Kontantstøtte avhengige

ORIGINAL: LykkeLille

ORIGINAL: Mari3

Hvordan kan full barnehage dekning være et alternativ til kontant støtten når den er til for de som heller vil være hjemme med barna enn å ha de barnehage.

Er såååå enig. Hvorfor kan vi ikke heller få valget sjølv, jeg vil ikke at staten skal velge for meg om jeg skal være hjemme. Og om kontantstøtten går bort har faktisk staten og de rødgrønne tatt dette valget for meg... Selvfølgelig brukes det mye penger til kontantstøtten, men barnehageplassene blir også dekt av staten i stor grad! De rødgrønne ødlegger familiene...

Mener du virkelig at staten skal betale deg for at du vil gå hjemme?

ORIGINAL: Mari

Ok hva med de som går hjemme men likevel har barna i barnehage skal de da betale full pris eller skal de få støtte

Og noen har det best i barnehage noen har det bedre hjemme.

Hvorfor gå hjemme hvis barna har full barnehageplass og hvorfor i all verden skal staten betale da?

Og nesten alle barn har det bedre i barnehage, dem som har det  bedre hjemme er en fåtall og hvis det er tilfelle så synes jeg at det må dokumenteres og da synes jeg at det også er rettferdig med en slags kontantstøtte. Men ikke generelt

ORIGINAL: addi

Hvordan kan full barnehage dekning være et alternativ til kontant støtten når den er til for de som heller vil være hjemme med barna enn å ha de barnehage.

Er såååå enig. Hvorfor kan vi ikke heller få valget sjølv, jeg vil ikke at staten skal velge for meg om jeg skal være hjemme. Og om kontantstøtten går bort har faktisk staten og de rødgrønne tatt dette valget for meg... Selvfølgelig brukes det mye penger til kontantstøtten, men barnehageplassene blir også dekt av staten i stor grad! De rødgrønne ødlegger familiene...

hvorfor skal staten betale deg penger at du ikke jobber? Du vill være hjemme, så er det ditt valg. Men jeg ser ingen grund at staten skal finansere dette.
Jeg har sans for individuelle løsninger og synes at hvis man ikke få barnehageplass skal man få en kompensasjon. Men å få penger bare fordi man ikke vill jobbe? De flerste barna har det veldig godt når dem kommer i barnehage, ofte bedre en hjemme og det finnes masse forskning som bekrefter dette. Så hvorfor da gi støtte til det og ikke mer penger til barnehager?

Jeg vil være hjemme MED barnet mitt fordi jeg ikke ønsker at barnet mitt skal være i barnehagen fra halv 7 til halv 4 hver dag som er alternativet om jeg ikke får kontantstøtte. Blir veldig feil å si at jeg skal få penger fordi jeg ikke vil jobbe, jeg vil ikke at barnet mitt skal ha sååå lange dager i barnehage hver dag fra barnet er 1 år... 
Som Mari3 sier så er det noen barn som trives i barnehagen og noen ikke... Nå aner ikke jeg hvordan det blir med mitt som ikke er født ennå, men jeg ønsker å ha muligheten til å være hjemme litt lenger enn et år og eventuelt jobbe gradert stilling slik at barnet har 2-3 dager i barnhage i uka. Kontantstøtten kan gjøre dette mulig!!!

jeg synes absolut at vi trenger fleksible løsninger og synes også at det er fantastisk med en myk barnehagestart med 3 dagers uke, har valgt det selv for gutten min og er veldig førnøyd med denne ordning. I likhet med deg var jeg forresten veldig skeptisk mot tidelig barnehagestart FØR jeg fikk barn. Etter jeg fikk gutten min har jeg lært mye og ser at han har det mye bedre at han kan bruke den mulighet med 3 dagers barnehage.

Så jeg synes absolut at for slike tilfeller skal man få en økonomisk støtte, eller også i de tilfelle hvor barna har det bedre hvis dem er hjemme litt lengere. Men sistnevnte er nok noen få untakt, forskning viser jo at de flerste barna har det bare godt av en tidelig barnehagestart.

