kontantstøtta

TulleHøna

Forumet er livet
kanksje litt tidlig å tenke på, men i går kom jeg over en artikkel om at den skal bli høyere :D DET viste ikke jeg!!!

Er det mange som har tenkt å vente med bhg til august?
eller noen som skal vente enda lenger!? :)

Om vi får det til, så blir det august ja.. men får se.. førstemann var født i juni og begunte også i august, det gikk å strekke det med noen mndr uten lønn men nå blir det jo enda noen mndr da.. litt høyere kontantstøtte hadde jo hjulpet litt..

den går opp til 5000 fra og med fredag :)

Blir å starte i august året etter. Jeg har ei som er født i februar 2011 og hun begynner nå i høst i barnehagen. For oss var det helt uaktuelt at hun startet i februar da verken vi eller henne ville vært klar for det... De er enda så små når de er et år synes jeg! Nå, et halvt år senere ser jeg språket, motorikken og viljen er kommet så langt at hun gjør seg godt  forstått og vil trives der og ikke bli misforstått.
På samme tid ser jeg at jeg ikke kan beholde henne hjemme noe særlig lenger fordi jeg har verken pedagogikken eller omgangskretsen med barn for å gi henne alt det hun vil trenge for å utvikle seg med sine jevnaldrende.
Så her blir det barnehage start August/september/okt 2014 :) 

Jeg som driver og utdanner meg til førskolelærer må jo så klart stemme ja til barnehage! 
Men akkurat dette med at de kanskje er for små når de er 1 år er jo omdiskutert. Jeg tror at det går fint og er positivt for de fleste barn i den alderen, men at man sikkert burde se an hvilke behov barnet har. Man trenger jo ikke starte med full uke og kjempelange dager heller. 

Når det kommer til hvordan det egentlig fungerer i forhold til inntak i barnehage når man har et barn som er født i mars vet jeg heller overraskende lite :P Vet vi får rett på barnehageplass til august, men finnes det egentlig barnehager som tar inn barn på våren? 

Det er ikke nødvendigvis pga at vi ikke vil ha h*n i barnehage,det er bare det at vi har muligheten til å være sammen de første årene,og vil bruke de sammen,Storebros gikk også i barnehage fra 3 år,og supert for han det altså :)Så det blir i vårt tilfelle det beste fra to verdener :)

ja, supert med økt kontantstøtte, men - med det er jo at du kun har det til barnet er 18 måneder. etter det får du ingenting. Uansett om barnet er i bhg eller ikke. men det hjelper på. men regner med at h*n begynner i bgh rundt mars /april 2014.

sydama skrev:
ja, supert med økt kontantstøtte, men - med det er jo at du kun har det til barnet er 18 måneder. etter det får du ingenting. Uansett om barnet er i bhg eller ikke. men det hjelper på. men regner med at h*n begynner i bgh rundt mars /april 2014.

Joda fra 19-23 mnd er det 3303 kr om barnet ikke er i barnehage

Gabriella Ilona skrev:

sydama skrev:

Joda fra 19-23 mnd er det 3303 kr om barnet ikke er i barnehage

det er jo bra :) jeg forstod det slik at det ble ingenting etter 18 mnd :)  phu...

Ja, ikke sant:) Vi er superheldige som blir mammaer i Norge:))

Jeg vil ikke at mini skal begynne i barnehage før august (er det noen barnehager som tar inn i mars/april egentlig?). Ikke fordi jeg ikke tror barnehage er bra, men de er bare så små en gang og ønsker meg tid til å nyte småbarnstiden når muligheten er der. :-)

Vi håååper på bhgplass fra januar 2014.. Vet h*n vil være liten da men dette var ikke planlagt og jeg har ikke mulighet for å ta permisjon fra skolen ett år til.. så mannen tar permisjonen og da må vi ha dagmamma/barnehage fra januar av..

Jennie begynte for en uke siden så ble ikke noe kontantstøtte på henne heller :P

Jeg forstår veldig godt at folk må ha barn i barnehagen og må ut i jobb igjen... De fleste MÅ det bare rett og slett. Jeg tror heller ikke at barn tar noe som helst skade av å begynne når de er et år gammel, men jeg bare kjente at for min egen del og barnet mitt så var det helt uaktuelt :P Vi var så heldige og kunne ha henne et halv år hjemme ekstra uten å måtte tenke på det :)

Tviler på at vi får barnehageplass i mars i den barnehagen vi vil.. Så blir vel mest sannsynlig ikke før i august..

