Kontantstøtte avhengige

ORIGINAL: LykkeLille

ORIGINAL: Mari3

ORIGINAL: addi

ORIGINAL: Mari

Ok hva med de som går hjemme men likevel har barna i barnehage skal de da betale full pris eller skal de få støtte

Og noen har det best i barnehage noen har det bedre hjemme.

Hvorfor gå hjemme hvis barna har full barnehageplass og hvorfor i all verden skal staten betale da?

Og nesten alle barn har det bedre i barnehage, dem som har det  bedre hjemme er en fåtall og hvis det er tilfelle så synes jeg at det må dokumenteres og da synes jeg at det også er rettferdig med en slags kontantstøtte. Men ikke generelt

Jeg har ikke gått hjem for at jeg ikke har fått barnehage plass, Men for meg er det viktigst å ta vare på mine barn selv, og ikke overlate dette til andre. Jeg vet om mange barn som aldri har gått i barnehage og ingen av de har problemer med skole eller sosialt. Disse undersøkelsene du referer til kommer faktisk fra de som prøver å få igjennom full barnehage dekning. Jeg har snakket med spesial pedakoger og helse personell og ingen av de har kunnet fortelle meg at barna har det bedre i barnehage.

Jeg sier ikke noe galt om de som har barna i barnehage. Det er opp til hver enkelt, jeg sier hva som er rett for meg og mine og ingen andre.

Jeg har selv gått lite i barnehage og har aldri hatt noe problemer med det sosiale av den grunn så er så enig i det du sier! Jeg og har lyst til å ta vare på barna mine selv.. Jeg hadde passe mye bedre inn i samfunnet for 20- 30 år siden, gått på husmorskole, vært hjemme mens barna er små og så begynt å jobbe når de begynte på skolen..

jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle være hjemme med barna en stund, men ser at gutten min har stor behov for å være sammen med andre barn og at det var ikke tilstrekkelig med nabobarna, barselgruppe og babysvømming. Så har han begynnt i barnehage 3 dager i uken og jeg ser hvor godt det er for han. Og selv om vi som foreldrene gjør alt for gutten våres, så kan vi ikke tilby alt som barnehage kan tilby på forskjellige områder.

ORIGINAL: Mari

Ok hva med de som går hjemme men likevel har barna i barnehage skal de da betale full pris eller skal de få støtte

Og noen har det best i barnehage noen har det bedre hjemme.

Hvorfor gå hjemme hvis barna har full barnehageplass og hvorfor i all verden skal staten betale da?

Og nesten alle barn har det bedre i barnehage, dem som har det  bedre hjemme er en fåtall og hvis det er tilfelle så synes jeg at det må dokumenteres og da synes jeg at det også er rettferdig med en slags kontantstøtte. Men ikke generelt

Jeg har ikke gått hjem for at jeg ikke har fått barnehage plass, Men for meg er det viktigst å ta vare på mine barn selv, og ikke overlate dette til andre. Jeg vet om mange barn som aldri har gått i barnehage og ingen av de har problemer med skole eller sosialt. Disse undersøkelsene du referer til kommer faktisk fra de som prøver å få igjennom full barnehage dekning. Jeg har snakket med spesial pedakoger og helse personell og ingen av de har kunnet fortelle meg at barna har det bedre i barnehage.

Jeg sier ikke noe galt om de som har barna i barnehage. Det er opp til hver enkelt, jeg sier hva som er rett for meg og mine og ingen andre.

Jeg har selv gått lite i barnehage og har aldri hatt noe problemer med det sosiale av den grunn så er så enig i det du sier! Jeg og har lyst til å ta vare på barna mine selv.. Jeg hadde passe mye bedre inn i samfunnet for 20- 30 år siden, gått på husmorskole, vært hjemme mens barna er små og så begynt å jobbe når de begynte på skolen..

jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle være hjemme med barna en stund, men ser at gutten min har stor behov for å være sammen med andre barn og at det var ikke tilstrekkelig med nabobarna, barselgruppe og babysvømming. Så har han begynnt i barnehage 3 dager i uken og jeg ser hvor godt det er for han. Og selv om vi som foreldrene gjør alt for gutten våres, så kan vi ikke tilby alt som barnehage kan tilby på forskjellige områder.

Flott for deg, Det viktigste er faktisk at vi lytter til barna våre. Men det er desverre få som gjør det i dag. og det er faktisk virkeligheten.

ORIGINAL: FjaseFrøken

De flerste barn har det nok bedre i barnehage.