Men en generell kontantstøtte, dette blir feil etter min mening

Ok hva med de som går hjemme men likevel har barna i barnehage skal de da betale full pris eller skal de få støtte

Hvorfor gå hjemme hvis barna har full barnehageplass og hvorfor i all verden skal staten betale da?

Og nesten alle barn har det bedre i barnehage, dem som har det  bedre hjemme er en fåtall og hvis det er tilfelle så synes jeg at det må dokumenteres og da synes jeg at det også er rettferdig med en slags kontantstøtte. Men ikke generelt

Jeg har ikke gått hjem for at jeg ikke har fått barnehage plass, Men for meg er det viktigst å ta vare på mine barn selv, og ikke overlate dette til andre. Jeg vet om mange barn som aldri har gått i barnehage og ingen av de har problemer med skole eller sosialt. Disse undersøkelsene du referer til kommer faktisk fra de som prøver å få igjennom full barnehage dekning. Jeg har snakket med spesial pedakoger og helse personell og ingen av de har kunnet fortelle meg at barna har det bedre i barnehage.

Jeg sier ikke noe galt om de som har barna i barnehage. Det er opp til hver enkelt, jeg sier hva som er rett for meg og mine og ingen andre.

jeg refererer ikke bare til norske undersøkelser men ogsåæ til internasjonale studier, delvis fra landt hvor dem har kjempedårlig barnehagedekkning i forhold til norge. De flerste barn har det nok bedre i barnehage.
Hvis du vill være hjemme med barna di, så er det ditt private avgjørelse, hvorfor skal staten betale for dette?

De flerste barn har det nok bedre i barnehage.

Når ble det best for barn å ha minst mulig tid med mamma og pappa da?
Virker spesielt for meg ass...

jeg refererer ikke bare til norske undersøkelser men ogsåæ til internasjonale studier, delvis fra landt hvor dem har kjempedårlig barnehagedekkning i forhold til norge. De flerste barn har det nok bedre i barnehage.
Hvis du vill være hjemme med barna di, så er det ditt private avgjørelse, hvorfor skal staten betale for dette?

staten har ikke gitt meg mye ja jeg tok imot kontant støtten. og jeg synes den skal bestå for om du er hjemme eller i arbeid så krever staten like mye av deg i skatter og avgifter. Vi er faktisk et land som har råd til begge deler. Og når du har barnet i barnehage så får alle lik støtte om de jobber eller ikke. Då hvorfor ikke de som går hjemme

Syns åsså argumentet med at "hvorfor skal staten betale folk for å gå hjemme" ikke holder mål!
En barnehageplass koster MYE mer i året enn det man betaler selv, altså dekker staten mye av det. Seter man barnet i barnehage mister man kontantstøtte fordi det brukes til å dekke barnehage.
Det som koster for å drive en barnehage blant annet er utbetalinger av lønn, mat til barna, utstyr som lekeapparater, vanlige leker, aktiviteter som f.eks moddelleire,perler,male/tegnesaker osv.
Jeg syns da ikke kontantstøtta skal ses på som en "lønn" til den som går hjemme men da noe vi f.eks kan bruke til å sørge for å gi de små div aktiviterer hjemme. Staten er jo emd på å betale slikt for de i barnehagen så hvorfor ikke for oss som har barna hjemme?

ORIGINAL: FjaseFrøken

tid med pappa og mamma er innmari viktig, men dem må også lære og forholder seg til andre folk en foreldrene. Anbefaler deg å gå til nærmeste barnehage og spør om barnehages rammeplan. Les den næye og tenk ærlig over det om du kan gi barna alt dette hjemme.

tid med pappa og mamma er innmari viktig, men dem må også lære og forholder seg til andre folk en foreldrene. Anbefaler deg å gå til nærmeste barnehage og spør om barnehages rammeplan. Les den næye og tenk ærlig over det om du kan gi barna alt dette hjemme.

