kontantstøtta

Jeg tenker at kanskje barnet kan være hjemme litt ekstra hvis jeg har både kontantstøtte og barnetrygd da blir jo det litt, så kan jeg kanskje jobbe noen ettermiddager og helger når pappaen kan være hjemme.. så klarer vi kanskje å strekke det enda litt lenger.. Får man inn litt på ekstrajobbing sånn så har støtten i tillegg så kan man jo få det til å gå rundt litt kanskje.. Men får se, vil i alle fall prøve å vente med bhg til august, og så spørs det da.. 
 


TulleHøna skrev:


Mrs.Chuck Bass skrev:
Åherre, dette har jeg heller ikke tenkt på... Jeg skjønner virkelig ingenting av disse barnehagegreiene, for jeg har alltid trodd at det er som et skoleår, at barna kun kan begynne i bhg i august, men det er jo veldig dumt for de som er født ganske tidlig på året! Men det er visst ikke sånn, forstår jeg! Heldigvis har jeg en mamma som har jobba lenge i bhg, så hun har peiling på dette :-) 

Vi har IKKE råd til å være hjemme i 5 mnd ekstra, så barnet er ca halvannet år når det begynner.. Hva gjør vi da, liksom? :s

Og.. Hva er kontantstøtte...? :p 

Hilsen frøken Grønn på rettigheter og ca alt annet som har med det å få barn å gjøre :-)) 


det er jo ikke rart du ikke vet det! jeg viste ikke da jeg var 3 mnd på vei sist lissom :P ingen gjør det! med mindre de jobber med sånnt da!

men kontantstøtten får du fra mnd etter barnet fyller ett år. og den er nå på 5000 istedefor 3300! det hjelper veldig for oss som føder i mars og vil være hjemme til august!
i tilleg får du jo barnetrygd. på nesten 1000 kr, så da får du nesten 6000 kr av norge uten å gjøre noenting :P hehe! ganske fint syns jeg!
da kan du jo kanskje ha råd til å ha noen helgevakter og noen kveldsvakter, eller hvis du har noen du kjenner som kan passe barnet innimellom mens du er på jobb!

hvis ikke kan du sende ungen i bhg på nyåret. hvis du er heldig å får bhg plass! da bør man isåfall søke tidlig .
men ungene har det helet supert i barnehagen så jeg tror ikke man skal ha noen dårlig samvittighet for å sende barnet dit som ettåring assa!
jeg kjenner fler som har sendt ungen dit bare 8 mnd. det har gått fint det og.

min føste er født tidlig på året, så jeg var hjemme med han til august. jeg lite det veldig godt! da rakk han å lære å gå ordentlig og være stødig til bens før han bega seg ut i bhg kaoset! hehe


Whaaat, får jeg bare 6000kr uten å måtte gjøre en dritt?! :p Trenger jeg ikke å søke eller noe om det? :p Og er det i tillegg til "lønna" fra jobb/nav/whatever? :p For hvis DET er tilfelle, kan det jo hende vi kan trikse det til så ungen kan begynne i august.... Hmmm....

Jeg har vært vikar i bgh selv, og der hadde vi en 10mnd gammel gutt som begynte. Han hadde det veldig fint, altså, men det er kanskje ikke det som er det største problemet når de begynner så tidlig :p 
 
Du må søke om kontantstøtte til Nav, hvis du skal være hjemme med barn som ikke går i barnehage. Den er på 5000 kr fra barnet er 13 - 18 mnd. I tillegg får man barnetrygd på ca 970 kr, den må man vel også søke om. ;-)
Hvis du jobber i tillegg får du jo lønn.. Men poenget med kontantstøtte er vel at man skal kunne være hjemme med barn som ikke går i barnehage, og da blir det kanskje ikke så mye tid til jobb ser jeg for meg :-)

Står litt mer info her: http://www.nav.no/Familie/
 
Barnetrygden kommer automatisk etter fødselen :)
 
Regner med at vi venter til august. For det er ikke enklest å få bhgplass mitt i året.
 


Marsbaby2013 skrev:
Du må søke om kontantstøtte til Nav, hvis du skal være hjemme med barn som ikke går i barnehage. Den er på 5000 kr fra barnet er 13 - 18 mnd. I tillegg får man barnetrygd på ca 970 kr, den må man vel også søke om. ;-)
Hvis du jobber i tillegg får du jo lønn.. Men poenget med kontantstøtte er vel at man skal kunne være hjemme med barn som ikke går i barnehage, og da blir det kanskje ikke så mye tid til jobb ser jeg for meg :-)

Står litt mer info her: http://www.nav.no/Familie/


barnetrygden får man automatsik!
og kontantstøtta er ment for de som enten vil være hjemme heltid eller vil ha dagmamma istedefor barnehage
staten betaler jo en stor sum i mnd pr barn til barnehagene, så den får da istede du. som du kan "lønne" deg selv med.. eller lønne noen andre som skal passe barnet ditt mens du jobber.
 


TulleHøna skrev:


Marsbaby2013 skrev:
Du må søke om kontantstøtte til Nav, hvis du skal være hjemme med barn som ikke går i barnehage. Den er på 5000 kr fra barnet er 13 - 18 mnd. I tillegg får man barnetrygd på ca 970 kr, den må man vel også søke om. ;-)
Hvis du jobber i tillegg får du jo lønn.. Men poenget med kontantstøtte er vel at man skal kunne være hjemme med barn som ikke går i barnehage, og da blir det kanskje ikke så mye tid til jobb ser jeg for meg :-)

Står litt mer info her: http://www.nav.no/Familie/


barnetrygden får man automatsik!
og kontantstøtta er ment for de som enten vil være hjemme heltid eller vil ha dagmamma istedefor barnehage
staten betaler jo en stor sum i mnd pr barn til barnehagene, så den får da istede du. som du kan "lønne" deg selv med.. eller lønne noen andre som skal passe barnet ditt mens du jobber.

Ja, skjønte det ikke bare var å åpne hendene å vente på penger ja ;p Men det hørtes jo lurt ut da! Gjør jo ting litt enklere :-)
 
Back
Topp