Konisering

Barius

November 2015
Novemberlykke 2015
❤ Juliskattene 2018 ❤
noen her som har vært konisert? Fått noe ekstra oppfølging pga det? Forhåndsregler?

Jeg prøvde å spørre fastlegen min på første kontroll og han skrev i henvisningen til gyn for OUL at jeg va konisert. Men har ikke hørt noe annet enn at jeg fikk time til OUL når jeg er 19+1.

Mener jo at noen bør se på livmorhalsen?? Evt måle den.

Da jeg ble konisert for mange år siden så fikk jeg et brev om at jeg ville ha økt risiko for senabort. Og jeg ønsker jo å vite om det er noen forhåndsregler jeg bør ta...
F.eks kan man jogge? Trene arobics o.l. Eller kan det bli belastende hvis livmorhals er forkortet....

Tusen spørsmål. Syns det er veldig dumt at fastlegen min ikke vet noe om dette.

Vet ikke så mye dessverre. Men har ei venninne som er det. Hun har gått igjennom 2 normale svangerskap, men mener å huske hun fikk mer oppfølging iallefall første gangen. Tror hun sa at det var noe hun måtte passe på, men husker ikke hva :( men vet iallefall at det var større fare for for tidlig fødsel. Å da vil jeg jo tro det er lurt å ta det ekstra med ro :)

Jeg ble konisert for 1 år siden. Det er vanlig at de sjekker det først på oul. Oppdager de at livmorhalsen er for kort da får du mer oppfølging. De er sjeldent at de tar for mye, som oftest er den lang nok.

Jeg har fått beskjed om å leve helt normalt. Den beskjeden får de fleste.

Er du usikker kan du jo bestille time hos gynekolog eller privat ul :)

Jeg ble konisert for 1 år siden. Det er vanlig at de sjekker det først på oul. Oppdager de at livmorhalsen er for kort da får du mer oppfølging. De er sjeldent at de tar for mye, som oftest er den lang nok.

Jeg har fått beskjed om å leve helt normalt. Den beskjeden får de fleste.

Er du usikker kan du jo bestille time hos gynekolog eller privat ul :)
Aha da kan det jo hende at de undersøker der på OUL. Får forberede meg på det.:) takk for tips!

Jeg er konisert og fødte i uke 30 sist. Om det var pga konisering er usikkert. Veldig sjeldent at konisering fører til fir tidlig fødsel. Fikk tidlig ul hos ekspertene på St Olav mest for å utelukke tvillinger denne gangen også. Legen sa da at måling av lmh ikke er noe poeng før tidligst uke 20, fordi det ikke tynger noe særlig før den tid. Om den da er forkorta vil man få oppfølging tettere.

Jeg fikk kraftige kynnere fra uke 19 sist som påvirka lmh. Fikk stoppa rier på obsposten i uke 28. Skal sies jeg bar en død tvilling fra uke 23 noe som også kan ha vært årsak til alt dette.

Bare spør om du lurer på noe :)

Jeg er konisert x2. Er i uke 14 i dag og har fått time 11 mai på fødepol som skal følge meg opp. Jeg bruker lutinus pga fare for senabort pga konisering. Dette har jeg fått beskjed om av ivf legen. (Prøverørsbarn i magen).

Jeg er konisert flere ganger, legen sa at normalt (konisert en gang) bør en gå på kontroll i uke 24. Jeg har fått time i uke 19 bare for å være på den sikre siden.

Last edited:
Hei :)
Målte dere livmorhals på disse kontrollene (ser at det er en stund siden dere har skrevet her)?
Hva var eventuelt målet på LM da?
Er selv konisert*2 - og på siste konisering målte de den til 0,5 cm.. Ikke akkurat mye å skryte av.
Er gravid i uke 9 nå.

Målte dere livmorhals på disse kontrollene (ser at det er en stund siden dere har skrevet her)?
Er selv konisert*2 - og på siste konisering målte de den til 0,5 cm.. Ikke akkurat mye å skryte av.
Er gravid i uke 9 nå.
Jeg har ikke vært til OUL enda så jeg vet igrunn ingenting mer siden jeg skrev dette.:) tror at det ikke har så mye å si før man er passert 20 uker og baby og livmor begynner å bli tyngre.
Jeg vil ihvertfall avvente til OUL og høre hva de gjør der. Også tenker jeg at jordmor kanskje vet mer om dette og vil da ta kontakt med dem å høre. :)

Takk for svar Gladys :). Håper du vil dele når du har vært der da :).
Da kan jeg jo sjekke med jordmor enn så lenge - så sitter nok hun med en del svar på spørsmålene mine :)

Er gravid i uke 9 nå.
0.5?? Det var da sværg kort lmh da! Jeg er som sagt konisert ×2 og min ble i uke 14 målt til nesten 3 cm, dvs normal lengde. Skal følges opp og har neste kontroll når jeg er i uke 22.

Takk for svar Gladys :). Håper du vil dele når du har vært der da :).
Da kan jeg jo sjekke med jordmor enn så lenge - så sitter nok hun med en del svar på spørsmålene mine :)
Han legen jeg var hos sa det var vanlig å måle første gang når man er på oul så du kan jo bare nevne det da selv om de sikkert er klar ovet dette:) jeg fikk også beskjed om at det var en sjanse for for tidlig fødsel og senabort.

Jeg var forresten på kontroll av livmorhalsen for ei uke siden, uke 17+0. Den var 4,2 cm og ny måling i uke 24 :) Den var aldri så lang sist så krysser fingrene :)

Gjorde det selv i oktober. Er i uke 16+1 nå og har vært til sjekk 3 ganger. Men nå skal det sies at den første var når jeg hadde time til kontroll.
Men har ikke fått noen beskjed om at det er noe jeg skal være forsiktig med.

0.5?? Det var da sværg kort lmh da! Jeg er som sagt konisert ×2 og min ble i uke 14 målt til nesten 3 cm, dvs normal lengde. Skal følges opp og har neste kontroll når jeg er i uke 22.

Den ble målt til 0,5 cm etter siste operasjon. Er ikke akkurat mye å skryte av nei :(, Så bra at din var 3 cm da :). Fikk du beskjed om at du skal ta det med ro fra uke 20?

Den ble målt til 0,5 cm etter siste operasjon. Er ikke akkurat mye å skryte av nei :(, Så bra at din var 3 cm da :). Fikk du beskjed om at du skal ta det med ro fra uke 20?
Nja jeg fikk beskjed om at jeg kunne leve tilnærmet normalt. Dvs jeg trengte ikke drive kampsport;) ellers så sa han at det kunne hende jeg fødte for tidlig. Det er en sykdom som oppstår når det skjer og det vil skje uansett om jeg ligger i senga med beina høyt...men nå er jo din lmh myyye kortere enn min så kan jo hende du får en annen beskjed. Skal tilbake i uke 22, da vil de se mer og om den har blitt kortere.

Back
Topp