Virker som du prøver å antyde at foreldre ikke klarer å gi barna det de trenger av div. uten å faktisk sette de i barnehagen for er jo bare de som vet hva barna trenger[:-]

Jeg har ikke gått hjem for at jeg ikke har fått barnehage plass, Men for meg er det viktigst å ta vare på mine barn selv, og ikke overlate dette til andre. Jeg vet om mange barn som aldri har gått i barnehage og ingen av de har problemer med skole eller sosialt. Disse undersøkelsene du referer til kommer faktisk fra de som prøver å få igjennom full barnehage dekning. Jeg har snakket med spesial pedakoger og helse personell og ingen av de har kunnet fortelle meg at barna har det bedre i barnehage.

Jeg sier ikke noe galt om de som har barna i barnehage. Det er opp til hver enkelt, jeg sier hva som er rett for meg og mine og ingen andre.

Jeg har selv gått lite i barnehage og har aldri hatt noe problemer med det sosiale av den grunn så er så enig i det du sier! Jeg og har lyst til å ta vare på barna mine selv.. Jeg hadde passe mye bedre inn i samfunnet for 20- 30 år siden, gått på husmorskole, vært hjemme mens barna er små og så begynt å jobbe når de begynte på skolen..

[:)]

Ja jeg kan gi mine barn det de gir i barnehage og mer til. Det blir feil og si at et barn ikke har det bra hos mor og far. Jeg synes det er verre med de barna som blir levert i barnehagen kl 07,00 og blir hentet 17.00. De kjenner nesten ikke barna sine. Og dette er virkeligheten for mange barn, hva er bra med det. Mine har kunnet mer enn de fleste i klassen når de begynte på skolen. og det blir feil og si at vi foreldre ikke er bra for barna våre.

staten har ikke gitt meg mye ja jeg tok imot kontant støtten. og jeg synes den skal bestå for om du er hjemme eller i arbeid så krever staten like mye av deg i skatter og avgifter. Vi er faktisk et land som har råd til begge deler. Og når du har barnet i barnehage så får alle lik støtte om de jobber eller ikke. Då hvorfor ikke de som går hjemme

Signerer

Om barna skal vær i barnehagen til 4-5 hver dag får en faktisk utrolig liten tid med mamma og pappa!!!

Om barna skal vær i barnehagen til 4-5 hver dag får en faktisk utrolig liten tid med mamma og pappa!!!

Mamma jobber i barnehage å får stadig høre at når barna blir henta kl.17.00 kommer de bare hjem å spiser åsså sovner de for kvelden....det vil si at man har kun helger emd barna
Da må man jo faktisk fundere litt på om foreldrene kjenner barna sine best elelr om det er barnehagens ansatte som kjenner de best[:-]
Å når får da foreldrene tid til å prege oppdragelsen slik de vil tro[8|]

Virker som du prøver å antyde at foreldre ikke klarer å gi barna det de trenger av div. uten å faktisk sette de i barnehagen for er jo bare de som vet hva barna trenger[:-]

som jeg så litt tideligere her, ser på HVEM som ikke setter barna i barnehage. Ofte er det innvanderer hvor barna vil bare har fordeler av barnehagebesøk.

Om mitt barn skal gå i barnehage, vil hun bare se faren sin annenhver uke fordi han jobber skift. De fleste kommuner i Norge har faktisk også et fantastisk tilbud som heter "åpen barnehage". Der får de treffe andre barn og får etter min mening dekket den sosiale biten. Alle skjønner da at man ikke kan oppdra et barn foran tv'en , men ingen skal overbevise meg om at en 1-åring har det best i barnehage....

Skal vi som er norsk født og norsk talende miste retten vår til å velge for at det er en del utlendinger som holder barna sine hjemme. Vi kan faktisk gjøre det slik at de som ikke er norsk talende må gå i barnehage osv. Og det er ikke diskriminerende det krves av og til forskjellige regler for forskjellige situasjoner

Back
Topp