Hageblomsten

Forelsket i forumet
For litt over to uker siden mistet vi i uke 10. Under sjekk hos gyn ble det samtidig tatt vevsprøve i forbindelse med dårlig celleprøver tidligere. Denne viser seg å ha grove celleforandringer, og jeg er nå henvist til konisering.
Nå føler jeg meg helt motløs. Vi sluttet med prevensjon i desember i fjor, ble endelig gravide i mai, mistet i slutten av første trimester og nå får jeg beskjed om å måtte ta bort deler av livmorhalsen, som kan gi komplikasjoner ved et nytt svangerskap som jeg må vente 6-12 mnd på. Vet ikke om jeg tør å gå gravid en gang til etter konisering, når det ikke gikk bra nå. Det å miste et barn som var så sterkt ønsket var utrolig tungt, og jeg tror frykten for å miste vil være ekstremt mye større etter en konisering m.t.p. risikoen. Å vente så lenge på muligheten for å bli gravid på nytt, bare for å miste igjen, det vet jeg faktisk ikke om jeg klarer.

Noen erfaringer rundt det å gå gravid etter konisering?
 
For litt over to uker siden mistet vi i uke 10. Under sjekk hos gyn ble det samtidig tatt vevsprøve i forbindelse med dårlig celleprøver tidligere. Denne viser seg å ha grove celleforandringer, og jeg er nå henvist til konisering.
Nå føler jeg meg helt motløs. Vi sluttet med prevensjon i desember i fjor, ble endelig gravide i mai, mistet i slutten av første trimester og nå får jeg beskjed om å måtte ta bort deler av livmorhalsen, som kan gi komplikasjoner ved et nytt svangerskap som jeg må vente 6-12 mnd på. Vet ikke om jeg tør å gå gravid en gang til etter konisering, når det ikke gikk bra nå. Det å miste et barn som var så sterkt ønsket var utrolig tungt, og jeg tror frykten for å miste vil være ekstremt mye større etter en konisering m.t.p. risikoen. Å vente så lenge på muligheten for å bli gravid på nytt, bare for å miste igjen, det vet jeg faktisk ikke om jeg klarer.

Noen erfaringer rundt det å gå gravid etter konisering?


Hei,

Trist å høre at du er lei deg. Jeg husker jeg syntes det selv var utrolig trist å måtte gjennomgå konisering på grunn av fortstadier til kreft noen år tilbake.

Mener å huske at det meste jeg leste av informasjon om konisering kontra informasjon av min ivf-lege motsa hverandre.

Metodene for å gjøre dette inngrepet har med tiden blitt mye bedre, noe som innebærer at man fjerner kun akkurat det man trenger å fjerne, tidligere var snittene større og ergo økt risiko for avkortet svangerskap.

Jeg ble konisert i 2010, ble gravid i 2016. Årsak til at det tok sin tid var andre årsaker som alvorlig endometriose og behov for mange ivf-runder.

Jeg var mye usikker på om det var økt risiko for å miste/kort svangerskap, men ble beroliget med ar risikoen nå var mye mindre enn tidligere.

Jeg har hatt hele 8 negative ivf-forsøk og det er utrolig trist å miste, spesielt det å kjenne at man har begynt å glede seg. Nå forklarte min lege at livmoren er lagd slik at den skal støte fra seg sykt vev. Altså hvis det skjer noe med utviklingen av et embryo som ikke er helt normalt og som vil føre til at fosteret dør vil livmoren støte det fra seg.

Det er kjedelig å miste uansett på grunn av alt man har forberedt seg på og ønsket. Men alternativet i ditt tilfelle kunne være at de hadde oppdaget livmorhalskreft.