Egentlig skulle gutten vår være hjemme nesten 1/2 år ekstra (født i juli), men fikk plass i barnehagen vi ville fra September og beskjed om at det ikke så ut som de hadde plasser ledig for desember/januar.. Så valget var ikke vanskelig, og kjempe gla for at vi sendte han i barnehagen selv om han var liten. Han stortrivdes, og utvikelt seg masse.. :)

Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider og jobbet i barnehage i litt over 3 år, barna klarer seg kjempe fint i barnehage fra de er 1 år. Noen begynner litt tidligere også, noe som ofte er lettere. Uansett alle burde gjøre det de synes er best for barnet sitt, alle barn er forskjellige og utvikles forskjellig, noen er ofte klar for barnehage tidligere enn andre. Hva jeg selv skal gjøre har jeg ikke helt bestemt meg for, vi får se hvordan det går med studiene og hvordan lilletass sin  personlighet er :S 

Vi kommer nok til å vente til august. Det er for få bhgplasser i kommunen, og spesielt på de to som er i nærområdet, så det er ikke noen mulighet til å starte før august. Løsningen blir vel at sambo tar sin permisjon som timebank. Nå er vi heldige i og med at jeg bare jobber 50% natt fast, så det blir ikke mange vaktene i mnd, og med den ekstra kontantstøtta trenger jeg ikke å tenke på å ta ekstravakter heller.

Jeg er lærer og jobber i barnehage. Vet ikke om jeg burte si at barn skal begynne tidlig i barnehage.... jeg hadde mine barn hos dagmamma fra de var ca 10 måneder til 2 og 2 1/2 år og da syntes jeg det var helt perfekt å sende de i barnehagen. 

Denne gangen håper jeg at småen skal begynne i barnehagen august 2014. Så håper jeg at jeg kan ha permisjon uten lønn en dag i uka det første året i hvert fall (krysser fingre for onsdager) sånn at det ikke blir hel lang uke. 

Kontantstøtte synes jeg er genialt! Hjelper utrolig mye for de som ønsker å være litt lenger hjemme med barnet. Fordi jeg tror at veldig mange av de som sender barna sine i barnehagen før og rundt 1 års alderen gjør det fordi de må av økonomiske grunner. Det må jeg i hvert fall. Hadde veldig gjerne hatt ungene hjemme til de er 2-3 år, men har rett og slett i råd til det. 

Åherre, dette har jeg heller ikke tenkt på... Jeg skjønner virkelig ingenting av disse barnehagegreiene, for jeg har alltid trodd at det er som et skoleår, at barna kun kan begynne i bhg i august, men det er jo veldig dumt for de som er født ganske tidlig på året! Men det er visst ikke sånn, forstår jeg! Heldigvis har jeg en mamma som har jobba lenge i bhg, så hun har peiling på dette :-) 

Vi har IKKE råd til å være hjemme i 5 mnd ekstra, så barnet er ca halvannet år når det begynner.. Hva gjør vi da, liksom? :s

Og.. Hva er kontantstøtte...? :p 

Hilsen frøken Grønn på rettigheter og ca alt annet som har med det å få barn å gjøre :-)) 

Mrs.Chuck Bass skrev:
Åherre, dette har jeg heller ikke tenkt på... Jeg skjønner virkelig ingenting av disse barnehagegreiene, for jeg har alltid trodd at det er som et skoleår, at barna kun kan begynne i bhg i august, men det er jo veldig dumt for de som er født ganske tidlig på året! Men det er visst ikke sånn, forstår jeg! Heldigvis har jeg en mamma som har jobba lenge i bhg, så hun har peiling på dette :-) 

Vi har IKKE råd til å være hjemme i 5 mnd ekstra, så barnet er ca halvannet år når det begynner.. Hva gjør vi da, liksom? :s

Og.. Hva er kontantstøtte...? :p 

Hilsen frøken Grønn på rettigheter og ca alt annet som har med det å få barn å gjøre :-)) 

det er jo ikke rart du ikke vet det! jeg viste ikke da jeg var 3 mnd på vei sist lissom :P ingen gjør det! med mindre de jobber med sånnt da!

men kontantstøtten får du fra mnd etter barnet fyller ett år. og den er nå på 5000 istedefor 3300! det hjelper veldig for oss som føder i mars og vil være hjemme til august!
i tilleg får du jo barnetrygd. på nesten 1000 kr, så da får du nesten 6000 kr av norge uten å gjøre noenting :P hehe! ganske fint syns jeg!
da kan du jo kanskje ha råd til å ha noen helgevakter og noen kveldsvakter, eller hvis du har noen du kjenner som kan passe barnet innimellom mens du er på jobb!

hvis ikke kan du sende ungen i bhg på nyåret. hvis du er heldig å får bhg plass! da bør man isåfall søke tidlig .
men ungene har det helet supert i barnehagen så jeg tror ikke man skal ha noen dårlig samvittighet for å sende barnet dit som ettåring assa!
jeg kjenner fler som har sendt ungen dit bare 8 mnd. det har gått fint det og.

min føste er født tidlig på året, så jeg var hjemme med han til august. jeg lite det veldig godt! da rakk han å lære å gå ordentlig og være stødig til bens før han bega seg ut i bhg kaoset! hehe

Back
Topp