Eiddwen
Forumet er livet
Det jeg bruker å si![]()
Jeg synes sånn sett det er litt kjekt med sånne dumme kommentarer, for da kan man jo få gjort litt opplysningsarbeid. Samme med adoptiv-kommentaren. De fleste blir rimelig tause når jeg svarer: "Det er faktisk mangel på adoptivbarn, ikke adoptivforeldre. Så om vi hadde stilt oss i kø måtte vi ventet i årevis, og et annet eldre par ville rykket ut av køen uten å få barn fordi de ble for gamle mens de ventet. Alle adoptivbarn tilgjengelig for adopsjon til Norge blir adoptert, det handler ikke om å redde et barn." Mange svarer da noe som: "Jamen det finnes jo så mange barn som lider, det kan jo ikke stemme." Meg: "Jo, for det at barn lider gjør ikke at de automatisk er tilgjengelig for adopsjon til Norge. Om man vil gjøre det for å hjelpe et barn så må man bli fosterforeldre." Pleier å bli sånn rar taushet etter det. Det er fryktelig irriterende at folk tror IVF, surrogati og adopsjon er superenkle løsninger og så raskt og greit. Fosterbarn virker det derimot som folk vet at kan være mer krevende som foreldre, så den har jeg ikke fått foreslått på samme måte. Selv om det absolutt er noe jeg har vurdert.
Så jeg er ikke så tøff, men selv bare litt raske fakta pleier å sette folk noe på plass.