Jeg kjenner ikke alderen din, men tror og håper du er en ung kvinne. Jeg var 40 da jeg ble mamma. Prøving hjemme og ivf er tøft spesielt når man helst ønsker seg barn .. helst i går.
Det er ekstremsport, mye tårer og glede
 
Konisert i 2017 og fødte i 2020, svangerskapet gikk fint. Gikk på overtid og fødselen var rask og fin:happy:
 
Ble konisert i juni 2017, og ble gravid i mars 2018. Graviditeten gikk helt fint, hadde en blødning i en uke fra uke 8-9. Pga litt irritert livmorhals. Jeg fikk beskjed om å kunne prøve igjen etter 2 mnd etter konisering. Lei meg for at du mistet, det er alltid trist og vondt:Heartred
 
Da jeg ble konisert i 2012 sa gynekologen at det ikke skulle ha noe påvirkning på fremtidig svangerskap siden de med nye metoder tar så lite av vevet. I mitt svangerskap i 2019 fikk jeg ingen ekstra oppfølging, men det stod på helsekortet. Problemfritt svangerskap, og en rask og fin fødsel tre uker før termin.
 
Vi mistet i uke 22 i august 2019 pga svak livmorhsls, seks uker etter fødsel ble jeg konisert og seks uker etter der igjen var jeg gravid på ny - har planlagt keisersnitt imorgen (uke 37+5). Nå har jeg fått sydd en cerclage rundt livmorhalsen da, så jeg har ikke noe svar på om koniseringen har påvirket livmorhalsen min noe særlig annet enn at den har blitt kortere.

Fikk beskjed om at det beste var å vente med å bli gravid 6 mnd etter konisering men at det var mest fordi da skulle man ha ny celleprøve som viste om celleforandringene var helt borte eller ikke. Vi har hatt ukentlig oppfølging på sykehuset pga cerclagen og ikke en eneste lege har nevnt at vi burde ventet lenger enn de 6 ukene.
 
Vi mistet i uke 22 i august 2019 pga svak livmorhsls, seks uker etter fødsel ble jeg konisert og seks uker etter der igjen var jeg gravid på ny - har planlagt keisersnitt imorgen (uke 37+5). Nå har jeg fått sydd en cerclage rundt livmorhalsen da, så jeg har ikke noe svar på om koniseringen har påvirket livmorhalsen min noe særlig annet enn at den har blitt kortere.

Fikk beskjed om at det beste var å vente med å bli gravid 6 mnd etter konisering men at det var mest fordi da skulle man ha ny celleprøve som viste om celleforandringene var helt borte eller ikke. Vi har hatt ukentlig oppfølging på sykehuset pga cerclagen og ikke en eneste lege har nevnt at vi burde ventet lenger enn de 6 ukene.
Lykke til i morgen :Heartbigred
 
Tusen takk for fine svar :Heartred Forstår at det er flere her som har vært igjennom mye mer enn meg, og det er så beundringsverdig å lese om veien deres til det etterlengtede barnet.

Har hatt celleforandringer i gode 5-6 år, så var forberedt på å måtte koniseres. Men gyn har hele veien anbefalt å avvente til vi ikke ønsker flere barn og forklart risikoen ved å bli gravid etter konisering. Var derfor overlykkelig når vi ble gravide, for da kunne jeg bare koniseres etter svangerskapet, så var ikke det lenger noe å tenke på. Mye av det han sier samsvarer med det jeg har klart å lese meg opp til - derav bekymringen min. Men nå ser jeg jo at det kan gå helt fint :)
 
Hei,

Så kjedelig å lese at du må koniseres. Husk å spørre legen som faktisk koniserer deg om hvor lenge du må vente. Det er jo han/hun som vet nøyaktig hvor mye de fjerner :)

Og i tillegg kan du finne ut hvor ventetiden er kortest, og velge et sted med kort ventetid.

Jeg fikk påvist grove celleforandringer mars 2019, og allerede før 17. mai var jeg konisert. Legen sa jeg skulle vente i tre mnd før prøving, så total ventetid var ikke så alt for ille. Og så håper jeg spira sitter på første forsøk etterpå

Jeg var bekymra for svak livmorhals, men da jeg fødte fortalte jordmor at hennes erfaring var stikk motsatt: at de bruker lenger tid på å føde (på grunn av arrvevet).

Lykke til, og varme klemmer!
 
Back
Topp