Kommentarer/opplevelser som gravid

Vårspiren2024

Flørter med forumet
Maisløyfene 2024
Jeg er førstegangsgravid og flere av opplevelsene jeg har hatt foreløpig har vært veldig positive, men også negative. Det har vært spennende/rart å oppleve hvordan folk forholder seg til deg som gravid på godt og vondt. De fleste mener sikkert det godt, men flere kommentarer og råd har vært unødvendige.. Dere som har tidligere vært gravide kjenner sikkert igjen.
Eksempler har vært:
«Du ser jo knapt gravid ut, sikker på at det er en baby der da?»
«Bare vent til du får baby, da kan du glemme søvn»
«Etter fødsel ble jeg klipt, sydd og trodde jeg skulle dø»

Selv om jeg gleder meg til å se lille nurket mitt og forsøker å holde slike kommentarer på avstand, vil det til en viss grad påvirke meg :oops: Kanskje er det fordi jeg er førstegangsgravid og litt ekstra følsom?

Har dere andre opplevd å få ubehagelige kommentarer som gravide? (Nevn gjerne kommentarer som dere har oppfattet som positive). Kom gjerne med eksempler :happy:

«Bare vent»-trusler er veldig vanlig. Jeg er blitt ekspert på å gi flatt faen i dem. Og jeg svarer det og: «Jeg bryr meg ikke så mye om sånne «bare vent»-trusler, de stemte aldri med førstemann» (mens hun venninna mi som kom med haugevis av dem fikk ALT selv da hun fikk barn etter meg, muahaha).

Jeg får relativt ofte: «åh, stakkars mannen din», når jeg forteller at vi venter to jenter til (vi har en fra før).

Jeg har og fått ulike varianter av: «men dere sjekka vel at det ikke var Downs syndrom denne gangen også, for da hadde dere vel fått abort» (første har ds).

Åh, tvillinger?! Da er/blir du schvææææær (jo takk, jeg er 22+2 og på startvekt fremdeles, og gikk ned i første svangerskap).

Altså det her! Det har jeg mange meninger om:-) så her kommer de jeg kommer på i farta, kommer sikkert flere! :hilarious:

Kommentarer/spørsmål jeg hater!
- hvordan er formen? ( hvorfor er dette et stabdard spørsmål alle skal stille) altså jeg kan skjønne at noen stiller det, men er det noe alle må spørre og grave om? Eks( Den gamle klassevennen jeg aldri snakker med lenger, men møtte tilfeldig på butikken, er det virkelig det du trenger å spørre om? Som om jeg skal stå på butikken å brette ut hvor dritt den har vært?)
- hæ, er du 20 uker på vei? Du har jo ikke mage engang, ( jo takk jeg ser det selv)
- du må sove nå, snart får du ikke sove lenger.
- du må kjøpe det og det og det og det og det! ( nei takk, det må jeg ikke, hvorfor er alle disse rådene her slike ubrukelige ting) eks når første var baby fikk jeg råd om å kjøpe baby breeza og flaske sterilisatorer og all verdens med møkk vi ikke hadde bruk for. Sikkert fint om du har flaskebarn, men jeg fikk da altså disse rådene i et barneselskap, mens jeg satt å ammet en 5 uker gammel baby:rolleyes: Var også mange andre ubrukelige ting folk mente jeg MÅTTE kjøpe, heldigvis er jeg sta og tenker over alt før jeg kjøper noe. Så slapp jeg gå på mange bomkjøp:-)

Får først og fremst mye kommenterer på at det er nr 3, virker på folk som at vi er helt gale…
Ellers er det ukentlig spørsmål om jeg har blitt sykemeldt :bored:

Jaa, kjenner veldig godt igjen..hvordan er formen? Standar svar: fin, men selvfølgelig litt ekstra trøtt/sliten/tyngre. Bretter ikke akk ut "livet" for alle enhver.
Og ja, nr 3 (folk: humrer, ja, da blir det liv). Helt greit, men godt det ikke bare er "bare vent" kommentarer, fordi folk tenker at vi nok forstår at vi har erfaring med ...lite søvn, etc med nr 1 og nr 2..:hilarious::cool:

Nok en:- åh, tvillinger- vet dere kjønn?
-ja, antakelig jenter
-åååh, STAKKARS mannen din! Baaaare jenter!

