Kommentarer om kropp/vekt

Vilje35

Glad i forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Er det flere som opplever eller har opplevd kommentarer knyttet til kropp/vekt i forbindelse med at graviditet er kjent?

Jeg er førstegangs så dette har jeg bare lest om tidligere; men jeg må si jeg er litt overrasket/satt ut over at det har vist seg så reelt som jeg tidligere bare har hørt om.

Jeg er relativt slank og trent i utganspunktet og har et avslappet forhold til kropp for min del, men det burde jo ikke spille noen rolle for hva flere mener det er greit å kommentere (etter mitt syn).

Jeg har allerede fått såkalte «velmenende/morsomme» kommentarer knyttet til mage, vektøkning (som for kontekst foreløpig er svært beskjeden) og betegnelser som «tjukka». Jeg må innrømme jeg blir litt satt ut av det, og tenker litt på hvordan det evt kan påvirke meg på sikt selvom jeg er avslappet til det foreløpig.

Noen som var erfaringer eller kloke betraktninger å dele? Hvordan håndtere slikt? Jeg føler det fort kan bli vanskelig å si fra at man ikke setter pris på det, for som gravid havner man i båsen «følsom og sår», til tross for at dette etter mitt syn er helt plausibelt å reagerte på. Derfor takknemlig for hvordan andre med erfaringer evt har løst sånt :) (håper egentlig færrest mulig har samme erfaring som meg). <3

Har nok ingen gode råd da jeg selv er førstegangs å i helt motsatt ende av deg, jeg er også slank å trent kropp, er nå inn i uke 16 å har gått opp 2kg siden jeg fant ut, å har INGEN mage, kommentarer fra svigerfamilien «sikker på at du er gravid/ går sagte med magen din» jeg har i tillegg morkaken i «ryggen» som gjør at det «tar lengre tid» men kjenner på usikkerhet å irritasjon rundt slike unødige kommentarer

Eg har heldigvis liten erfaring med det sjølv, men ser for meg at det er lurt å ha ein «innøvd» kommentar på lur. Så avhenger det litt kor kvass eller indirekte ein ønsker å vere.
Som:
- Har du for vane å kommentere når folk går opp i vekt?
Eller
- Eg har ikkje behov for/ønske om å diskutere vekta mi med andre
- Ønsker helst ikkje kommentarar på kroppen min, sjølv om eg er gravid

Håper du slepper fleire unødige kommentarar. Ein kjem så langt med å seie «så flott du ser ut»:love2

Jeg er undervektig (og får fra før en del kommentarer på kropp), og har fått høre på samme dag at magen min er både liten og stor :rolleyes: Objektivt har jeg hatt liten mage i begge svangerskap. Er bare meg og mannen som har lov å si at jeg er svær! Til andre så kommer det jo veldig an på hvordan man svarer. Man kan jo ta igjen og kommentere på deres kropp :hilarious: Eller bare si at magemålet / vektoppgangen / fosteret måler gjennomsnittlig / lite. Kan gjerne legge til at de har litt å lære seg om det her, de har jo ikke mer peiling enn jm / lege, pluss at alle er forskjellige, men man SKAL jo legge på seg som gravid!

Jeg har fått høre at jeg begynner å bli tjukk, å da klikker jeg. Jeg har hatt så mye kroppskomplekser siden jeg var tenåring... jeg hadde en lengere periode hvor jeg stakk fingrene i halsen etter måltid, og bestilte slankemedisin fra utlandet som gjorde at jeg bæsja ut fett som jeg spiste... jeg var sykelig undervektig en lang periode.

Har heldigvis et mer avslappet kroppsbilde nå. Og var faktisk akkurat litt overvektig før graviditeten. Men jeg må innrømme at slike kommentarer setter i gang tankeprosessen om hvordan jeg bør komme ned i vekt etter svangerskapet.

En komentar kan såre og ødelegge veldig mye...