Når ble det best for barn å ha minst mulig tid med mamma og pappa da?
Virker spesielt for meg ass...

tid med pappa og mamma er innmari viktig, men dem må også lære og forholder seg til andre folk en foreldrene. Anbefaler deg å gå til nærmeste barnehage og spør om barnehages rammeplan. Les den næye og tenk ærlig over det om du kan gi barna alt dette hjemme.

Ja jeg kan gi mine barn det de gir i barnehage og mer til. Det blir feil og si at et barn ikke har det bra hos mor og far. Jeg synes det er verre med de barna som blir levert i barnehagen kl 07,00 og blir hentet 17.00. De kjenner nesten ikke barna sine. Og dette er virkeligheten for mange barn, hva er bra med det. Mine har kunnet mer enn de fleste i klassen når de begynte på skolen. og det blir feil og si at vi foreldre ikke er bra for barna våre.

jeg er absolut enig i det du si her. Derfor har gutten min ikke full barnehageplass og jeg har ikke tenkt å begynne å jobbe full stilling igjen før barna mine er størrer. Men ser likevel ikke noen grund for at man som gå hjemme skal få kontantstøtte

Det gjør bare livet litt lettere, og hvorfor ikke benytte seg av det når vi har det. Og de som ikke jobber men har barna i barnehagen får jo også støtte, og ikke alle kan jobbe selv om de ikke er uføre, For hvis du ikke har en diagnose så har du ikke mye rettigheter.[;)] Men den kan godt vært litt strengere

Skal vi som er norsk født og norsk talende miste retten vår til å velge for at det er en del utlendinger som holder barna sine hjemme. Vi kan faktisk gjøre det slik at de som ikke er norsk talende må gå i barnehage osv. Og det er ikke diskriminerende det krves av og til forskjellige regler for forskjellige situasjoner

det er nok også en del norske som skulle heller har satt barna sine i barnehage, det med utlendinger var bare et eksempel, men faktisk er det en gruppe som sliter mest med det.
Og som jeg osgå så her, så synes jeg absolut at vi skulle har hatt invididuelle løsninger for forskjellige behov

De flerste barn har det nok bedre i barnehage.

Når ble det best for barn å ha minst mulig tid med mamma og pappa da?
Virker spesielt for meg ass...

tid med pappa og mamma er innmari viktig, men dem må også lære og forholder seg til andre folk en foreldrene. Anbefaler deg å gå til nærmeste barnehage og spør om barnehages rammeplan. Les den næye og tenk ærlig over det om du kan gi barna alt dette hjemme.

Om barna skal vær i barnehagen til 4-5 hver dag får en faktisk utrolig liten tid med mamma og pappa!!!

Mamma jobber i barnehage å får stadig høre at når barna blir henta kl.17.00 kommer de bare hjem å spiser åsså sovner de for kvelden....det vil si at man har kun helger emd barna
Da må man jo faktisk fundere litt på om foreldrene kjenner barna sine best elelr om det er barnehagens ansatte som kjenner de best[:-]
Å når får da foreldrene tid til å prege oppdragelsen slik de vil tro[8|]

ingen krangling her, fordi jeg er jo full og helt enig i det du si. En slik løsning har jeg ikke engang vudert. Jeg skal ikke jobbe i full stillig så lenge barna mine er små fordi jeg synes det er viktig at barna kan tilbring nok tid med mamma og pappa. Men ser ikke at det er nødvendig at barna må være hjemme hele tiden

Jeg synes ikke vi forldre skal bry oss om hva statistikkene sier om hva som er best for våre barn. Vi som foreldre vet hva som er best for våre barn. og de foreldrene som ikke har barna i barnehagen selv om de burde det er ofte foreldre som ikke ville gjort det bra for barna sine om de hadde vært i barnehage. Jeg venter min nr 3 jeg vet ikke om jeg kommer til å sette han i barnehagen eller ikke en av grunnene er at hans søsken er en del eldre og vi har fått en ny barnehage som kanskje er bra er for ny til å si noe. gutten vår hadde problemmer med språket men spesialistene anbefalte faktisk at vi ikke hadde han i barnehage, ( ville gjort det verre for han) Han var svært klar over problemet selv og dermed kunne fått store problemer med dette. Vi måtte jobbe hardt med han selv men det var verdt det. Han gjør det bra på skolen og snakker nesten helt perfekt. Dattera vår kunne alfabetet når hun var 3, men det var hennes interesse, Jeg har virkelig hatt 2 helt forskjellige barn. Jeg er ingen perfekt mor, Jeg gjør mitt beste. slik som de fleste. Jeg elsker å holde på med ting sammen med barna og er litt gammeldags av meg. Jeg vokste opp i barnehage og hatet det, noe jeg husker enda. Men jeg vet at barnehager da og nå er forskjellige.
Lykke til alle sammen og lytt til barnet ditt og ikke til hva alle mener du skal gjøre og mene