:angry4 :angry4:angry4

Venter tvillinger og har hørt både; «herregud så stor du er allerede, hvordan skal dette gå» til «du er jo ikke så veldig stor enda»…

Jeg er førstegangsgravid og flere av opplevelsene jeg har hatt foreløpig har vært veldig positive, men også negative. Det har vært spennende/rart å oppleve hvordan folk forholder seg til deg som gravid på godt og vondt. De fleste mener sikkert det godt, men flere kommentarer og råd har vært unødvendige.. Dere som har tidligere vært gravide kjenner sikkert igjen.
Eksempler har vært:
«Du ser jo knapt gravid ut, sikker på at det er en baby der da?»
«Bare vent til du får baby, da kan du glemme søvn»
«Etter fødsel ble jeg klipt, sydd og trodde jeg skulle dø»

Selv om jeg gleder meg til å se lille nurket mitt og forsøker å holde slike kommentarer på avstand, vil det til en viss grad påvirke meg :oops: Kanskje er det fordi jeg er førstegangsgravid og litt ekstra følsom?

Har dere andre opplevd å få ubehagelige kommentarer som gravide? (Nevn gjerne kommentarer som dere har oppfattet som positive). Kom gjerne med eksempler :happy:
Mulig jeg ikke hører dem nå som gravid med nr 3. men ikke følt jeg har hatt noen «negative» ting rundt graviditeten. Bare mange koselige samtaler og folk som bryr seg. Men mulig jeg ikke tar meg noe nær av noe heller denne runden. Jeg har og fått at at ei ikke syns jeg var så stor, men jeg ble bare lykkelig. Hahahaha. Trur nok man får mer og er mer mottakelig og analyserende, ofte da, som førstegangs.

«Bare vent»-trusler er veldig vanlig. Jeg er blitt ekspert på å gi flatt faen i dem. Og jeg svarer det og: «Jeg bryr meg ikke så mye om sånne «bare vent»-trusler, de stemte aldri med førstemann» (mens hun venninna mi som kom med haugevis av dem fikk ALT selv da hun fikk barn etter meg, muahaha).

Jeg får relativt ofte: «åh, stakkars mannen din», når jeg forteller at vi venter to jenter til (vi har en fra før).

Jeg har og fått ulike varianter av: «men dere sjekka vel at det ikke var Downs syndrom denne gangen også, for da hadde dere vel fått abort» (første har ds).

Åh, tvillinger?! Da er/blir du schvææææær (jo takk, jeg er 22+2 og på startvekt fremdeles, og gikk ned i første svangerskap).
Åh, så bra du ikke blir så påvirket av det. Uansett veldig kjipt å få slike kommentarer o_O

:smiley-ashamed005Mulig jeg ikke hører dem nå som gravid med nr 3. men ikke følt jeg har hatt noen «negative» ting rundt graviditeten. Bare mange koselige samtaler og folk som bryr seg. Men mulig jeg ikke tar meg noe nær av noe heller denne runden. Jeg har og fått at at ei ikke syns jeg var så stor, men jeg ble bare lykkelig. Hahahaha. Trur nok man får mer og er mer mottakelig og analyserende, ofte da, som førstegangs.
Så bra! Hahah
Vi er så forskjellige og man tolker ting annerledes. Jeg er nok av typen som kanskje er litt ekstra følsom

Åh, så bra du ikke blir så påvirket av det. Uansett veldig kjipt å få slike kommentarer o_O
Jeg ble det før, men gått igjennom så mye tøft det siste halvannet året, og gått mye i terapi. Det har gjort meg mye mer sikker i og på meg selv, og jeg er mye tøffere. Fått boosta bullshitfilteret. Og der jeg tidligere brød meg VELDIG om hva folk sa og tenkte og mente, så lar jeg det nå bare prelle av. De bryr seg jo åpenbart ikke om mine meninger- så hvorfor skal jeg legge masse krefter i deres.

Eksempelvis så er både min (tidligere) bestevenninne og søsteren min HELT i mot at jeg skal få flere barn (søster synes at jeg var for gammel til å få nr 1 og forsåvidt). Før plaget det meg enormt- nå bare registrerer jeg at det er deres mening, og lar det være med det. Det er MASSE de gjør som jeg ikke er enig i heller, sånn er det jo bare.