Nå tilhører jeg ikke denne termingruppen, men i 9/10 tilfeller så kan den pareres med «Ja, ikke sant? Du ser jo mer gravid ut enn meg» eller «ja, har begynt å bli, men skal fremdeles litt til å ta deg igjen»

Jeg har ikke fått noen kommentarer på det. «Se, jeg har begynt å få mage!» sier jeg stolt og de bare «ja, vi så det da du kom». Blæh, jeg vil at de skal si det hvis de ser det:playful: Står og beundrer magen i speilet hver kveld og har gledet meg lenge til andre også begynner å se det - også sier de det ikke til meg en gang når de merker det?!:shifty: Haha

Samtidig har jeg veldig forståelse for at det finnes ugreie, nedlatende måter å si det på (og det er noe annet), og at kanskje ikke alle ønsker at folk rundt skal kommentere at de ser at magen begynner å synes - ei heller hvis det sies på en fin måte. Så misforstå meg rett, jeg synes også det er fint at de ikke kommenterer - siden det er så mange som ikke liker det. De unngår det nok av respekt for meg siden de ikke vet hva jeg føler rundt det:)

Nå tilhører jeg ikke denne termingruppen, men i 9/10 tilfeller så kan den pareres med «Ja, ikke sant? Du ser jo mer gravid ut enn meg» eller «ja, har begynt å bli, men skal fremdeles litt til å ta deg igjen»
Denne kommentaren gjør deg til min nye bestevenn- legendarisk :laughing005

Jeg har ikke fått noen kommentarer på det. «Se, jeg har begynt å få mage!» sier jeg stolt og de bare «ja, vi så det da du kom». Blæh, jeg vil at de skal si det hvis de ser det:playful: Står og beundrer magen i speilet hver kveld og har gledet meg lenge til andre også begynner å se det - også sier de det ikke til meg en gang når de merker det?!:shifty: Haha

Samtidig har jeg veldig forståelse for at det finnes ugreie, nedlatende måter å si det på (og det er noe annet), og at kanskje ikke alle ønsker at folk rundt skal kommentere at de ser at magen begynner å synes - ei heller hvis det sies på en fin måte. Så misforstå meg rett, jeg synes også det er fint at de ikke kommenterer - siden det er så mange som ikke liker det. De unngår det nok av respekt for meg siden de ikke vet hva jeg føler rundt det:)
Ikke sant- enig med deg. Det er jo veldig stor forskjell på en åpenbart hyggelig kommentar hvor man får komplement på hvor flott man ser ut, eller at man har vakker mage f.eks.

Men å kalle noen «tjukka» og liknende synes jeg ikke hører hjemme noen plass. Utrolig hva folk får seg til å si bare fordi man er gravid.

Har nok ingen gode råd da jeg selv er førstegangs å i helt motsatt ende av deg, jeg er også slank å trent kropp, er nå inn i uke 16 å har gått opp 2kg siden jeg fant ut, å har INGEN mage, kommentarer fra svigerfamilien «sikker på at du er gravid/ går sagte med magen din» jeg har i tillegg morkaken i «ryggen» som gjør at det «tar lengre tid» men kjenner på usikkerhet å irritasjon rundt slike unødige kommentarer
Da er vi nok egentlig ikke så langt fra hverandre for jeg har samme utgangspunkt, og går også inn i uke 16 i morgen. Har riktignok gått opp 4 kg og litt mer, men uansett ikke noe som tilsier slike kommentarer.

Like ugreit med kommentarer du får- enten det går på kg opp eller manglende vektøkning. Så forstår godt at du ikke synes det er ok <3

Eg har heldigvis liten erfaring med det sjølv, men ser for meg at det er lurt å ha ein «innøvd» kommentar på lur. Så avhenger det litt kor kvass eller indirekte ein ønsker å vere.
Som:
- Har du for vane å kommentere når folk går opp i vekt?
Eller
- Eg har ikkje behov for/ønske om å diskutere vekta mi med andre
- Ønsker helst ikkje kommentarar på kroppen min, sjølv om eg er gravid

Håper du slepper fleire unødige kommentarar. Ein kjem så langt med å seie «så flott du ser ut»:love2
Dette var gode og konkrete tips- tusen takk! Sikkert veldig lurt å ha noe «innøvd» på forhånd <3

Så enig i at det koster så lite å si noe hyggelig istedet- og som kan bety så mye <3

Jeg har fått høre at jeg begynner å bli tjukk, å da klikker jeg. Jeg har hatt så mye kroppskomplekser siden jeg var tenåring... jeg hadde en lengere periode hvor jeg stakk fingrene i halsen etter måltid, og bestilte slankemedisin fra utlandet som gjorde at jeg bæsja ut fett som jeg spiste... jeg var sykelig undervektig en lang periode.

Har heldigvis et mer avslappet kroppsbilde nå. Og var faktisk akkurat litt overvektig før graviditeten. Men jeg må innrømme at slike kommentarer setter i gang tankeprosessen om hvordan jeg bør komme ned i vekt etter svangerskapet.