full barnehagedekning ja... for de som er født FØR 1. september ja! er jo bare tull og juks.. hvis jeg skal være så heldig å få bhgplass til august neste år vil hun være knapt 10mnd når hun begynner i bhg... den tanken er litt vond altså, men får vi ikke plass så vet jeg ikke hva jeg skal finne på.. sambo har en jobb han må være beredt på å kunne jobbe kvelder og netter på kort varsel. da må vi ha noen som kan stille opp som barnevakt på veldig kort varsel sånn at jeg jobber kveld og helg da.. da kommer aldri hele familien til å være samlet. kanskje en søndag i ny og ne. har ikke råd til at jeg går hjemme et helt år uten noe som helst inntekt ihvertfall, da må vi selge å flytte inn i noe enda mindre (bor på knappe 70kvm nå) selge bilen, kanskje vi må ta ut storebror av bhg osv..

kontantstøtta er ikke mye, men med den så kan det gå akkurat om vi skjærer helt ned til beinet.

jeg får begynne å spare foreldrepenger..

Hvordan kan full barnehage dekning være et alternativ til kontant støtten når den er til for de som heller vil være hjemme med barna enn å ha de barnehage.

Er såååå enig. Hvorfor kan vi ikke heller få valget sjølv, jeg vil ikke at staten skal velge for meg om jeg skal være hjemme. Og om kontantstøtten går bort har faktisk staten og de rødgrønne tatt dette valget for meg... Selvfølgelig brukes det mye penger til kontantstøtten, men barnehageplassene blir også dekt av staten i stor grad! De rødgrønne ødlegger familiene...

Enig , å hadde det vært meningen at eg ville at mitt barn skulle oppdras av andre hadde eg ikkje valgt å være hjemme .....[:'(][:@] eg har sjøl vært så heldige å få ha mamma min hjemme hos meg når eg var liten å eg mangle ingenting , den muligheten sko eg ønska eg kunne gitt videre til minstemann , men andre har bestemmt noe annet  så det går dessverre ikke ..........................

Flott om noen har råd til å gå hjemme med ungene sine, men for norges rike tjener vi mest på folk i arbeid og jeg ser ikke hvorfor vi skal betale for at noen skal gå hjemme med ungene sine, når det ikke blir et valg for alle!
ORIGINAL: Karla

kontantstøtta burde virkelig fjernes! det er et steg i riktig retning, det er et fåtal som motar den til riktig formål, hvem er det egentlig i hovedsak som motar kontantstøtte? og joda dereter dra jeg og sikkert flere med meg at store andeler er nettopp de som burde gå i barnehage!

Flott om noen har råd til å gå hjemme med ungene sine, men for norges rike tjener vi mest på folk i arbeid og jeg ser ikke hvorfor vi skal betale for at noen skal gå hjemme med ungene sine, når det ikke blir et valg for alle!

det e jo et valg alle har ..... e der någen så seie te deg at du får komma deg ut i jobb for du fortjene ikkje kontantstøtte???[8|] nei ..... dermed har du det samme valget som oss andre

Mener kontantstøtten gradvis må avvikles når det er full barnehagedekning og etablert alternative ordninger.
Hva alternative ordninger vet vi jo ikke hva er , men sikkert noe bra ,full av valg optimisme i dag, dabber nok av etter hvert

det er synd at de som ønsker å være hjemme med barna om bare noen få dager i uka ikke skal få mulighet til det. Å kunne velge om de ønsker å ha barnehage eller ikke bør være ett fritt valg. I dagens samfunn og hvertfall uten kontantstøtte får hvertfall ikke vi og jeg regner med de aller fleste ikke råd til å ha barna sine hjemme. Jeg synes barnehage er bra! Ja, det sunt for barna å gå litt i barnehage. Men jeg synes det er trist å måtte sende barna mine i barnehage hver dag fra 07-08 til 16-17 fordi samfunnet forventer at jeg skal være på jobb omtrent hele tida. [8|]

ORIGINAL: plingpling

kontantstøtta burde virkelig fjernes! det er et steg i riktig retning, det er et fåtal som motar den til riktig formål, hvem er det egentlig i hovedsak som motar kontantstøtte? og joda dereter dra jeg og sikkert flere med meg at store andeler er nettopp de som burde gå i barnehage!

det e jo et valg alle har ..... e der någen så seie te deg at du får komma deg ut i jobb for du fortjene ikkje kontantstøtte???[8|] nei ..... dermed har du det samme valget som oss andre

les nå va jeg skriver, klart det er et gode alle kan benytte seg av, men et gode jeg mener burde fjernes fra samfunnet, av diverse grunner som jeg da listet opp her. Som sagt vi må sette oss ned å se på hvem som benytter seg av kontantstøtten og ringvirkningene det får for samfunnet, og utifra den statistikken mener jeg at det beste er at den fjernes!