Jeg ble det før, men gått igjennom så mye tøft det siste halvannet året, og gått mye i terapi. Det har gjort meg mye mer sikker i og på meg selv, og jeg er mye tøffere. Fått boosta bullshitfilteret. Og der jeg tidligere brød meg VELDIG om hva folk sa og tenkte og mente, så lar jeg det nå bare prelle av. De bryr seg jo åpenbart ikke om mine meninger- så hvorfor skal jeg legge masse krefter i deres.

Eksempelvis så er både min (tidligere) bestevenninne og søsteren min HELT i mot at jeg skal få flere barn (søster synes at jeg var for gammel til å få nr 1 og forsåvidt). Før plaget det meg enormt- nå bare registrerer jeg at det er deres mening, og lar det være med det. Det er MASSE de gjør som jeg ikke er enig i heller, sånn er det jo bare.
Så bra at du har det bedre. Må kun høre på de positive støttende personene rundt oss. Ønsker deg masse lykke til! :Heartred

Det sies at førstegangsgravide klager på for dårlig info om realiteten med å bli mamma. Hvor tøft det er, spesielt første 3 mnd som nybakt mor. "skulle vært bedre info". Realiteten er at man ikke har noen forutsetning som førstegangs til å SKJØNNE omfanget. Uansett positivt eller negativt. Andre ikke-gravide eller flergangsmødre ser på slike "bare vent" kommentarer som litt komiske og ikke minst SANNE. Det klages uansett :alt man sier til en gravid er feil. Jeg venter nr 3,velger å smile til de som snakker med meg om graviditet og har ingen dårlige opplevelser fordi jeg vet at folk ikke mener det dårlig, men ser det fra annet ståsted. Og, mye er sant. Man sover faan ikke!

Det sies at førstegangsgravide klager på for dårlig info om realiteten med å bli mamma. Hvor tøft det er, spesielt første 3 mnd som nybakt mor. "skulle vært bedre info". Realiteten er at man ikke har noen forutsetning som førstegangs til å SKJØNNE omfanget. Uansett positivt eller negativt. Andre ikke-gravide eller flergangsmødre ser på slike "bare vent" kommentarer som litt komiske og ikke minst SANNE. Det klages uansett :alt man sier til en gravid er feil. Jeg venter nr 3,velger å smile til de som snakker med meg om graviditet og har ingen dårlige opplevelser fordi jeg vet at folk ikke mener det dårlig, men ser det fra annet ståsted. Og, mye er sant. Man sover faan ikke!
Nja- jeg sov mellom 7-8 timer i døgnet totalt, men aldri mer enn 1.5 timer i strekk (pga sonding og pumping).

Men enig i det med at man ikke kan forstå før man står oppi det :confused005

Men jeg er annengangs og lar meg like fullt provosere av «bare vent» og masse antakelser om hvordan mitt/mine barn blir. Fikk jo det ultimate frikortet med første, som har Downs og ble født med hjertefeil. Kontret alle sånne plagsomme kommentarer med «åja, men det er annerledes når baby har ds» :hilarious::angelic: dro det «kortet» heeele tida.

Nja- jeg sov mellom 7-8 timer i døgnet totalt, men aldri mer enn 1.5 timer i strekk (pga sonding og pumping).

Men enig i det med at man ikke kan forstå før man står oppi det :confused005

Men jeg er annengangs og lar meg like fullt provosere av «bare vent» og masse antakelser om hvordan mitt/mine barn blir. Fikk jo det ultimate frikortet med første, som har Downs og ble født med hjertefeil. Kontret alle sånne plagsomme kommentarer med «åja, men det er annerledes når baby har ds» :hilarious::angelic: dro det «kortet» heeele tida.
Det blir uansett feil ser jeg, alt tolkes i verste mening. Best å si hei til gravide og snakke om andre ting. Og jeg er gravid selv som synes andre gravide er meget nærtakne. Dessverre.

Det blir uansett feil ser jeg, alt tolkes i verste mening. Best å si hei til gravide og snakke om andre ting. Og jeg er gravid selv som synes andre gravide er meget nærtakne. Dessverre.
Jeg forstår at man kan prøve å ikke ta seg nær av alle negative kommentarer, og at de kanskje ikke vondt ment. Samtidig synes jeg man bør være forsiktig med å kommentere andres kropper og det gjelder både gravid og ikke-gravid. Forferdelige fødsels- og barselshistorier som man ikke har bedt om å høre kan skape angst og bekymringer før man i det hele tatt har møtt babyen. (Nå snakker jeg for meg selv, men man er forskjellig). Heldigvis er de fleste kommentarer positive og velmente. Jeg har selv et forbedringspotensiale mtp å heller ta til meg de positive kommentarene og ignorere de negative, men hormonene er litt opp og ned den siste tiden o_O

Jeg er annengangs og har fått kommentarer begge gangene på «bare vent» kommentarer. For meg handler det litt om hvordan det blir sagt og hva intensjonen bak de er. For her er det VESENTLIG forskjell.

