ikke sende barna i barnehagen. Det er et tilbud til disse barna som ikke vil kunne bli kvalitetssikret, og dermed skal ikke staten betale for et tilbud som kan være av varierende kvalitet.... Staten subsidierer de tilbudene de kan være med å forme - nemlig barnehage og skole.

Jeg synes pengene som brukes på kontantstøtte i dag heller bør komme flere til gode. F.eks med en ordning om lengre permisjon til alle, 80% arbeid til 100% lønn for småbarnsforeldre, en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre eller liknende. da kunne flere nyttet seg av tilbudet, og ergo flere barn fått glede av tid sammen med sine foreldre. veldig få kan i dag leve på at den ene parten har en inntekt på rundt 4500 kr (medregnet barnetrygd),d erfor er tilbude ikke reelt for over 95% av barnefamiliene. gi heller et tilbud som alle kan nyttegjøre seg av, ikke bare noen få.

Det synes jeg blir helt feil. Forskjellsbehandling mellom de som velger å få barn og de uten barn bør ikke forekomme så synlig som du foreslår her. Da er det bedre at de bruker midlene til å gjøre barnehagene, nødvendige barneartikler, medisiner osv. osv. billigere. Selv om jeg har barn, så hadde jeg fått en bismak av å være så heldig å få en ekstra ferieuke, når alle andre sliter like mye som meg på jobben. Det er jeg (vi) som har valgt å få barn, og de uten barn skal ikke "straffes" for det.

ORIGINAL: Kanvas

Det synes jeg blir helt feil. Forskjellsbehandling mellom de som velger å få barn og de uten barn bør ikke forekomme så synlig som du foreslår her. Da er det bedre at de bruker midlene til å gjøre barnehagene, nødvendige barneartikler, medisiner osv. osv. billigere. Selv om jeg har barn, så hadde jeg fått en bismak av å være så heldig å få en ekstra ferieuke, når alle andre sliter like mye som meg på jobben. Det er jeg (vi) som har valgt å få barn, og de uten barn skal ikke "straffes" for det.

Dette skulle være som en støtte til barna, ikke til foreldrene. Det var for at barna skulle få mer tid med foreldrene sine, slik kontantstøtten også var tenkt. Da kan man jo si at skattefordeler, subsidier til barnehagene, barnetrygd og kontantstøtte, for ikke å snakke om permisjonsordningene vi har også er urettferdig forskjellsbehandling da...

Staten velger ut grupper de skal subsidiere, f.eks de som ikke kan jobbe, de som har mistet jobben, og foreldre. De satser penger på menneskene i samfunnet for at disse skal bli bedre borgere og yte for staten senere. Slik kan man også argumentere for at man, gjennom å kjøpe foreldre fri fra jobb, gi barna mer tid med foreldrene - noe som blir ansett som et gode for barna, og slik vil disse barna vokse opp og yte for samfunnet senere.

Dette skulle være som en støtte til barna, ikke til foreldrene. Det var for at barna skulle få mer tid med foreldrene sine, slik kontantstøtten også var tenkt. Da kan man jo si at skattefordeler, subsidier til barnehagene, barnetrygd og kontantstøtte, for ikke å snakke om permisjonsordningene vi har også er urettferdig forskjellsbehandling da...

Staten velger ut grupper de skal subsidiere, f.eks de som ikke kan jobbe, de som har mistet jobben, og foreldre. De satser penger på menneskene i samfunnet for at disse skal bli bedre borgere og yte for staten senere. Slik kan man også argumentere for at man, gjennom å kjøpe foreldre fri fra jobb, gi barna mer tid med foreldrene - noe som blir ansett som et gode for barna, og slik vil disse barna vokse opp og yte for samfunnet senere.

Joda, kan sees på som forskjellsbehandling det også, men den er likevel ikke så "synlig" som en ekstra ferieuke, 100% lønn for 80% jobb osv. Det er de synlige ulikehetene jeg synes vi burde unngå, og heller legge mer penger i det som kan føre til at foreldre ikke jobber livet av seg. Om vi hadde hatt billigere barnehage, skole, økt barnetrygd osv., så hadde jeg valgt en annen, og mindre inntektsgivende jobb, slik at jeg kunne bruke mer tid på barna. Vil heller at jeg skal bli kjøpt fri fra jobb på den måten, enn at jeg skal stilles utenfor ved f.eks. ferieavvikling.

Kan gjerne fjerne kontantstøtten, men ikke uten å komme med noe annet!!! F.eks kunne de økt barnetrygden til 2500 f.eks...

Men tviler på at Ap og SV ønsker seg en gjeng illsinte mødre på trappene foran stortinget før valget, så de prøver vel å komme med et vagt forslag om en "prosess" for å avskaffe kontantstøtten[:D][:D][:D]

hehe... LOOOOSERS[8|]

Tror ikke den kommer til å forsvinne egentlig...
Forsvinner den så forsvinner regjeringa og garantert!!![:-]

ORIGINAL: ~Star83~

Tror ikke den kommer til å forsvinne egentlig...
Forsvinner den så forsvinner regjeringa og garantert!!![:-]

Tror vi er mange flere som er mot kontantstøtten enn som er for kontantstøtten i dette landet, selv om det ikke komemr frem på et mammaforum. så ejg tror heller at det blir positivt for partiene å fjerne det, og at de GJERNE gjør det rett før valget...

ORIGINAL: emk1982

ORIGINAL: Manne85

jeg synes det er trist dersom den forsvinner.. Det vil gjøre det enda vanskeligere for de som ønsker å være hjemme med barna sine lengre enn 9-12 mnd..

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Selv om pengene selvsagt kommer godt med er jeg for fjerning av kontantstøtten. Jeg er også mot høyere barnetrygd. Disse pengene kan heller brukes på noe/noen som trenger det.

Jeg synes ikke det er staten sin oppgave å betale folk for at de skal få lov til å gå hjemme. Vi har ett år permisjonstid her, noe som er flott, men jeg synes ikke vi skal dra den så langt at vi skal ha enda mer.

Hvis man absolutt ikke vil sende barnet i barnehage når det er ett år, da må man enten vente med å få barn til man har råd til å være hjemme, eller finne en løsning der man kan jobbe litt deltid og samtidig være hjemme med barnet.

Hvis man absolutt ikke vil sende barnet i barnehage når det er ett år, da må man enten vente med å få barn til man har råd til å være hjemme, eller finne en løsning der man kan jobbe litt deltid og samtidig være hjemme med barnet.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte! [:-]

hvorfor skal staten ikke støtte di som går hjemme..
hva staten har nytte av å ikke er ikke det eneste som er viktig.
kom ikke å fortell meg at staten trenger et operahus til mange milliarder,
eller stener med øyne og lys som står i parker rundt omkring til flere millioner.
DET er bullshit å bruke penger på det.
at jeg vil ta vare på jentungen min å være der i småbarntiden hennes er derimot ikke bullshit.

hvorfor skal staten ikke støtte di som går hjemme..
hva staten har nytte av å ikke er ikke det eneste som er viktig.
kom ikke å fortell meg at staten trenger et operahus til mange milliarder,
eller stener med øyne og lys som står i parker rundt omkring til flere millioner.
DET er bullshit å bruke penger på det.
at jeg vil ta vare på jentungen min å være der i småbarntiden hennes er derimot ikke bullshit.

To forskjellige budsjetter... Og selv om du ikke finner glede i slik kultur, så kan du ikke dermed si at det er BS. Mange gleder seg over det kulturelle, det være seg musikk eller kunst.

Back
Topp