kriterier da  som kan klare å skille ut dem som har det av feilgrunnlag ? kansje finne andre løsninger slik at det ikke raqmmer dem som har krav på det .........

blir litt engasjert ja [8|][8D]

hva med å sette litt andre

jeg refererer ikke bare til norske undersøkelser men ogsåæ til internasjonale studier, delvis fra landt hvor dem har kjempedårlig barnehagedekkning i forhold til norge. De flerste barn har det nok bedre i barnehage.
Hvis du vill være hjemme med barna di, så er det ditt private avgjørelse, hvorfor skal staten betale for dette?

Da syns jeg burde lese de nyeste undersøkelsene på dette område. Vår fysio ramset opp at det kommer mer og mer frem nå at b.hage i tidlig alder fremfor å være med foreldrene er direkte uheldig for flertallet av barna.

Er så enig med deg Mari3[:)]

Og dette argumentet med at den må avskaffes fordi innvandrere holder barna hjemme og mottar penger. Er vel derfor en borgerlig regjering burde kommet til slik at det ble røska opp i hvem som faktisk oppholder seg i landet her, og sette på plass bommene på landegrensene slik at det ikke er så enkelt å komme seg inn i landet her.

Å med alle de avgiftene de rødgrønne innfører så blir det kjempe dyrt å bo her, da må en jobbe ræva av seg for å få endene til å møtes og da blir det lite tid til familien. Og her oppfordrer de til mer utdannelse og få unger i tidlig alder? Nei håper virkelig folk får opp øya de neste 4 åra.

Jeg stemte til slutt ap selv om de vil avvikle ks.
Men synes det er så trist at de skal da da [:(].
Selv er jeg så priviligert at jeg kan være hjemme to år med nestmann uansett da...
Hadde ikke klart å sette en 10 mnd gammel baby i bh....

MEN, det er meg og forskning sier så mye forskjellig. Så dere som synes det er greit å ha barna tidlig i bh, ikke bry dere om dumme komentarer!

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg respekterer hvis noen velger å være hjemme med barna litt lengere en vanlig. Men hvorfor skal staten støtter dette? Hvis folk vill forbli hjemme, så kan dem jo gjør det. Men hva er med folk som ønsker å jobbe men kan ikke fordi dem har ikke barnehageplass? Dem kan ikke bygge seg en barnehage selv. Jeg er heller for mer penger til flere barnehageplasser en for kontantstøtte

Nå sa Jens på tv i går at de har oppnådd full barnehagedekning over hele Norge. Så da er vel det problemet løst? [8|]

hahaha!!! han ekke sann.. BULLSHIT!![;)]

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: Agrestic1

Da syns jeg burde lese de nyeste undersøkelsene på dette område. Vår fysio ramset opp at det kommer mer og mer frem nå at b.hage i tidlig alder fremfor å være med foreldrene er direkte uheldig for flertallet av barna.

På hvilket grunnlag kan en fysioterapeut si det? Hva var grunnen?

Hu er barne fysio, gift med en lege så tror de har oversikten. Glemte å spørre om link, men hvis det engasjerer dere så er det bare å surfe ivei[8|]

ORIGINAL: EvaPeva

Selv er jeg så priviligert at jeg kan være hjemme to år med nestmann uansett da...

MEN, det er meg og forskning sier så mye forskjellig. Så dere som synes det er greit å ha barna tidlig i bh, ikke bry dere om dumme komentarer!

Hæææ???? Er faen ikke sanne, jeg hadde dødd uten. De vil jo ikke føre denne verden videre. Dyrt å leve, dyrt med alt. Blir neppe noen søsken på lillemann ja[:-]

Hvordan kan full barnehage dekning være et alternativ til kontant støtten når den er til for de som heller vil være hjemme med barna enn å ha de barnehage.

Enig! Jens Stoltenberg mener den skal bort pga innvandrerbarn som blir hjemme med mødrene sine i steden for å gå i barnehage og lære norsk. Og det skjer garantert ikke over natten.

ORIGINAL: Agrestic1

ORIGINAL: EvaPeva

Hæææ???? Er faen ikke sanne, jeg hadde dødd uten. De vil jo ikke føre denne verden videre. Dyrt å leve, dyrt med alt. Blir neppe noen søsken på lillemann ja[:-]
Hadde du dødd uten kontantstøtte?  og ikke få fler barn pga kontantstøtten skal avikles?

Back
Topp