Eks en saktelig samtale om utfordringene man møter på i barsel med lite søvn, mye gråt og generellt hvor stor omstilling det er å få barn, har jeg ingen problemer med å snakke om og diskutere, hverken når jeg var førstegangs eller nå med nr to.

Men det som provoserer meg er de som slenger ut slike kommentarer hvor det mer fremmstår som at «denne kommentaren er en trussel» «jeg synes ikke det er koselig at du er gravid» fordi det er dessverre plenty av de vinklingene også.

Så jeg er enig med deg, ja man vet ikke som førstegangs spessielt og at det er fint å få litt nøyanser på hva man kan forvente, men ikke kom til meg å vær «negativ ladda» over graviditeten å gi trussel kommentarer, det trenger jeg ikke, da kn du heller være stille.

Poenget mitt var bare at alle er forskjellige :confused005 Du sov kanskje «faan ikke»- men det gjorde jeg. Og nettopp derfor er sånne generelle «bare vent» irriterende. For som om man ikke har nok å bekymre seg for reellt, så blir man gående og bekymre seg for alle nokså trivielle «kanskje»-problemer som kan oppstå, om man er disponert for sånn grubling.

Og så er det helt klart forskjell på hvor sårbar man er/føler seg, og hvor påvirka man blir av det. For meg er det sårt med så mange «stakkars mannen din, som bare får jenter»-kommentarer, når jeg har mista tre ganger på under et år. Da føles det (irrasjonelt ja jeg vet) som kritikk, og at selv ikke tvilling-jenter er «bra nok» når det endelig klaffer for oss på egenhånd på siste forsøk før hjelp.

Men ja- jeg synes det er vanskelig sjæl å snakke med andre gravide, for jeg aner ikke hvilke «dumme» eller potensielt triggende ting jeg sier til dem, oftest uten å mene det :confused005

Skal prøve å bli flinkere til å bare sette pris på at folk bryr seg og spør :Heartred

Jeg er ofte redd for å tråkke folk på tærne når vi snakker om graviditet og babytid. Prøver så godt jeg kan til mine nære venninner å fortelle om mine erfaringer uten å fremstå som fasit på alle babyer. Men føler mange ganger at jeg bare må holde kjeft, for vennskapets skyld, selv om jeg ser at enkelte drukner i problemer de i stor grad skaper selv. Synes det er kjempevanskelig. For hvis ikke dine nærmeste venner, hvem skal da kunne si noe?
Jeg må prøve å tenke at andre har det som meg, og bare mener det godt selv om det kommer ut feil noen ganger. Merker at jeg måtte gå litt i meg selv nå :hilarious:

Poenget mitt var bare at alle er forskjellige :confused005 Du sov kanskje «faan ikke»- men det gjorde jeg. Og nettopp derfor er sånne generelle «bare vent» irriterende. For som om man ikke har nok å bekymre seg for reellt, så blir man gående og bekymre seg for alle nokså trivielle «kanskje»-problemer som kan oppstå, om man er disponert for sånn grubling.

Og så er det helt klart forskjell på hvor sårbar man er/føler seg, og hvor påvirka man blir av det. For meg er det sårt med så mange «stakkars mannen din, som bare får jenter»-kommentarer, når jeg har mista tre ganger på under et år. Da føles det (irrasjonelt ja jeg vet) som kritikk, og at selv ikke tvilling-jenter er «bra nok» når det endelig klaffer for oss på egenhånd på siste forsøk før hjelp.

Men ja- jeg synes det er vanskelig sjæl å snakke med andre gravide, for jeg aner ikke hvilke «dumme» eller potensielt triggende ting jeg sier til dem, oftest uten å mene det :confused005

Skal prøve å bli flinkere til å bare sette pris på at folk bryr seg og spør :Heartred
Ja nettopp, man kan ikke gå å vakte seg for om en annen gravid er nærtaken. Så lenge man ikke mener det stygt. Og hvem mener det vel stygt? Who cares, liksom,at andre også er gravide?

Back
Topp