En komentar kan såre og ødelegge veldig mye...
Forstår deg så godt, og det var faktisk med et sånt perspektiv i bakhodet at jeg begynte å reflektere over det.

Tankene mine gikk til alle flotte medsøstre som kanskje har slitt med et vanskelig forhold til egen kropp, eller spiseforstyrrelser. Og at jeg synes det er så tankeløst og lite snilt å kommentere slik når man ikke vet hvordan det kan påvirke noen. Så full forståelse og empati herfra <3

Er det flere som opplever eller har opplevd kommentarer knyttet til kropp/vekt i forbindelse med at graviditet er kjent?

Jeg er førstegangs så dette har jeg bare lest om tidligere; men jeg må si jeg er litt overrasket/satt ut over at det har vist seg så reelt som jeg tidligere bare har hørt om.

Jeg er relativt slank og trent i utganspunktet og har et avslappet forhold til kropp for min del, men det burde jo ikke spille noen rolle for hva flere mener det er greit å kommentere (etter mitt syn).

Jeg har allerede fått såkalte «velmenende/morsomme» kommentarer knyttet til mage, vektøkning (som for kontekst foreløpig er svært beskjeden) og betegnelser som «tjukka». Jeg må innrømme jeg blir litt satt ut av det, og tenker litt på hvordan det evt kan påvirke meg på sikt selvom jeg er avslappet til det foreløpig.

Noen som var erfaringer eller kloke betraktninger å dele? Hvordan håndtere slikt? Jeg føler det fort kan bli vanskelig å si fra at man ikke setter pris på det, for som gravid havner man i båsen «følsom og sår», til tross for at dette etter mitt syn er helt plausibelt å reagerte på. Derfor takknemlig for hvordan andre med erfaringer evt har løst sånt :) (håper egentlig færrest mulig har samme erfaring som meg). <3
Merkelig hva folk kan få seg til å kommentere. Kan jeg spørre hvem det er snakk om? Familie, venner, kolleger?

Hittil har bare prosjektlederen min (som jeg jobber mye sammen med, nesten hver dag) kommentert/spurt litt. Aller første gangen ble jeg litt irr/paff, men jeg kjenner han veldig godt, og jeg vet at han bare er nysgjerrig, så nå syns jeg egentlig det er greit at han spør litt innimellom. Han gjør det altså bare når vi er på tomannshånd, hadde muligens reagert annerledes i plenum, hehe. Tror ingen har kommentert eller snakket noe om temaet utenom han, hvis ikke jeg selv har tatt det opp selvfølgelig (noe jeg har gjort siden jeg litt lattermildt feks. kommeterte at nå måtte jeg roe litt ned på godtespising siden jeg allerede har gått opp ca 5-6kg, og at jeg i helgen skulle på buksejakt siden alle jeansene nå er ubehagelige) :happy:

Jeg har hatt det nesten motsatt :rolleyes: Jeg har fått det jeg vil si er en vanlig størrelse på magen i uke 22, heller litt større enn mindre på skalaen. Jeg var kjempestolt og viste den frem til en venninne. Hun svarte at den magen er vel ikke så stor? Jeg har større mage når jeg er oppblåst!
Jaja, hun prøvde sikkert bare på å duse det ned da hun kanskje trodde jeg ikke likte at magen var blitt stor:p

Et par-tre kolleger har de siste par ukene kommentert ting som at "nå begynner det å vises, ja" og litt spøkefullt "begynner buksene å bli trange eller?", og det har irritert meg mye mer enn jeg trodde det ville. Jeg er 18+4 i dag, og hadde ikke folk visst at jeg var gravid, så tviler jeg på at de hadde tenkt noe som helst, for det vises nesten ikke (bortsett fra på kveldstid, men da er jeg jo uansett ikke på kontoret).

Nevnte det for moren min, og hun skjønte godt at det føles invaderende på en måte, men minnet meg om at folk flest ikke mener noe vondt med det - sannsynligvis vil de bare vise et slags engasjement eller entusiasme rundt graviditeten. Så ei i en annen tråd her omtalte det som en slags "elefanten i rommet" og det er kanskje ganske beskrivende? Noe må/vil liksom folk si, og da er formen og magen kanskje det letteste å ha en samtale om? Jeg prøver ihvertfall å heller tenke positivt på det nå, for jeg vet jo at kollegene mine er fine folk som er oppriktig glade på mine vegne :)

Back
Topp